Haremul otoman, splendoare și strictețe

Mai întâi, să amintim faptul că de-a lungul istoriei turcilor, a scrie sau a vorbi despre haremul turcesc era o întreprindere tabu, interzisă prin lege. Dar ”biruit-a gândul” și ne-am apucat…

Curtea sultanilor otomani era un loc de mare splendoare și complexitate, caracterizată de o ierarhie strictă și o serie de tradiții și protocoale rigide. Viața la curte era marcată de ceremonii și festivități somptuoase, reflectând puterea și bogăția Imperiului Otoman. Palatul Topkapi din Istanbul, Turcia, este locul istoric în care poveștile acestea sunt acasă la ele, generând o istorie bogată și fascinantă. A fost construit în secolul al 15-lea de către Mehmed Cuceritorul și a servit ca reședință principală și centru administrativ al Imperiului Otoman timp de aproximativ 400 de ani, până la mijlocul secolului al 19-lea. Arhitectura palatului este un exemplu splendid de stil otoman, combinând elemente tradiționale islamice și bizantine. Complexul palatului este vast, cuprinzând multe curți, săli, pavilioane, grădini și moschei. Printre cele mai faimoase locații din cadrul palatului se numără Harem-ul, unde trăiau soțiile, concubinele și copiii sultanului, și Sala Tronului, unde sultanul își desfășura activitățile administrative și ceremoniale.

Palatul Topkapi este, de asemenea, renumit pentru colecțiile sale impresionante de artă și artefacte, inclusiv manuscrise, porțelanuri, arme și armuri, precum și obiecte sacre. Una dintre cele mai prețioase posesiuni este Mantia Profetului Muhammad, păstrată aici.Palatul a fost transformat în muzeu în 1924, după căderea Imperiului Otoman și fondarea Republicii Turcia. Astăzi, este unul dintre cele mai vizitate locuri turistice din Istanbul, oferind vizitatorilor o fereastră către opulența și istoria Imperiului Otoman.

Topkapi (pinterest.com)

Sultanii aveau un harem, care era un spațiu separat destinat femeilor și controlat de mama sultanului, cunoscută sub numele de Valide Sultan. Curtea era, de asemenea, centrul administrativ al imperiului, unde sultanul și consilierii săi dețineau puterea politică și luau decizii importante. Această curte strălucitoare și complexă era un simbol al puterii și influenței otomane în lume.

Haremul otoman, învăluit în mister și fascinație, era mai mult decât un simplu loc de plăcere pentru sultan. Acesta era un domeniu complex, unde femeile, adesea aduse din diverse părți ale imperiului și dincolo de granițele acestuia, erau educate și pregătite pentru viața la curte. Sub supravegherea strică a Validei Sultan, mama sultanului, harem-ul funcționa ca un centru de putere feminin, unde rivalitățile și alianțele influențau chiar și afacerile politice ale imperiului. Femeile harem-ului nu erau doar concubine, erau în principal femei creștine, aduse din alte țări ca ”tribut” sultanului, pentru că legea lor, Coranul, interzicea sclavia musulmanilor. Unele ajungeau să fie jucătoare cheie în jocul complex de putere și influență al curții otomane, dar niciodată nu deveneau soțiile sultanului. Primeau o educație aleasă, dacă intrau în sfera de interes a sultanului: învățau să scrie și să citească, deprindeau învățăturile Coranului. Multe femei din harem erau instruite în arte, cum ar fi muzica, dansul, poezia și pictura. Erau adesea învățate limbi precum arabă, persană și uneori limbile europene. Aceasta le permitea să comunice mai eficient într-un imperiu multilingvistic și multicultural. Aceste abilități erau considerate importante pentru divertismentul de la curte și pentru menținerea unei atmosfere culturale rafinate.Arta de a se purta, și mai ales arta de a face dragoste.

Harem-ul era locuit de femei care aveau diverse roluri, de la servitoare la concubine și sultane. Multe dintre aceste femei au avut o influență semnificativă la curte, fie prin relațiile lor personale cu sultanul, fie prin copiii pe care i-au născut, în special prin fiii care puteau deveni moștenitori ai tronului (primii născuți). Bărbații care lucrau acolo erau castrați, cunoscuți sub denumirea de eunuci, pentru a nu exista suspiciunea că ar putea procrea cu femeile din interiorul haremului.

