Citeam ieri, pe Facebook, o postare a cunoscutei scriitoare Adriana Bogatu, care este și profesoară de limba și literatura română, extraordinar de apreciată de colegii de breaslă, de părinți, de colectivitatea în care trăiește, și, mai presus de toate, idolatrizată de elevii pe care îi aduce, an de an, pe cele mai înalte trepte de performanță. Un om care știe să spună lucrurilor pe nume, cu acel curaj extraordinar, specific spiritelor înalte care nu se tem de nimic.
Tema este de stringentă actualitate, un alt măr al discordiei care vine să creeze prăpăstii între cei care fac parte din ecuația procesului de educație, precum și între aceștia și restul societății care își petrece timpul online, care a devenit un malaxor infailibil de toxicitate colectivă: serbările școlare de sfârșit de an și premierea elevilor.
Mă întreb, retoric, oare ce ni se mai poate lua, astfel încât drumul spre performanță să ne fie definitiv distrus? Ce se mai poate inventa astfel încât bruma aceasta de educație pe care o mai face școala românească acum, în condiții extrem de stranii, să devină ineficientă? Până unde se va mai putea merge cu distrugerea valorilor, a punctelor de reper morale și etice? În fiecare zi se pare că asistăm la noi și noi piese de teatru buf puse în scenă de actori din ce în ce mai cabotini, mai agresivi, mai îndepărtați de esența lucrurilor. Acum începem să facem implozie, nici nu mai trebuie să vină cineva din afară să sufle pe noi, ca să ne prăbușim cu totul. Dintre ai noștri, profesori, încep să dinamiteze, deloc încet – dar sigur, ultima redută a acestui necrozat eșafodaj pe care se mai ține școala românească.
Și totuși! Performanța nu poate fi distrusă, iar ierarhia bazată pe inteligență, efort, sacrificiu și devotament nu trebuie desființată. Atunci să declanșăm un bulgăre de zăpadă care să atragă, în vijelia lui, desființarea tuturor premiilor, a concursurilor, a tot ceea ce înseamnă competiție. Abia atunci mediocrii se vor simți bine, farseurii, mincinoșii, trăgătorii în piept, fariseii și incompetenții vor jubila, încingând un dans al morții peste cadavrul sistemului de învățământ românesc. Părerologii vor umple mii de pagini, eliberați, în sfârșit, de presiunea socială, exhibându-și nestingherit frustrările de coada clasei pe retețelele de socializare, pentru că nu va mai fi nimeni, nu-i așa, să le corecteze greșelile de limbă și scrântelile de logică. Abia atunci, în marea uniformizare ce va alinia trândăvia cu munca, talentul cu veleitățile de duzină, adevărul, respectul și bunătatea cu minciuna patologică, impostura și infamia, și le va aduce pe toate la aceeași masă în fața unei națiuni deja afectate din punct de vedere educațional, abia atunci, cu adevărat, vom putea închide porțile școlii.
Vedeți voi, noi, profesorii, pe care atâția îi blamați, putem face ORICE meserie, voi, pretinșii educabili, nu puteți face NIMIC fără școală. Dacă vreți neapărat să distrugeți, tăiați copacul cel putrezit care nu vă lasă să vedeți dincolo, pădurea cea tânără, nu faceți o lege din nimicirea a ceea ce este bun din cauza unor situații izolate, nefericite prin însăși popularizarea lor excesivă. În loc să corectăm o greșeală, noi distrugem, acum, tot dicționarul. Sunt curioasă de traseul profesional al persoanei care a scris acea petiție, dar nu pot să spun că e de vreun interes pentru mine… n-o să mă mire nimic, promit. Și totodată, sunt absolut convinsă că putem face front comun în a denunța și compromite astfel de manifestări abuzive la adresa demnității cadrelor didactice de vocație, pentru care serbarea de sfârșit de anu nu înseamnă afacere ilicită, ci muncă, nopți nedormite, investiție emoțională, sentimentală și materială!
Lăsați școala școlii, celor care au muncit pentru coronița din fiecare an, nu celor care s-au fofilat pe după „zidurile gri”, complăcându-se în anonimatul călduț care să-i scutească de lucrarea de control la matematică sau la biologie, sau la ce vreți voi. Atât de simplu, vă mai rămâne și timp liber! Lăsați școala celor trudiți, celor ce adorm târziu, cu cartea în mână, nu celor odihniți emoțional și saturați de tiktok și instagram, ca nu cumva să se streseze prea mult pe băncile școlii. Aceia oricum își vor lua un doctorat sau chiar două, pentru că se poartă, nu-i așa? Nicicând n-a existat un aflux mai mare de doctori fără cauză decât în această perioadă a falselor valori și a promiscuității. Educația începe de la salut, nu-i așa, dar când ești consolat de pseudoterapeuții vremii că ești bun și ai toate atuurile să ajungi cineva, e greu să te mai întorci la educația de bază, aceea pe care ai pierdut-o în școală, în timp ce băteai mingea pe maidan.
Fotografie autentică de la o serbare școlară autentică, din curtea unei școli autentice, care-și respectă profesorii, elevii și pe părinții lor. Anul de grație 2022.
Lectură recomandată: https://destepti.ro/principiul-lui-dilbert-sau-motivul-pentru-care-sunt-promovate-adesea-persoane-incompetente
Licențiată în Filologie, Andra Tischer trăiește în Sibiu, fiind profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național ”Octavian Goga” din Sibiu. A colaborat în cadrul Cercului Literar de la Cluj cu analize critice asupra creațiilor membrilor grupării, publicate în volume antologice, publică poezie în revistele Cenaclul de la Păltiniș, Confluențe.org, Logos și Agape (Timișoara), revista ”Singur” (Târgoviște), Melidonium (Roman, Neamț). Din 2015 până în 2017 a fost Secretar general de redacție la revista online Literatura de Azi. Publică volumul de poezii „Legi nescrise” în aprilie, 2018, la editura Armanis din Sibiu. Convinsă că salvarea ființei umane stă în iubire și în artă, capabilă să transfigureze orice fel de realitate, până și cea mai sordidă, Andra Tischer e o umanistă prin excelență, această vocație fiind cartea de vizită pe care și-a asumat-o tranșant cu fiecare ocazie.