Marea ta datorie este să-ţi salvezi visele!

Trăiește intens, mori tânăr”. Deși această frază nu a fost motto-ul  sculptorului și pictorului Amedeo Modigliani, cu siguranță ar fi putut fi. Istoria, cultura și artele, ne-au dat multe astfel de „genii pustii”, figuri venerate care s-au răsfățat cu nesăbuință, au trăit decadent și în vieți zbuciumate, au creat cu pasiune. Apoi mor mult prea devreme și curând mitul (iconografia) se naște din propria cenușă. Gândiți-vă la James Dean, Jimmy Hendrix, Jim Morisson. Modigliani poate fi numit un boem, un libertin, întunecatul, capriciosul prinț al Parisului. Dar la naiba cu toate acestea! Aici noi preferăm să îl numim turbulentul iubit a lui Jeanne Hebuterne.

El – un tânăr excentric, plin de talent

Decât să examinăm acuratețea legendei lui Modigliani – dacă într-adevăr a fost un desfrânat și un depravat așa cum mitul ne-ar face să credem- mai bine să subliniem câteva adevăruri știute despre Modigliani. Era alcoolic. Era un dependent de droguri. Era bolnăvicios. În tinerețe în Livorno, Italia, a contactat numeroase boli grave: pleurezie, febra tifoidă, tuberculoză. Sănătatea sa fragilă îl va marca de-a lungul maturitățîi sale și va fi  baza atitudinii sale fataliste de mai târziu. Modigliani era și un afemeiat, ceea ce e ușor de înțeles, frumusețea sa întunecată, gânditoare, atrăgând femeile chiar și astăzi.

Ea – prea îndrăgostită…

Jeanne Hebuterne s-a născut la Paris, într-o famile catolică strictă. Aspira să devină artistă și a fost introdusă în vibranta comunitate artistică din Montparnasse prin fratele său Andre, el însuși artist. A pozat ca model pentru diferiți pictori și sculptori, apoi s-a înscris la Academia Colarossi pentru propria sa pregătire artistică. Acolo, în primăvara lui 1917,  l-a întâlnit pe carismaticul Modigliani care era numit „Modi” de către prieteni. Aproape imediat, cei doi s-au îndrăgostit profund unul de celălat. El era cu 15 ani mai mare ca ea.

Înainte de a o întâlni pe Jeanne, Modigliani avusese partea sa de iubite și afaceri sentimentale,  ca și cand nicio femeie din Paris nu ar fi putut rezista farmecului și sex-apealului său. Dar în Jeanne – o femeie timidă, blândă, delicată, inocentă – Modigliani a găsit persoana cea mai aproape pentru a-i fi un companion adevărat și care întruchipa cele mai adânci aspirații ale sale către o relație profundă și semnificativă. Dacă obiceiurile sale distructive urmau să  permită acestei relații să prospere, aceasta urma sa fie o altă problemă.

Jeanne a avut multe de îndurat pe lângă iubitul extrem de pretențios care era Amedeo Modigliani. Familia ei conservatoare a dezaprobat cu forță  relația sa romantică cu Modi. Ei au obiectat vehement pentru câteva motive. În primul rând, el era un artist fără niciun ban. În al doilea rând, era o creatură sălbatică și degenerată. În al treilea rând, era evreu. Și atunci ce a făcut tânăra Jeanne?

A cedat ea dorințelor familiei ei și l-a abandonat pe bărbatul pe care îl iubea? Sau și-a sfidat familia pentru a fi cu el? Oare chiar trebuie să răspund la aceste întrebări, oameni buni? Cred că voi toți știți răspunsul. Dezmoștenită de familia ei, a plecat în grabă să îl iubească pe Modigliani total, cu fidelitate, și, în final, spre propria sa devastare.

Fără să fie căsătoriți, Modi și Jeanne s-au mutat împreună. Au avut un copil, o fată, născută în noiembrie 1918. Jeanne a pozat pentru peste 20 de lucrări ale lui Modigliani și tot a avut timp să se dedice și  propriei sale arte.

Iată unul din multele portrete ale lui Jeanne în stilul devenit marca a lui Modigliani, cu forme alungite, fețe ovale și culori aruncate…

Și acesta este portretul lui Modigliani făcut de Jeanne:

Ce bine ar fi fost dacă Jeanne și Modi ar fi putut trăi așa, concubini, crescându-si copiii, pictând și creând arta lor, împliniți, inspirându-se unul pe celălalt. Dar nu a fost să fie „fericiți până la adânci bătrâneți”. Abuzul de alcool și stupefiante ale lui Modigliani au sabotat efectiv orice speranță pentru o astfel de viață. Jeanne a făcut eforturi eroice să creeze acest tip de viață: să încurajeze lucruri care au un sens, lucrurile pentru care merită să trăiești: copii, artă și bărbatul pe care îl iubea.