Femei românce în haremul turcesc

Termenul „harem” provine din limba arabă, unde „haram” înseamnă „interzis” sau „sacru”. Originea cuvântului sugerează un loc interzis sau protejat, ceea ce reflectă natura privată și exclusivă a harem-ului în contextul istoric și cultural în care a apărut. În Imperiul Otoman și alte societăți islamice, harem-ul se referea la partea privată a unei case sau a unui palat, rezervată exclusiv pentru femei. Această zonă era separată de restul casei și era destinată soțiilor, concubinelor, mamelor și altor femei din familia unui bărbat, precum și copiilor lor. Harem-ul era, de asemenea, un spațiu în care femeile își desfășurau viața de zi cu zi, departe de privirile străinilor și chiar ale altor membri bărbați ai familiei.

Care erau categoriile de femei care trăiau în harem?

Harem-ul otoman avea o structură ierarhică bine definită, cu diferite categorii de femei, fiecare având roluri și atribuții specifice. Iată o descriere generală a acestor categorii:

Valide Sultan: Mama sultanului aflat la putere. Ea avea cea mai înaltă poziție în harem și exercita o influență semnificativă asupra afacerilor de stat și asupra sultanului.

Haseki Sultan: Titlul acordat soției sau concubinei favorite a sultanului, care era mama unui prinț (moștenitor potențial la tron). Rolul ei era să-și sprijine fiul în lupta pentru succesiune.

Kadın Efendi: Titlul acordat soțiilor senior ale sultanului, adesea mamelor altor prinți. Ele aveau o poziție înaltă în harem și erau implicate în educația și creșterea copiilor.

İkbal: Concubine de rang înalt, adesea candidate la poziția de Haseki Sultan. Ele puteau avea copii cu sultanul și aveau rolul de a-i asigura acestuia plăcerea și confortul.

Gedikli Kızlar: Femei de rang intermediar, care serveau în harem și se puteau ridica în ierarhie dacă câștigau favorurile sultanului.

Cariye: Sclave sau servitoare, cu roluri variate, de la servicii domestice la funcții mai specializate, cum ar fi muziciene sau dansatoare.

Odalisque: Femei care serveau în harem, dar care nu aveau relații intime cu sultanul. Rolul lor era mai mult unul de servire și asistență.

Fiecare categorie avea propriile responsabilități și niveluri de acces la sultan și la alte părți ale palatului. Structura haremului era rigidă, iar poziția socială și relația cu sultanul determinau statutul fiecărei femei în ierarhie.

Sultanul

Suleiman Magnificul, care a domnit între 1520 și 1566, este adesea considerat unul dintre cei mai mari sultani ai Imperiului Otoman. În timpul domniei sale, Imperiul Otoman a atins apogeul puterii și influenței sale, întinzându-se pe trei continente. Suleiman a fost nu numai un conducător militar și politic eficient, ci și un patron al artelor și culturii, ceea ce a dus la o perioadă de înflorire culturală cunoscută sub numele de „Epoca de Aur” a Imperiului Otoman.

Suleiman I, pictură de Titian (pinterest.com)

La curtea lui Suleiman, atmosfera era una de opulență și rafinament. Sultanul era un susținător avid al artelor, încurajând dezvoltarea literaturii, picturii, arhitecturii și muzicii. Sub domnia sa, Istanbulul a devenit un centru cultural important, atrăgând artiști și oameni de știință din întregul imperiu și din afara lui.

Haremul lui Suleiman, un element central al vieții de la curte, era un loc de intrigă și putere. În ciuda percepției occidentale ca fiind doar un loc de plăcere, harem-ul era de fapt un spațiu politic important, unde concubinele, în special cele care dădeau naștere fiilor sultanului, puteau avea o influență semnificativă.

Suleiman a fost, de asemenea, un legislator talentat, cunoscut pentru reformele sale judiciare și administrative. A fost un conducător complex, care a combinat abilitățile militare cu un interes profund pentru justiție și dezvoltare culturală. Domnia sa a marcat un punct culminant al istoriei otomane și a lăsat o amprentă durabilă asupra culturii și structurii politice a imperiului.

