Hanuman, Regele Maimuță

Poet desăvârșit, Mircea Muntenescu dorește să omagieze aportul cultural și estetic adus de Imperiul Portughez în secolul al XVI-lea prin colonizarea Indiei, națiune plină de profunzime ce i-a relevat artistului calea demersului său.

Pictorul se întoarce la începuturile societății indiene, cea mai veche culturã a lumii, pentru a descoperi prin intermediul filozofiei hinduse, Advaita Vedanta, rădăcina conexiunii omului cu natura, cu spațiul în care acesta trăiește, visează și se dezvoltã, redeschizând astfel problematici propuse de Mircea Eliade, Levi Strauss sau Rene Guenon.

Peisaje pictate în ordonate armonii cromatice dezvăluie imagini inspirate de expresiile infinite ale naturii, iar liniile sale curg spre a demitiza folclorul hindus și a-l introduce în rețeaua de conexiuni proprie sferei actuale de dezvoltare a omului.

din arhiva personală a autorului

HANUMAN

Hanuman, Regele Maimuțã, eroul din Ramayana reprezintã personificarea continuei transformări pe care omul este obligat să o realizeze pentru a-și regăsi Sinele, acesta fiind forțat să își schimbe înfățișarea și să se adapteze fiecărei încercări apărute în drumul sãu. Urmărit prin diferite staze în opera lui Muntenescu, acesta reliefează potențialul utiliar și obiectiv al corpului cât și pe cel absolut al Sinelui ce depășește astfel de antagonisme.

Componenta literară îmbogățește paleta caldã a petelor eboșate de brun roșiatic sau ocru cărămiziu venite uneori să îmbrace un suflet (Skin) sau să dea adâncime unui spațiu deschis, infinit, în care omul este atât transcedent cât și imanent.

din arhiva personală a autorului

HANUMAN 2

Modalitatea în care poporul hindus a integrat cunostințele culturale europene, îi pare un exemplu de urmat, artistul apelând la acest mecansim în sens invers, apropriindu-și elementele filozofiei lor în dezvoltarea sa tradițional-europeanã.

Muntenescu își construiește o lume proprie însã nu își dorește un rezultat arbitrar, ci ascultã de principiile naturii și tinde sã o îmbogãțeascã treptat, asemeni conștiinței lumii, invitând spectatorul să reconstituie traseul sugerat și astfel să participe la procesul creaționist.

Un articol de Ioana Iulia Şerban

Citiți și Mircea Muntenescu – Portret de artist.