Poveștile de dragoste de la Hollywood au un ce aparte. Dacă vine vorba despre titani, cum sunt Vivien Leigh și Laurence Olivier, cu atât mai palpitant devine orice detaliu, poate și fiindcă acest love story este amintit astăzi ca plin de pasiune și romantism, dar și de trădări amoroase și frângeri de inimă. Privind-o pe actrița care a jucat un rol monumental în cinematografia mondială, dând viață unui personaj femininatât de simandicos – de complex, deci – cum este Scarlet O’Hara, aproape nu-ți vine să crezi că Paradisul nu există și că iubirea nu e singura cale spre el
În ciuda greutăților cuplului și a eșecurilor frumoasei actrițe atât pe scenă cât și în afara scenei, scrisorile lor de dragoste, recent descoperite, dezvăluie fețe nevăzute ale relației lor, dar și a fiecăruia dintre cei doi monștri sacri ai ecranului.
Aceste scrisori au ieșit la iveală pentru prima dată ca parte a unei arhive achiziționate de la moșia lui Vivien Leigh în timpul unei licitații organizate de Casa Sotheby’s pe 26 septembrie 2017, potrivit The Hollywood Reporter. Arhiva este alcătuită din mai multe albume: ea cuprinde jurnalul lui Leigh, fotografii și mai multe scrisori – unele de peste 20 de pagini – între Leigh și al doilea soț al ei, Laurence Olivier. De asemenea, corespondența cu alte figuri importante din perioada aceea apare și în arhivă, inclusiv scrisori către și de la T.S. Eliot, Marilyn Monroe, Winston Churchill și regina Elisabeta a II-a.
„O, iubita mea dragă, tânjesc după tine”, scria Olivier într-una din scrisorile sale către Leigh, la începutul aventurii lor. „O, inima mea sângerează, este insuportabil fără tine”. – dar povestea, desigur, era abia la început.
1936: Vivien îl întâlnește pe Olivier
Leigh și Olivier s-au întâlnit pentru prima dată după amintita prestație a actriței din „The Mask of Virtue” – Londra, 1936. Olivier, în vârstă de 28 de ani, și-a prezentat felicitările în fața frumoasei și tinerei Vivien, care împlinise 20 de ani. Deși Olivier era căsătorit cu actrița Jill Esmond la vremea respectivă, iar Leigh era căsătorită și avea și un copil, cei doi au trăit un coup de foudre. „Acesta este bărbatul cu care mă voi căsători”, i-a spus Vivien unei prietene după întâlnirea inițială cu Olivier, potrivit destăinuirii lui Michelangelo Capua din cartea „Vivien Leigh: A Biography.”
Începutul poveștii de dragoste: era prin 1937
De atunci, Leigh a fost atrasă aproape fatal de „farmecul și de magnetismul” lui Olivier, iar Olivier a fost atras de ea într-un mod în care nu trăise această emoție cu nicio altă femeie până atunci. Chimie la foc mare, am putea spune. Olivier a recunoscut că relația cu Esmond a fost nu doar una de compromis, ci și compromisă de la început, întrucât se pare că Esmond a preferat femeile, după cum apare în cartea lui Donald Spoto, „Laurence Olivier: A Biography”. Cu toate acestea, cei doi au avut un fiu, Tarquin, care s-a născut în august 1936.
„Nu m-am putut abține să mă îndrăgostesc de Vivien. Niciun bărbat n-a reușit vreodată„, a spus Olivier în monografia „Lord Larry: Un portret personal al lui Laurence Olivier.”
„M-am urât pentru că l-am înșelat pe Jill, deli, trebuie să recunosc, l-am înșelat și înainte… dar asta a fost ceva diferit. Nu era doar din poftă. Era o dragoste pe care nu am cerut-o, ci spre care am fost atrasă”. La un an după ce Leigh și Olivier s-au cunoscut, ambii au fost distribuiți în Fire Over England, unde au jucat roluri de dragoste. Perechea a început să-și petreacă timpul împreună pe platourile de filmare, iar încetul cu încetul flacăra dintre ei s-a aprins, dând naștere unei pasiuni mistuitoare.
