Vorbim despre tineri formați într-o lume a informației practic inepuizabile, aflată la un click distanță. Și de un alt tip de percepții și reprezentări asupra realității. Despre altă conștiință, în definitiv.
Cu cât sunt mai precoce, cu atât își dezvoltă o capacitate mai acută, mai percutantă, mai eficientă, de a înțelege lumea și de a se orienta în viață. Și totuși, trăim într-o lume (încă) plină de tabuuri. După secole de evoluție, rămânem închiși în capcana unor prejudecăți periculoase. Una dintre ele, educația sexuală. Un cartof fierbinte pe care îl rostogolim de la unii la ceilalți, părinți, dascăli, prieteni, servindu-l mereu copiilor noștri în cele mai ciudate forme și nuanțe.
În clasa a douăsprezecea, elevii declară că și-ar fi dorit un curs opțional de educație sexuală, pentru că au extrem de multe întrebări legate nu doar de sexualitate, ci și de propriul corp, de mecanismele instinctuale care produc atracția dintre sexe, de metode contraceptive și eficiența lor, de virginitate și teama de agresiuni sexuale, iar ceea ce m-a mirat și susține premisa că ei sunt atât de diferiți de cum am fost noi – sunt preocupați de cum ar putea deveni iubitul/iubita perfectă. În lipsa unei reale deschideri a părinților și a școlii față de aceste preocupări (de ce să nu recunoaște, firești!) pe care toți le-am avut și față de care ne-am descurcat cum am putut, se mulțumesc la a se informa de pe internet, unde sursele pot fi dubioase, sau se lasă duși de val, de cele mai multe ori, ”trăind clipa” cu inspirație ”de moment”. Cel mai perfid dușman al societății.
Să ne întoarcem la oile noastre
Lipsa educației sexuale duce la grave carențe în formarea personalității oricărui individ. Lipsa unei educații privind comportamentul în relațiile amoroase naște monștri pe care am început să-i vedem la tot pasul. Un cuplu din patru divorțează. Adolescentele (nu generalizez!) trăiesc cu ideea că operațiile estetice sunt șansa către o afirmare de sine eficientă și visează, probabil, succesul inclusiv în dragoste. Foarte greșit. ”În afară e vopsit gardul, înăuntru e leopardul”, zice (foarte bine) o vorbă din popor. Atracția fizică e importantă până la un punct. Acela în care deschizi gura. Băieții nu mai știu cum să se comporte cu asemenea ”instalații” și cum să gestioneze o relație. Părinții care se văd seara pentru o oră, după o zi de muncă, nu mai reprezintă modele de relaționare pe care ei să le urmeze. În plus, la orele acelea, toată lumea stă pe telefon.
Recomandare: cărțile scrise de Linda Schierse Leonard despre relația tată-fiică și dezvoltarea diferitelor tipuri de adolescente în femeile de mai târziu pot fi aducătoare de lumină din acest punct de vedere. Nu mai e o informație nouă faptul că suntem produsul părinților noștri, poate că noutatea ar trebui să fie aceea că noi, ca părinți, ar trebui să fim conștienți de rolul nostru încă de la momentul în care decidem să ne întemeiem o familie și să procreăm. N-ar fi deloc ineficientă o școală în acest sens, nu? Dacă există școală pentru condus, gătit, cosmetică și altele și altele, o școală a părinților mă gândesc că ar fi obligatorie.
Concluzia
Copiii noștri sunt privați de perspectiva artistică (în toată complexitatea ei) și științifică (anatomo-fiziologică), învățând ”la firul ierbii”, adică din proprie experiență despre toate acestea: dezvoltarea personalității, relații, viață. Nici măcar la nivel rudimentar nu sunt instruiți (inițiați), iar termenul de ”cultură” din acest punct de vedere rămâne cu totul străin.
Modelele oferite de literatura română sau de cea străină (fericiți cei care studiază literatura universală) nu sunt suficiente pentru că sunt vetuste, cu tot respectul. Ele afirmă valori, dar felul în care trebuie asimilate de generația actuală nu se potrivește cu tipul de inteligență și emoționalitate specific adolescenților din ziua de azi. De filme, nu mai zic. Selecția filmelor bune rămâne tot în aer, adică la latitudinea adolescenților, pentru că a vorbi despre filme în școală înseamnă ”a nu mai face carte”, adică matematică, fizică sau chimie, sau alte materii (toate extrem de importante, de ce nu?) la care părinții se așteaptă ca odraslele să performeze pentru a ajunge cât mai rapid într-o mulținațională în care să lucreze 16 ore din 24. Dar niciuna nu te pregătește pentru viață. Iar ciclul vieții e infinit…
Veți spune, desigur, că soluția e un psiholog. Dar dacă psihologul însuși are nevoie de psiholog? Cât de mult ar trebui să-l cunoști ca dinamică interioară pe acel om pentru a avea curajul să-ți expui psihic copilul la terapia pe care o practică? Hmmm, poate mai reflectăm…
Care e totuși legătura dintre educația sexuală și arta (literatura) contemporană?
Extrem de importantă. Lipsa unei culturi individuale duce la fetișizarea unor modele ușor de propagat. Contaminarea psihologică e răul cel mai mare de care suferă societatea noastră. Lipsa de educație pentru valori determină o crasă deformare a lor și o contorsionare a mentalului colectiv până la abrutizare. Individul e lăsat la voia întâmplării din punct de vedere social (poate ar fi necesare niște ore de inteligență emoțională, continuate de altele de inteligență socială, la liceu?), iar socialul nu face decât să reflecte degringolada de la micronivel. Avem nevoie, clar, de educație pentru VALORI. Nu e târziu, nici imposibil. Dar cine să audă?