Citiți și despre Evul Mediu

Femei celebre în haremul otoman

Hürrem Sultan, cunoscută și sub numele de Roxelana, a fost o concubină și mai târziu soția legală a sultanului Suleiman Magnificul. Originară din Ucraina de astăzi și capturată de tătari pentru a fi vândută ca sclavă, Hürrem a ajuns la Istanbul și a fost selectată pentru haremul sultanului Suleiman Magnificul. Născută în jurul anului 1500, Hürrem purta numele de Alexandra Lisowska în orașul Rohatyń, la 68 km sud-est de Lwów, în Coroana Regatului Poloniei (astăzi în Ucraina de Vest). În anii 1520, tătarii din Crimeea au capturat-o în timpul unuia dintre raidurile lor în această regiune. Ei au dus-o ca sclavă într-un centru important al comerțului cu sclavi din orașul Kaffa din Crimeea. Apoi a fost transportată la Constantinopol și selectată pentru harem. Hürrem a reușit să atragă atenția și afecțiunea lui Suleiman, lucru neobișnuit pentru o concubină, deoarece sultanul a început să îi acorde o atenție exclusivă. Ea a devenit ulterior soția sa legală, iar numele dat de sultan însemna ”cea veselă”.  Căsătoria lor a rupt tradiția ca sultanii otomani să nu se căsătorească cu concubinele lor. Această căsătorie a reprezentat o schimbare majoră în politica otomană și a întărit poziția lui Hürrem la curte.

Hurrem Sultan (pinterest.com)

Hürrem a fost cunoscută pentru influența ei puternică asupra sultanului și pentru abilitatea de a naviga în lumea complexă a politicii de la curtea otomană. A fost implicată în diverse afaceri politice și a avut un rol semnificativ în stabilirea politicii externe a imperiului. De asemenea, a fost un important susținător al artelor și a participat activ la numeroase proiecte de caritate și construcții publice, cum ar fi moschei, școli și spitale.

Hürrem a fost, de asemenea, mama mai multor copii ai lui Suleiman, inclusiv a lui Selim al II-lea, care i-a succedat tatălui său ca sultan. Relația ei cu Suleiman și influența ei asupra afacerilor imperiului au făcut-o una dintre cele mai puternice și cunoscute femei din istoria otomană. A murit pe 15 aprilie 1558, lăsând în urmă un moștenire durabilă în istoria Imperiului Otoman.

Datorită inteligenței și farmecului său, a câștigat favorurile lui Suleiman, influențând politicile imperiale și fiind implicată în diverse intrigi de curte. A jucat un rol esențial în schimbarea tradiției succesiunii otomane și a fost una dintre primele femei care a avut o influență politică semnificativă.

În plus, ea l-a făcut poet, așa că Suleiman nu a fost doar sultan, ci și artist. Multe dintre poemele sale sunt dedicate lui Hürrem după ce aceasta i-a devenit soție. El a semnat aceste poezii ca „Muhibbi”, ceea ce înseamnă „iubit” sau „iubită”. Acesta este un exemplu de poem pe care l-a scris:

Tronul nișei mele singuratice, bogăția mea, iubirea mea, lumina lunii mele.
Prietenul meu cel mai sincer, confidentul meu, însăși existența mea, Sultanul meu, singura mea iubire.
Cea mai frumoasă dintre cele mai frumoase…
Primăvara mea, iubirea mea cu chip vesel, ziua mea, iubita mea, frunza mea râzătoare…
Plantele mele, dulceața mea, trandafirul meu, singura care nu mă tulbură în această lume…
Istanbulul meu, Caramanul meu, pământul Anatoliei mele
Badakhshanul meu, Bagdadul și Khorasan-ul meu
Femeia mea cu părul frumos, iubita mea cu fruntea oblică, iubita mea cu ochii plini de răutate…
Îți voi cânta mereu laudele
Eu, iubitor al inimii chinuite, Muhibbi al ochilor plini de lacrimi, sunt fericit.