Leigh e îndrăgostită și asta se vede – 1938
Gone with the Wind, 1939
În cele din urmă, succesul lui Olivier a avut efectul scontat. Vivien Leigh părea, în concepția lui, cea mai reprezentativă artistă pentru rolul lui Scarlett O’Hara în „Gone with the Wind/ Pe aripile vântului”. După o analiză atentă din partea regizorului, Leigh a primit rolul și a acceptat cu plăcere, mutându-se temporar la Los Angeles pentru filmare. Leigh i-a scris deseori lui Olivier, care la acea vreme filma la New York, pentru a discuta despre neplăcerile pe care le întâmpina pe platourile de filmare, pentru că, după cum am mai spus, crizele de tulburare psihică erau din ce în ce mai inopinate și de o intensitate greu de controlat. Anxietatea pusese, de asemenea, stăpânire pe ea: a simțit că filmul va ajunge să fie un eșec în cariera ei și a fost îngrijorată de rezultatul final, potrivit The Hollywood Reporter, lucru pe care nu s-a ferit să i-l mărturisească iubitului ei.
Într-o scrisoare către Leigh, Olivier a sfătuit-o să nu se gândească la sine. „Trebuie să fii a naibii de deșteaptă pentru a reuși în lumea filmului, ceea ce este ESENȚIAL pentru respectul tău de sine”, a scris el, potrivit The Guardian. ”… Mă tem că s-ar putea să devii plictisitoare. Niciodată pentru mine … Dar pentru tine și pentru ceilalți nu va fi bine deloc.” Cu certitudine, erau scrisorile lui Olivier cele care o mențineau pe Vivien pe linia de plutire, iar interpretarea ei în „Gone with the Wind” i-a adus în cele din urmă mult râvnitul și totodată bine meritatul succes.
Leigh și Olivier se căsătoresc, 1940
Anul următor a fost plin de vești bune pentru cuplul acesta ce părea privilegiat de soartă. Leigh a devenit prima britanică pe lista premiului Oscar pentru cea mai bună actriță pentru rolul ei ca Scarlett O’Hara. Cuplul a primit, de asemenea, vestea că divorțurile pe care le ceruseră soților lor din Anglia le-au fost acordate. Chiar dacă nici Olivier și nici Leigh nu aveau custodia copiilor lor, acum erau liberi să se căsătorească ori de câte ori doreau. Până în acest moment, se știe, Leigh și Olivier fuseseră nevoiți să-și păstreze relația în spatele cortinei, departe de ochii publicului.
Într-o scrisoare către Vivien, Olivier îi mărturisea că era spre binele amândurora să se țină departe de speculații și bârfe neavenite, potrivit The Guardian. „Suntem un scandal celebru, sau mai bine, zis unul public”, a scris el. „Prin urmare, este de bun simț să fii cât mai discret. Poți să dansezi și să fii gay și să continui să te comporți ca în zilele fericite ale ipocrizilor gay? Nu, dragostea mea, nu poți. De ce? Datorită faimei tale, triplată cu situația noastră – cvadruplată cu faima acesteia [sic]. ”
Cuplul s-a căsătorit la scurt timp, la 31 august 1940, în Santa Barbara, California.
Semne ale crizei matrimoniale, 1941
Leigh și Olivier au continuat să joace împreună în filme, precum „21 Days Together” (1940) și „That Hamilton Woman” (1941), precum și într-un spectacol intitulat „Romeo & Juliet” pe Broadway. Criticii, pe linia începută deîntr-un articol din 1940 scris în revista TIME, au ignorat performanța artistică a cuplului pe Broadway și au legat începutul adulterin al relației lor cu rolurile pe scenă, exacerbându-i proporțiile și semnificațiile. „Romeo și Julieta” a devenit un eșec financiar major pentru cuplu, care investise zeci de mii de dolari din propriile economii pentru acest proiect.