Aceste aspirații au murit prin  prea multele incidente de comportament public reprobabil ale lui Modi. Într-unul din momentele cele mai grave, furia lui Modigliani a explodat, ajungând până în punctul în care a târât-o pe Jeanne de păr și apoi a continuat lovind-o cu capul de porțile Grădinilor Luxembourg. Fuma hașiș, bea în exces, avea momente de comă alcoolică și leșina pe străzile Parisului până când era ridicat de poliție.

În 1920, deja majoritatea prietenilor lui Modigliani erau sătui de el, părăsindu-l ca fără speranță și incorigibil. Doar un singur prieten a refuzat să îl abandoneze. Acel unic prieten a fost Jeanne. În noaptea de 24 ianuarie, vecinul de la etajul inferior al locuinței familiei Modigliani, din Rue de la Grande Chaumiere, a bătut la ușa lor pentru că nu îi văzuse sau auzise de zile bune. Vecinul l-a descoperit pe Modigliani în pat, delirând de febră, tremurând, aproape inconștient. În pat alături de el era Jeanne, cu brațele înfășurate în jurul său într-o îmbrățișare disperată. Modi murea de tuberculoză meningeală. Îngrijorată, speriată și confuză, Jeanne nu trimisese după un doctor. A refuzat să îl părăsească.

Modigliani a murit. Avea 35 de ani. Jeanne a fost devastată și copleșită de durere. Ca și când i-ar fi fugit pământul de sub picioare. Perspectiva unei vieți fără Modi era de neimaginat. Sau de neacceptat. Sau amândouă.

La mai puțin de 48 de ore după moartea lui Modigliani,  pe 24 ianuarie 1920, Jeanne, care era însărcinată în nouă luni cu al doilea copil al lor, s-a aruncat de la fereastră, de la etajul cinci. De fapt, a „abandonat”… invers. Atât ea, cât și copilul ei nenăscut au murit în urmă căderii. Jeanne Hebuterne avea doar 20 de ani. Sinuciderea ei a fost actul său final de loialitate, de protest, de determinare. Timidă, delicată, liniștita fată nu era așa de supusă până la urmă.

Jeanne anunțase că dorește să fie înmormântată lângă Modigliani. Desigur, familia sa, încă indignată, i-a nesocotit dorințele și, într-un act în plus de dezaprobare împotriva fetei, chiar moartă, au înmormântat-o în Cimitirul Bagneaux, un cimitir în afara Parisului. Abia zece ani mai târziu, familia Hebuterne s-a domolit în fine și a mutat corpul lui Jeanne lângă al lui Modi în Cimitirul Père – Lachaise.

Cine se află printre „vecinii” lui Modgliani în Père -Lachaise? Nimeni altul decât excesiv de extravagantul „rock star’’  succesor al său, Jim Morison.

Citiți și O iubire tragică

După sinuciderea lui Jeanne, fratele acesteia, Andrea Hebuterne, se spune că a fost torturat în primul rând  de vina de a o fi prezentat pe sora sa lui Modigliani. El s-a simțit responsabil pentru toată tragedia care a urmat. Și, desigur, de-a lungul ultimelor decenii, reputația lui Modigliani a crescut, stilul sau de viață a devenit atractiv, persoana sa romanțată, neglijându-se astfel femeia pe care a abuzat-o,  n-a apreciat-o și față de care n-a știut să fie un bărbat adevărat.

Vă recomandăm și filmul, trailerul aici:

„Cu un ochi priveşti la lumea din afară, în vreme ce cu celălalt te uiţi în tine însuţi.” (Amedeo Modigliani)

‘Modigliani ‘este un film biografic dramatic din 2004 scris și regizat de Mick Davis, cu Andy García, Elsa Zylberstein, Omid Djalili, Hippolyte Girardot, Eva Herzigova și Udo Kier în rolurile principale. Se bazează pe viața artistului italian Amedeo Modigliani (1884-1924), pe rivalitatea amară a artistului cu Pablo Picasso și relația romantică, terminată în mod tragic, cu Jeanne Hebuterne.

Traducere și adaptare: Livia Andreea Davidovici. Sursa aici.