Kösem Sultan, o altă figură proeminentă, a fost soția sultanului Ahmed I și a devenit una dintre cele mai influente și puternice sultane din istoria otomană. Cunoscută și sub numele de Mahpeyker Sultan, a trăit între anii 1589 și 1651 și a fost soția sultanului Ahmed I. Kösem a jucat un rol major în politica otomană pentru aproape patru decenii, în timpul domniilor soțului său, a fiilor săi Murad IV și Ibrahim I, și în perioada de început a domniei nepotului său, Mehmed IV.

Originară din Grecia sau dintr-o familie de origine bosniacă, Kösem a fost capturată și adusă la Istanbul ca sclavă, unde a fost selectată pentru harem. Inteligența, frumusețea și abilitățile politice i-au permis să devină rapid una dintre favoritele lui Ahmed I și ulterior Haseki Sultan, titlul acordat celei mai importante soții a sultanului.

Kosem Sultan (pinterest.com)

După moartea lui Ahmed I, Kösem a devenit Valide Sultan (mama sultanului) și a exercitat o influență substanțială în calitate de regentă pentru fiii săi minori care au urcat pe tron. Perioada în care a deținut puterea este remarcată pentru intrigile de curte și luptele pentru succesiune. Ea a avut o abordare pragmatică în administrarea afacerilor de stat și a fost implicată în numeroase activități caritabile și proiecte de construcție publică.

Kösem Sultan a fost, de asemenea, o susținătoare a artelor și a educației și a contribuit la stabilizarea imperiului într-o perioadă de crize. A murit în 1651, fiind ucisă într-o luptă pentru putere în harem. Viața și domnia ei sunt adesea subiecte de fascinație în studiile istorice despre Imperiul Otoman, reflectând rolul complex și influent al femeilor în politica otomană.

Ea a exercitat o mare putere în timpul domniei fiilor și nepoților ei, reușind să mențină o stabilitate politică într-o perioadă de crize și schimbări. Kösem a fost recunoscută pentru abilitățile sale diplomatice și administrative, jucând un rol cheie în menținerea Imperiului Otoman pe parcursul unei perioade dificile.

Eunucii

Eunucii au avut un rol semnificativ în multe culturi de-a lungul istoriei lumii, dar sunt cel mai notabil asociați cu haremurile din Imperiul Otoman, în special în cadrul Palatului Topkapi din Istanbul. Eunucii erau bărbați castrați, adesea în copilărie, pentru a-i face inofensivi în prezența femeilor din harem și pentru a preveni orice activitate sexuală neautorizată.

Cuvântul „eunukos” (în greacă: εὐνοῦχος) este termenul grecesc din care provine cuvântul „eunuc” în multe limbi moderne. Acesta este compus din două părți: „eu-” (εὖ), care înseamnă „bine” sau „bun”, și „noukhos” (νοῦχος), care derivă din „enocheo” (ἐνοχέω), cu sensul de „a ține închis” sau „a păstra”. Astfel, termenul „eunukos” poate fi interpretat ca „cel care păzește” sau „gardian”, ceea ce reflectă unul dintre rolurile tradiționale ale eunucilor: păzitori ai haremurilor sau a altor spații rezervate exclusiv femeilor.

Secretele haremului

În Imperiul otoman, eunucii îndeplineau mai multe funcții importante,  rolul principal  era de a păzi haremurile sultanului, care erau alcătuite din soțiile, concubinele și fiicele sale. Ei asigurau că femeile erau protejate și că niciun bărbat neautorizat nu putea intra în harem. Eunucii serveau și ca intermediari între femeile din harem și lumea exterioară. Deoarece femeilor le era interzis să interacționeze direct cu bărbații din afara familiei lor apropiate, eunucii comunicau nevoile și dorințele lor către sultan și oficialii de la curte. Unii eunuci aveau responsabilități administrative sau de supraveghere în cadrul palatului. Ei puteau gestiona treburile interne ale haremului sau puteau ocupa funcții mai înalte în administrația imperială.  Eunucii puteau avea, de asemenea, un rol influent ca sfătuitori de încredere ai sultanului. Datorită accesului lor apropiat la sultan și la familia sa, unii eunuci au câștigat o putere semnificativă și influență.

