Iisus Hristos: Intraţi prin poarta cea strâmtă, că largă este poarta şi lată este calea care duce la pieire şi mulţi sunt cei care o află. Şi strâmtă este poarta şi îngustă este calea care duce la viaţă şi puţini sunt care o află. Sfânta Evanghelie după Matei
*****
Pictura surprinde momentul în care Isus a anunțat că unul dintre discipolii săi loiali îl va trăda, stârnind strigăte din partea celor mai devotați prieteni ai săi. Pictura este renumită nu numai pentru cantitatea sa incredibilă de detalii și realism, ci și pentru gama de emoții prezentate pentru fiecare dintre apostoli, despre care se spune că înfățișează perfect trăsăturile care sunt cunoscute despre fiecare din scripturi și înregistrările istorice.
Iubirea este principiul vieţii şi Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ne revelează iubirea şi viaţa în iubire, de la obârşia ei divină.
Preot Constantin Galeriu
Potrivit unuia dintre studenții săi americani, J. Alden Weir, istoria tabloului intitulat Christ on the Cross, pictat de Léon Bonnat (1833-1922), sună așa:
„Am intrat în sala de disecție și l-am văzut pe domnul Bonnat cu prof. [Gerome]. Tocmai primiseră un subiect (n.n. cadavru), iar în partea opusă a camerei am văzut o cruce imensă, dar nu m-am gândit la nimic. Bonnat a spus că nu are mult timp să stea și a vrut ca jandarmul să se grăbească, așa că doi dintre acești soldați și un angajat au scos subiectul din cameră, au scos crucea și l-au așezat pe ea. S-a șoptit atunci că Bonnat avea însărcinarea să picteze o răstignire, a cumpărat subiectul și a pus crucea fixată pentru a putea studia acțiunea mușchilor.
Unii dintre studenți, auzind ce se întâmplase, s-au înghesuit să-l vadă, dar asta i-a atras atenția lui Bonnat și l-a pus pe jandarm să închidă ușa și să o încuie. Ne-am întors în sala de curs unde desenăm oasele și, stând acolo, am auzit cum cineva bătea cuiele în lemn. Am terminat desenul, iar domnul Blackman și cu mine am ieșit împreună după ce toți au plecat. La ușă ne-am întâlnit cu un gardian și l-am mituit ca să ne lase să vedem subiectul, ceea ce a și făcut. Lângă perete era crucea cea mare cu subiectul răstignit pe ea: o priveliște îngrozitoare.
Asta arată însă cum acești artiști francezi cred în adevăr.”
(”The Lure of Paris: Nineteenth-Century American Painters and Their French Teachers”/”Ispita Parisului: pictorii americani din secolul al XIX-lea și profesorii lor francezi”, de H. Barbara Weinberg)
Salvador Dali este cunoscut ca unul dintre cei mai mari pictori suprarealişti din istorie, dar lucrarea sa intitulată ”Christ of Saint John of the Cross” a fost una care a provocat interpretarea multor critici de artă. În loc de tehnica sa obișnuită a figurilor deformate și a obiectelor neregulate, Dali a pictat lucrarea din punctul de vedere pe care Dumnezeu trebuie să-l fi avut în ultimele clipe ale lui Hristos, în momentele care au urmat crucificării – care s-a bazat pe un desen al unui călugăr din secolul al XVI-lea pe nume Ioan al Crucii.
Dali a mărturisit că s-a inspirat dintr-un vis prin care i s-a sugerat să nu include elementele clasice din reprezentările crucificării lui Iisus, precum sângele sau alte detalii pline de cruzime, deoarece ar putea strica lucrarea.
”În primul rând, în 1951 , am avut un „vis cosmic” în care vedeam această imagine colorată și care în visul meu reprezenta „nucleul atomului”. Acest nucleu a căpătat mai târziu un sens metafizic. L-am considerat în „însăși unitatea universului” pe Christos! În al doilea rând, când, datorită instrucțiunilor părintelui Bruno, carmelit, L-am văzut pe Hristos desenat de Sfântul Ioan al Crucii, am elaborat geometric un triunghi și un cerc, care au rezumat estetic toate experimentele mele anterioare și L-am înscris pe Hristosul meu în acest triunghi”.
Această lucrare a fost considerată banală de un important critic de artă atunci când a fost expusă pentru prima dată la Londra. Cu toate acestea, câțiva ani mai târziu, a fost distrusă parțial de un fanatic în timp ce era agățat în Muzeul Glasgow, dovadă a efectului său uimitor asupra oamenilor.
*****
Învierea lui Christos, numită și Învierea Kinnaird, este o pictură în ulei pe lemn a maestrului italian al Renașterii, Raphael. Lucrarea este una dintre cele mai vechi picturi cunoscute ale artistului, executată între 1499 și 1502. Pictura se află acum în Sao Paulo Museum of Art, Sao Paulo, Brazilia.
Câteva nuanțe în interpretarea tabloului ar putea surprinde faptul că Hristos apare în ipostaza de triumfător, intenționat așezat în centrul scenei. El își poartă standardul suflând în vânt: albul reprezintă pacea, puritatea și inocența, iar crucea roșie, sângele lui. Roba lui roșie, de asemenea, simbol al sângelui, este brodată cu aur pe margini – un dispozitiv folosit de pictorii renascentiști pentru a-l desemna pe Isus după înviere. Hristos plutește în aer deasupra mormântului său, subliniindu-și divinitatea și lucrarea răscumpărătoare. Râul de la baza dealurilor este o amintire a Botezului și a faptului că prin Botezul sfânt credincioșii participă la moartea și învierea lui Hristos.
În primul plan din stânga, la picioarele sarcofagului este un șarpe, ceea ce înseamnă că învierea lui Hristos l-a învins pe Satana. (Geneza 3:14–15)
De asemenea, crei femei care merg pe calea către mormânt sunt o reprezentare vizuală a spuselor lui Marcu (16), descriind momentul în care Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov și Salomeea au luat mirodenii pentru a unge trupul lui Isus. Patru paznici la cele patru colțuri – doi căzuți și doi în picioare – sunt extrași din Isaia (11:12), referință l a clipa când Hristosul înviat va „ridica un standard pentru națiuni și va aduna pe cei alungați din Israel și pe cei împrăștiați de Iuda din cele patru colțuri ale pământului.” Cele trei pătrate de pe partea din față a sarcofagului simbolizează Treimea, iar cei doi îngeri care îl încadrează pe Isus îmbrăcat în haine bogate, colorate, sunt prezenți pentru a-i vesti Învierea.
Citiți și despre sindromul Stendhal.