După mai bine de 50 de ani devotați picturii, Vito Campanella a devenit un artist universal, un pictor renumit și numit Maestru de prestigiosul dicționar elvețian „Art Leaders of the World”.
Vito Campanella (17 octombrie 1932, Monopoli, Italia – 26 decembrie 2014, Buenos Aires, Argentina)
Pictor argentinian de origine italiană născut în Monopoli, Bari, Italia, Campanella a studiat la Academia de Arte Frumoase Brera din Milano și în centrele culturale ale unor importanți artiști europeni, înainte de a se stabili la Buenos Aires, în 1955.
Campanella a avut numeroase expoziții personale și de grup, iar lucrările sale sunt expuse în marile muzee și colecții private precum: Muzeul de Arte Frumoase din Atena, Galeria Uffizi din Florența, Muzeul de Artă Modernă din Tel Aviv, Muzeul de Artă Modernă din Johannesburg, Mar del Plata Muzeul de Arte Frumoase și Muzeul de Arte Plastice Parana, printre altele.
Deși a început să picteze la vârsta de 14 ani în Monopoli, orașul natal, dragostea lui pentru artele vizuale a început mult mai devreme.
Durerea, agonia și lipsurile ce-au urmat celui de al Doilea Război Mondial aveau să schimbe pentru totdeauna viața de zi cu zi în sudul Italiei. Avioanele aliate care traversau cerul și bombardamentele neîncetate i-au lăsat amintiri de neșters pe care le-a transpus mai târziu în opere de artă.
Darul artistic al copilului Vito a prosperat și s-a maturizat, iar chemarea sa timpurie s-a transformat curând într-o carieră solidă. În 1948, tânărul artist a fost selectat să creeze o pictură murală care să împodobească biserica locală și a câștigat Premiul Pintura delle Regioni din Napoli.
La scurt timp după, Campanella a fost invitat să-și expună picturile în Bari, unde a fost premiat la vârsta de 20 de ani. Mai târziu s-a mutat la Florența, unde a participat cu entuziasm la bogatele sale activități culturale și a continuat să picteze. Mereu în mișcare și dornic să-și extindă potențialul estetic, a încercat multe stiluri diferite, inclusiv pop art, abstracția și geometria, înainte de a descoperi în suprarealism adevăratul său domeniu.
Pictura, tărâm filozofic
Sculptorul G. Rossi l-a prezentat marelui maestru Giorgio De Chirico, iar prietenia care a urmat a fost o experiență crucială pentru Campanella. Datorită ei a căpătat acces într-un tărâm filozofic în care pictura înflorise extraordinar și pe ale cărui cărări se plimba deja Campanella.
La Roma l-a cunoscut pe renumitul Salvador Dalí și relația lor a fost foarte importantă pentru tânărul pictor.
În Milano, a studiat anatomia – echilibrul și simetria corpului uman – la Academia de Arte Frumoase din Brera.
Câțiva ani mai târziu, a decis să se alăture familiei sale în Argentina. El a îmbrățișat cu promptitudine mișcările de artă argentiniană și latino-americană, dar nu și-a uitat niciodată legăturile europene, așa cum ar atestă expoziția lucrărilor sale de la Salonul French Metamorphosis. Din 1962, Campanella și-a dedicat întreaga viață picturii.
Serii celebre
În țara sa de adopție a lansat mai multe serii celebre precum „Unicorni”, „Alchimie”, pline de semnificații ezoterice sau apreciații „Muzicieni cosmici”.
Lucrările sale au fost expuse la Expoziţia Internaţională de Desen Joan Miró a IX-a (Spania), a XII-a Expoziţie Internaţională de Pictură (Riviera Franceză), Salon d’Autumme (Paris), a II-a Expoziţie Internaţională de Pictură IAG (Atena) şi Expoziţia de pictori suprarealişti argentinieni (Buenos Aires).
În 1976 a câștigat Premiul Palmier de Aur de la Expoziția Internațională (Monte Carlo) și câțiva ani mai târziu, un Premiu de Artă Contemporană (Lyon).
Au urmat alte serii remarcabile, printre care „Mitologia greacă” (Buenos Aires) și „Oul” (São Paulo), precum și lucrări uluitoare expuse la Paris și Atena. Țara Sfântă a fost frumos înfățișată în picturile sale „biblice”. Seria „Centaurii” a fost creată la Paris, unde Campanella a fost nominalizat Membru de Onoare de către Asociația Artiștilor Francezi. Anii 80 au fost ani plini. Și-a expus picturile la Montevideo, a câștigat Premiul Deloye la Paris și a fost onorat Cavaler al Republicii Italiene.
Reputație
Reputația lui Campanella a continuat să crească, iar lucrările sale au fost expuse la Muzeul de Artă Contemporană din Tokyo și la Salonul Freud din Ierusalim.
„Omagiu lui Leonardo da Vinci” – pictat în Europa – a fost apreciat la Roma și Sao Paulo. Tot atunci a creat seria „Femeie… Femei”. A ilustrat și o carte poștală UNICEF.
Cent Signatures
„Cent Signatures”, o carte a criticului de artă Charles André Rousseau, l-a inclus pe Campanella printre primii 100 de artiști. Lucrările sale au fost expuse la Artefiera din Bologna, iar seria sa „Centuries Recollection”, dedicată marilor maeștri, a fost lăudată la Buenos Aires, São Paulo și Roma, deopotrivă. Celebritatea lui Campanella nu cunoște limite, picturile sale au ajuns la Expoziția Arts for Humanity din Bagdad și a fost nominalizat Fine Arts Academic Member de către Academia de Studii Liguriene (Genova) și Commander of St. George and St. Rose of America de către Parlamentul Internațional pentru Siguranță și Pace.
A fost, de asemenea, oaspete de onoare al Arteclasica din Buenos Aires, în 2005, Senatul argentinian premiindu-i realizările culturale. Un an mai târziu, artistul a devenit membru pe viață al Uniunii Condorilor Americani. Tot în 2006, Casa Culturală din São Paulo (Brazilia) a asamblat o expoziție retrospectivă importantă, iar Campanella a devenit membru distins al Academiei de Artă, Cultură și Istorie.
foto și text sursa
Aș vrea să mă laud că sunt doctor la Spitalul de Doruri Cronice. Dar nu pot. Pentru că sunt doar un portar, biet portar. Tot ce fac este să le notez, febril, intrările și ieșirile, când și cum bântuie ele. Sunt lipsite de orice respect, nici măcar nu folosesc poarta, trec așa, pur și simplu, prin mine.
De când, însă, geamurile gheretei s-au spart și prin acoperiș răzbește ploaia, am dat bir cu fugiții. Sunt acum, și eu, un Dor.