Existau două categorii principale de eunuci în Imperiul Otoman: eunucii albi și eunucii negri. Eunucii albi erau de origine europeană, adesea provenind din Balcani, în timp ce eunucii negri erau adesea aduși din Africa. Eunucii negri, în special, au jucat un rol proeminent în administrarea haremurilor otomane și, în timp, au ajuns să dețină poziții foarte influente în cadrul curții otomane. Viața eunucilor era unică și complexă, cu o combinație de putere, influență și, în același timp, servitute și izolare personală. Ei au fost o parte esențială a structurii sociale și politice a Imperiului Otoman, având un impact profund asupra istoriei și culturii acestuia.

Tehnicile de castrare folosite pentru a crea eunuci în diferite culturi și epoci istorice erau variate și deseori extrem de dureroase și riscante, având în vedere lipsa anesteziei și a tehnicilor chirurgicale avansate. Voi explica în termeni generali, fără a intra în detalii grafice, metodele prin care era realizată castrarea:

Castrarea fizică: Aceasta implică îndepărtarea completă sau parțială a organelor genitale externe masculine. Această procedură putea fi efectuată în diferite moduri, dar în esență, testiculele erau îndepărtate, lăsând persoana fără capacitatea de a produce hormoni sexuali masculini sau de a avea urmași. Tehnicile specifice și instrumentele folosite variau în funcție de cultură și de perioadă.

Ligatura sau Strangularea: În unele cazuri, vasele de sânge care alimentau testiculele erau legate sau strangulate, ceea ce ducea la atrofia testiculelor. Această metodă era mai puțin invazivă, dar putea duce la complicații grave.

Castrarea chimică: Deși nu era o metodă tradițională în sens istoric, castrarea chimică a fost folosită în unele culturi pentru a reduce dorința sexuală și capacitatea de reproducere prin administrarea de substanțe chimice.

Efectuarea acestor proceduri era extrem de riscantă și adesea fără anestezie sau condiții sterile, ceea ce ducea la un risc ridicat de infecție, sângerare sau chiar moarte. În Imperiul Otoman, eunucii erau adesea castrați înainte de pubertate, ceea ce avea efecte semnificative asupra dezvoltării lor fizice și psihologice.

Ecranizări după viața femeilor în Imperiul otoman

Pentru cine vrea să aprofundeze tema, desigur, pe lângă celebrele telenovele de pe Diva, există diverse seriale și filme care explorează istoria și cultura Imperiului Otoman, incluzând aspecte ale vieții în harem. Printre acestea se numără:

„Muhteşem Yüzyıl” („Secolul Magnific” sau „Suleiman Magnificul”): Un serial turcesc de mare succes, care prezintă viața sultanului Suleiman Magnificul și a Hürrem Sultan. Acest serial oferă o imagine detaliată a vieții de curte, inclusiv intrigile din harem. Seria a fost lansată în 2011 și încheiată în 2014 și prezintă viața și domnia lui Suleiman I, cunoscut ca Suleiman Magnificul, sultan al Imperiului Otoman.

Focalizat pe politicile palatului, relațiile de familie, luptele pentru putere și iubirea, serialul oferă o perspectivă dramatică asupra vieții la curtea otomană. Un element central al serialului este relația dintre Suleiman și Hürrem Sultan (Roxelana), o sclavă care a devenit soția sa legală și una dintre cele mai influente femei din istoria otomană.

Serialul a fost un succes internațional, fiind apreciat pentru decorurile sale opulente, costumele autentice și povestea captivantă, deși a fost și subiectul unor controverse datorită portretizării libere a unor figuri istorice și a unor aspecte ale vieții la curtea otomană. „Suleiman Magnificul” a atras audiențe mari atât în Turcia, cât și în alte țări, contribuind la popularitatea genului de seriale istorice turcești la nivel mondial.

„Harem El Sultan”: Acesta este un alt titlu sub care „Muhteşem Yüzyıl” este cunoscut în unele regiuni, concentrându-se pe relațiile și luptele pentru putere din harem.

Istoria curtezanelor de la curtea regală franceză