În literatură, femeia a dat întotdeauna acel farmec inefabil și discret al condimentelor scumpe și rare, pe care numai cunoscătorii le pot savura…
„Nu ştia de ea însăşi nimic. Nici despre oameni nu ştia mult. Dar purta în ea neliniştea unei alte meniri, turburătoare şi inconştientă: îşi purta „femeia” ”.
Hortensia Papadat-Bengescu (n. , Ivești, Galați, – d. , București) este scriitoarea noastră proustiană care a cunoscut Drumul ascuns, a cântat Concert din muzică de Bach, și-a cercetat sufletul și s-a contemplat precum Femeia în fața oglinzii, a fost o curgere din Ape adânci și a văzut cum A căzut o stea.
„Trepte ale femeii” – poate că acesta ar fi fost un titlu adecvat despre scriitoarea care a căutat îndelung în ea femeia rătăcită în idealuri firești, și care n-a reușit, până la sfârșit, să își ofere acest dar de suflet.
Într-o avidă căutare de esențe și de sine, autoarea Ciclului Hallipilor dă literaturii române una dintre cele mai alambicate modele epice, asemănătoare unor „oglinzi paralele” care se rotesc amețitor, nelăsând cititorul să respire și contorsionându-i simțirea în sensuri absconse, imprevizibile:
„Literatura doamnei H.P-Bengescu e femeie: făgăduiește fericiri pe care nu le dă, o ciudată stăruință ridică piedici dinaintea cărora vulgul se trage îndărăt, peste care alții trec cu dureroasa plăcere a greutății învinse, mângâie zgâriind și te lasă cu o nehotărâtă senzație de încântare și de nemulțumire…” (E. Lovinescu)
În cinstea și calda amintire: ”Opera mea s-a scăldat întâi în întregime în apa sufletului.”
”O femeie poate crede, dar înţelege bine, nu. Femeia iubeşte toată viaţa pe cel de „acum” şi are ca circumstanţă atenuantă că e prin natura ei înclinată fidelităţii.”
”Un teanc de scrisori e un suflet.”
”Prietenia… ce dar al vieţii! Să suferi şi să fii singur, dar să ştii că undeva, cineva te iubeşte. Să fii trudit, dar să ştii că sunt braţe care ar vrea să te poarte. Să-ţi fie frig.. şi să-ţi aduci aminte de sânul cald al prieteniei. Să nu te odihneşti, să suferi, să tremuri… Dar să ştii.”
”Sufletele de mamă n-au nicio cumpătare la recunoştinţă, cum n-au nici la iubire.”
”E mai greu să-ţi dai drumul de sus şi să cazi moale pe aripile tale fără să ţi le fărâmi. De aceea se urcă aşa puţini.”
”Supremul duşman al femeii e înduioşarea.”
”La rânduială, Paharnicul a greşit când împărţea cupele vieţii şi mi-a dat pe cea a visului.”
”Să nu răscolim, cu mâini ce profanează, pământul unde am îngropat vreo amintire.”
”Nu ştiu. Cunoaşterea nu e un lucru de căpetenie. Eu simt – deci exist!”
Aș vrea să mă laud că sunt doctor la Spitalul de Doruri Cronice. Dar nu pot. Pentru că sunt doar un portar, biet portar. Tot ce fac este să le notez, febril, intrările și ieșirile, când și cum bântuie ele. Sunt lipsite de orice respect, nici măcar nu folosesc poarta, trec așa, pur și simplu, prin mine.
De când, însă, geamurile gheretei s-au spart și prin acoperiș răzbește ploaia, am dat bir cu fugiții. Sunt acum, și eu, un Dor.