„Arrigo Beyle. Milanez. A scris, a iubit, a trăit .”

Stendhal, pseudonimul lui Marie-Henri Beyle, este unul dintre cei mai proeminenți scriitori francezi ai secolului al XIX-lea, renumit pentru contribuțiile sale semnificative la literatura realistă. Născut la 23 ianuarie 1783 în Grenoble, Franța, Stendhal a fost un observator ager al societății și un analist perspicace al psihologiei umane.

Cariera literară a lui Stendhal a fost marcată de un realism inovator, prin care a explorat complexitățile și contradicțiile umane. Lucrările sale, deși nu au fost pe deplin apreciate în timpul vieții sale, au devenit ulterior influente în dezvoltarea romanului modern.

Cele mai cunoscute romane ale lui Stendhal sunt „Roșu și Negru” (1830) și „Mânăstirea din  Parma” (1839). „Roșu și Negru” este o analiză pătrunzătoare a societății franceze post-napoleoniene și a ascensiunii și căderii protagonistului său, Julien Sorel. Romanul examinează teme precum ambiția, dragostea, și ipocrizia socială, fiind considerat unul dintre cele mai bune romane psihologice ale secolului al XIX-lea.

„Mânăstirea din  Parma”, pe de altă parte, este o explorare vibrantă a Italiei post-napoleoniene și oferă o panoramă captivantă a intrigilor politice și a pasiunilor romantice. Cu personajul său central, Fabrice del Dongo, Stendhal creează un portret memorabil al tinereții și al idealismului.

Stendhal este adesea lăudat pentru stilul său direct și nepretențios. A avut o abordare unică a narativului, combinând analiza psihologică detaliată cu o structură narativă fluidă și accesibilă. Acest stil a influențat scriitori precum Gustave Flaubert, Honoré de Balzac și, mai târziu, Marcel Proust.

Viața personală a lui Stendhal a fost la fel de colorată și complexă ca și romanele sale. A avut o serie de iubiri neîmpărtășite și a fost profund influențat de experiențele sale în dragoste, care au jucat un rol central în opera sa. Printre contribuțiile sale inestimabile la literatură, se află și conceptul de „Beylism”, un amestec personal de filozofie de viață și abordări literare care reflectă esența gândirii sale.

Beylismul, departe de a fi un sistem filozofic rigid, este mai degrabă un ecou al principiilor și credințelor lui Stendhal. Acesta este un omagiu adus individualismului, unde Stendhal pune un accent deosebit pe autenticitatea emoțională și exprimarea sinceră a sentimentelor personale. El vede individul ca fiind centrul universului său propriu, cu pasiunile și aspirațiile sale formând esența vieții umane.

Unul dintre pilonii Beylismului este căutarea neîncetată a fericirii. Pentru Stendhal, această căutare nu este doar un ideal, ci o necesitate vitală, o călătorie personală către împlinire și autenticitate. Fericirea, în viziunea sa, este atinsă prin urmărirea pasiunilor și a plăcerilor personale, un refugiu față de constrângerile și ipocrizia societății.

În literatură, Beylismul se manifestă printr-un realism profund. Stendhal își propune să descrie societatea și natura umană cu o acuratețe chirurgicală, fără a se îndepărta de complexitatea și contradicțiile lor. Acest realism este nu doar o tehnică narativă, ci și o extensie a viziunii sale despre lume. Scepticismul lui Stendhal față de societate este un alt aspect al Beylismului. El priveste cu o doză de ironie și distanțare la normele sociale acceptate și se îndepărtează adesea de convențiile acceptate. Aceasta nu este o rebeliune fără scop, ci mai degrabă o căutare a autenticității într-o lume adesea superficială. Să nu uităm că Friedrich Nietzsche îl numește pe Stendhal „ultimul mare psiholog al Franței”.

Pasionalitatea este, de asemenea, o trăsătură definitorie a Beylismului. Pentru Stendhal, pasiunile nu sunt doar trăiri efemere, ci elemente esențiale ale existenței umane. Ele sunt forțele motrice care aduc culoare și sens vieții. În cele din urmă, Beylismul include o reflexie personală profundă, împletită cu ironie. Stendhal nu se sfiește să-și examineze propriile sentimente și gânduri cu un ochi critic, o abordare pe care o transpune și în scrierile sale.

Despre Sindromul Stendhal

De reținut:  Beylismul lui Stendhal este un dans între realism literar, individualism filozofic și o pasiune nesfârșită pentru căutarea fericirii personale. Aceste principii nu numai că definesc opera lui Stendhal, dar și răsună în mod continuu în literatura și gândirea europeană, inspirând și provocând cititorii și scriitorii deopotrivă.