Reîntoarcerea în Anglia și boala, 1944
Pierderea sarcinii și căderea nervoasă, 1944-45
Deși a fost sfătuită să nu mai joace, Leigh a persistat, mânată de pasiunea ei, de multă vreme. În timp ce filma „Caesar și Cleopatra” în 1945, Leigh a aflat că este însărcinată, dar în curând a suferit un avort spontan, despre care se spune că s-a întâmplat după ce actrița a alunecat pe platou. Acest lucru i-a declanșat o depresie profundă, artista fiind atât de tulburată încât uneori cădea în crize de plâns isterice pe podea. Un spectacol trist, care nu avea să prevestească nimic bun. Iar leacul pentru tulburarea bipolară nu exista, așa cum nici măcar suspiciunea sau un diagnostic cert nu s-a pus, în respectivele circumstanțe.
Dar Leigh învățase să-și recunoască simptomele înainte de un episod, care încheia câteva zile de hiperactivitate, urmate de o depresie profundă și o stare proastă constând în crize tremurânde și tirade pline de înjurături, potrivit The Hollywood Reporter. Adesea, ea nu-și amintea nimic din aceste întâmplări, iar regretele ulterioare, deși autentice, nu serveau involuției bolii. Efectele au apărut chiar în timpul filmărilor la Cleopatra, sub ochii îngrijorați ai producătorilor de film și ai celor apropiați.
În schimb, cariera lui Olivier era pe un trend ascendent, iar în 1947 acesta a realizat un turneu cu actorul Ralph Richardson pentru spectacolele Henry IV și Oedip. Leigh, care nu se simțea suficient de bine pentru a lucra din nou, l-a însoțit pe Olivier. Un eveniment fericit: Olivier a fost numit cavaler într-o ceremonie la Palatul Buckingham, iar Leigh a primit titlul de Lady Olivier: un moment de cotitură uriaș în căsătoria cuplului, pentru că sensibila Viviene a început să resimtă acut diferența dintre carierele lor.
Australia și Noua Zeelandă, 1948
„A Streetcar Named Desire” – „Un tramvai numit Dorință”, 1949
Marea „criză” și un alt flirt, 1953
În 1953, Vivien Leigh a suferit o criză nervoasă, la scurt timp după sosirea în Sri Lanka, apoi în Ceylon, ajunsă acolo pentru a filma „Elephant Walk” cu actorul australian de origine engleză Peter Finch. Actrița a fost trimisă imediat acasă în Marea Britanie, pe motiv de boală, care s-a confirmat printr-o perioadă de pierdere a cunoștinței șiincoerență, moment în care i-a mărturisit soțului că a avut o aventură cu Finch, potrivit The Guardian. Rătăcirea goală prin grădini noaptea și câteva flirturi cu bărbați străini, întâmplător întâlniți, au marcat în mod grav deteriorarea stării de sănătate a lui Vivien, relatează The Hollywood Reporter. Este puțin probabil să fi fost prima dată când Olivier avea vești despre infidelitatea lui Leigh. Totuși, cuplul a rămas împreună, dar lipsa chimiei dintre ei a dus la accentuarea răcelii dintre ei, iar acest lucru a influențat inclusiv prestanța lor artistică.
Presiunea resimțită în carieră și instabilitatea în relațiile sale romantice nu au făcut decât să înrăutățească starea emoțională și mentală a lui Leigh. În 1960, actrița amenința să se sinucidă. „Vivien este la câteva mii de kilometri distanță, tremurând pe marginea unei stânci, chiar și atunci când stă liniștită în propriul salon,” a spus odată Olivier. Cei doi au continuat procedurile de divorț în mai 1960. Divorțul a fost finalizat mai târziu în acel an, iar Olivier s-a căsătorit cu Plowright, cu care a avut un fiu și două fiice.
Chiar dacă nu mai erau împreună, Olivier și Leigh continuau să își scrie reciproc din când în când. „Vreau să vă mulțumesc că ați înțeles totul de dragul meu”, a scris Olivier într-o scrisoare către Leigh cu privire la divorț, conform The Guardian. „Ai făcut-o într-un fel nobil, curajos și frumos, și îmi pare foarte rău, foarte rău, că a trebuit să suporți tot aacest iad.”
Moartea lui Vivien Leigh, 1967
Moartea lui Olivier, 1989
Citiți încă un articol despre Vivien Leigh