Furtul celui mai cunoscut tablou din lume, la 21 august 1911, a creat o senzație mediatică ale cărei ecouri răzbat și astăzi dubitativ și straniu-încântător.
Drumurile Giocondei
Leonardo a folosit în loc de clasica pânză, lemn de plop ca suport pentru Mona Lisa. O alegere care a asigurat traversarea demnă a șase secole. Faima picturii este imensă iar dimensiunile ei mici (77 x 53 cm). O scanare specială a arătat în 2007 că da Vinci a pictat și genele și sprâncenele Giocondei, dar acestea s-au estompat în timp. Tehnica folosită de Leonardo – sfumato – este genială, deoarece nu a lăsat nicio urmă vizibilă de pensulă.
Furtul
Cel mai vestit furt din istoria artei s-a comis la 21 august 1911 când Vincenzo Perugia, un mărunt hoțoman și criminal italian, mutat la Paris în 1908 și angajat la Louvre o perioadă, s-a dus la galerie îmbrăcat cu o bluză albă pe care o purtau toți angajații de acolo și s-a ascuns până la închidere. Noaptea a scos-o pe Mona Lisa de pe cadrul ei, iar când s-a redeschis galeria, a ieșit discret cu ea sub haină. Șocul a produs o întreagă serie de scenarii cu privire la soarta fabulosului tablou. Se credea că ceea ce s-a întâmplat nu poate fi opera unor profesionști, aceștia fiind conștienți că o asemenea operă nu putea fi valorificată printr-o vânzare.
O variantă vehiculată afirma că nemții ar fi furat pictura, pentru a-i umili pe veșnicii lor inamici, francezii. O alta spunea că dușmanii moderniști ai artei tradiționale trebuie să fie implicați, iar poetul și dramaturgul avangardist Guillaume Apollinaire a fost arestat în septembrie și chestionat timp de o săptămână înainte de a fi eliberat. Pablo Picasso a fost următorul suspect important, dar nu a existat nicio dovadă împotriva lui.
”Oh, My God!”
Gioconda la mine acasă
Nu mă pot priva de plăcerea de a adăuga vizual o dovadaă palpabilă a dragostei familiei mele pentru Mona Lisa. Mai precis a mamei mele, Zinica. Goblenul cusut de ea într-un punct și o tehnică specială ”atârnă” la fel de enigmatic, cred eu, pe unul din pereții casei mele. Grație dragostei și gestului ei.
Citește și May I offer you a Pink Marini?!
Aș vrea să mă laud că sunt doctor la Spitalul de Doruri Cronice. Dar nu pot. Pentru că sunt doar un portar, biet portar. Tot ce fac este să le notez, febril, intrările și ieșirile, când și cum bântuie ele. Sunt lipsite de orice respect, nici măcar nu folosesc poarta, trec așa, pur și simplu, prin mine.
De când, însă, geamurile gheretei s-au spart și prin acoperiș răzbește ploaia, am dat bir cu fugiții. Sunt acum, și eu, un Dor.