Cea mai frumoasă carte

… este, după mine, „Despre iubire” („De l’Amour”), publicată în 1822. Lucrare semnificativă a lui Stendhal, cartea explorează complexitățile și nuanțele iubirii. Lucrarea este mai degrabă o analiză filozofică și psihologică decât un roman tradițional și reprezintă o încercare de a înțelege natura și dinamica sentimentelor amoroase. Stendhal tratează iubirea ca un fenomen profund și multifațetat, explorând diferitele sale forme și manifestări. El dezvoltă conceptul de „cristalizare”, o metaforă pentru procesul prin care obiectul iubirii este idealizat în mintea îndrăgostitului. Acest proces presupune proiectarea calităților și caracteristicilor pozitive asupra persoanei iubite, adesea exagerându-le sau chiar inventându-le.

„Cristalizarea este opera minții, care scoate din ceea ce iubește, așa cum este, tot ceea ce poate să conțină de poezie și de frumusețe.”

Lucrarea analizează, de asemenea, ideea că iubirea este influențată de factori sociali și culturali. Stendhal studiază modul în care contextul social și istoric, precum și statutul individualului în societate, afectează experiențele și expresiile iubirii.

„Despre iubire” este împărțită în diferite capitole care tratează diverse aspecte ale iubirii, de la pasiunea inițială la deziluzie și sfârșitul relațiilor. Stendhal folosește o varietate de exemple, inclusiv din propria sa viață, pentru a ilustra teoriile sale.

Această lucrare este un exemplu remarcabil al abilității lui Stendhal de a combina observația acută a naturii umane cu o profunzime de gândire filozofică. „Despre iubire” a influențat semnificativ literatura și gândirea despre dragoste și relații, fiind o sursă de inspirație și analiză pentru mulți scriitori și filozofi care au urmat. 

Moștenirea

Stendhal a murit la Paris la 23 martie 1842. Deși nu a fost foarte cunoscut în timpul vieții, opera sa a primit recunoașterea meritată postum. Astăzi, este considerat unul dintre cei mai mari romancieri francezi și un precursor al realismului și modernismului în literatură. Moștenirea sa continuă să inspire scriitori și cititori deopotrivă, fiind un pilon în studiul literaturii franceze și europene.

În testamentul său, Stendhal a cerut să scrie pe piatra sa funerară următoarea frază: „Arrigo Beyle. Milanez. A scris, a iubit, a trăit „.

Să trecem la … alfabet

A simți – Să iubeşti înseamnă să doreşti, să vezi, să atingi, să simţi, cu toate simţurile deodată.

Bănuială – Să bănui că rivalul tău este iubit este deja un lucru crud, dar să vezi mărturisită în detaliu dragostea chiar de către femeia pe care o adori reprezintă, fără îndoială, culmea durerii.

Cunoaștere – Există oameni care, mânaţi de dorinţa de a cunoaşte totul, uită să iubească.

Dragoste – Dragostea te-a luminat şi te-a orbit în acelaşi timp.

Egalitate – Fără egalitate nu se poate iubi.

Fericire – Din ce nimicuri efemere îşi ţese dragostea fericirea!

Iubire – Iubirea nu caută egalitatea, ci o naşte.

Întunecime – Fiindcă iubirea îi era întunecată, i se trezi virtutea.

Lacrimi – Cine ar fi crezut că o să-mi placă să lăcrimez! Că-l voi iubi pe cel ce îmi va dovedi că nu sunt decât un prost!

Moarte – Speranţa morţii, singura perspectivă a acestei dragoste, dădea limbajului ei ceva celest şi resemnat […].

Nuntă – Plictiseala vieţii conjugale duce cu siguranţă la pieirea dragostei, atunci când dragostea a existat dinaintea nunţii.

Partener – Nu se cuvine să iubim o persoană pe care ne-ar fi ruşine s-o alegem ca şi partener de căsnicie.

Pedeapsă – Ar trebui să fiu pedepsită pentru adoraţia extremă pe care o simt pentru el, căci îl iubesc prea mult!

A simți
sursă foto: unsplash.com

Respect – Pentru a fi iubit la prima vedere, un om trebuie să aibă ceva demn de respect, dar să citeşti pe faţa lui şi ceva care să-ţi stârnească compasiunea.

Stâncă – Iubirea e o minunată floare, dar trebuie să avem curajul să o culegem de pe cea mai abruptă stâncă.

Trezire – Toate simţămintele pe care dragostea cea mai înflăcărată, cea mai duioasă, cea mai curată le poate trezi în sufletul unei femei, Armance le nutrea pentru el.

Voință – Iubirea este ca febra, ea se naşte şi se stinge fără ca voinţa să aibă cea mai mică contribuţie.

A simți
                                                                    sursă foto: biografieonline.it

Citește și Iubirea e cu totul altceva – Andrea Bocelli