Există în biografia oricărui cititor un set de cărţi care i-au marcat copilăria, iar magul Walt Disney şi-a crescut copiii (şi) cu poveştile celebrei guvernante Mary Poppins. În fapt, eroul cărţii este ursuzul Mr. Banks, care devine ţinta lui Mary. Ea încercă să îl scoată din colivia lui aurită şi să îl conecteze la ceea ce avea însemnătate – familia lui. Nu este de mirare că faimoasa peliculă, produsă în studiorile Disney (1964), se termină cu invitaţia făcută tuturor de Mr. Banks Let’s Go Fly A Kite.
Saving Mr. Banks (2013) se ocupă de găsirea rădăcinilor afective ce-au dus la elaborarea, apoi la ecranizarea, celebrei cărţi a copilăriei, Mary Poppins. Filmul urmăreşte o parte din viaţa scriitoarei P.L. Travers (Emma Thompson), care a oferit tuturor copiilor cea mai simpatică guvernantă. Sentimentala şi duioasa peliculă Saving Mr. Banks surprinde şi o parte din biografia legendarului creator şi antreprenor Walt Disney. Vreme de aproape douăzeci de ani, el încercase să obţină dreptul de-a ecraniza volumul ce încântase atâtea generaţii. Timp de două ore, spectatorii parcurg traseul întortocheat care-a dus la apariţia mult-Oscarizatei pelicule din 1964 (treisprezece nominalizări şi cinci statuete în palmares), desluşind tainele din spatele personajelor de pe ecran. Scenariul de la Saving Mr. Banks respectă cu rigurozitate documentele originale ale producţiei hollywoodiene din anii ’60, Mary Poppins. Peste 500 de documente originale ale filmului au fost consultate şi au fost aleşi actori cât mai apropiaţi de profilul celor implicaţi în ecranizarea cărţii lui P.L. Travers.
Glisând între însorita Australie, a lui Helen Lyndon Goff (numele real al scriitoarei P.L. Travers) şi călduroasa Californie a studiourilor Disney, povestea de pe ecran relevă rădăcinile celebrelor personaje. Cu ajutorul unei distribuţii de cinci stele, regizorul John Lee Hancock deschide porţile din viaţa personală a celor care-au contribuit la dezvoltarea multor copii.
Severa scriitoare britanică, Helen Lyndon Goff, îşi alesese pseudonimul literar după prenumele tatălui ei, bancherul de origine irlandeză, Travers Goff, un visător alcoolic, ce i-a tulburat copilăria, traumatizând-o şi fascinând-o în egală măsură. Scenariul semnat de Sue Smith şi Kelly Marcel se altoieşte, în maniera psihanalizei pop, pe rădăcinile experienţelor personale relevante şi revelatoare ale autoarei. Atenta juxtapunere a imaginilor din perioada copilăriei viitoarei scriitoare şi cea a anilor de glorie de după ecranizarea primului volum din seria Mary Poppins au un efect cathartic. Pierderea unui membru drag al familiei şi anumite alegeri greşit făcute în trecut sunt locuri comune pentru condiţia umană, poate de aceea pelicula Saving Mr. Banks emoţionează atât de mult. Departe de a idealiza figura omului de succes care a fost Walt Disney, filmul îl prezintă şi ca pe fiul unui tată sever, dar şi ca pe un părinte iubitor. La fel ca şi scriitoarea britanică, el poartă amprenta anilor unei copilării cu lipsuri.
Ani de zile, mogulul de la Hollywood s-a străduit să obţină drepturile de ecranizare a cărţii, sperând să le ofere un dar frumos atât fiicelor sale, cât şi celorlalţi copii, dar s-a izbit mereu de refuzul autoarei. Cu mare greutate, britanica se lasă înduplecată să viziteze studiourile din Los Angeles pentru a se decide dacă semnează contractul. Realizatorii peliculei surprind întreg travaliul care a precedat naşterea poveştii cinematografice a lui Mary Poppins. Procesul adaptării pentru ecran este îndelung şi dureros, fiind mereu supus criticilor dure ale scriitoarei. Britanica nu admitea folosirea muzicii şi a animaţiei pentru personajele sale. Cu abilitate, magul american găseşte cheia cu care deblochează refuzurile, după ce el însuşi sondase adâncurile. Spectatorul descoperă, alături de echipa de la Disney, enigmele din umbra asprei „Miss Travers„. Seria de flashback-uri deschide noi perspective asupra structurii psihologice a naratoarei (depresia severă a mamei, tragedia pierderii tatălui, relaţia cu mătuşa Ellie) explicând reminiscenţele acelor confuzii copilăreşti şi tristeţi care-o ţineau departe de ceea ce se-ntâmpla în jurul ei. Având o copilărie asemănătoare cu cea a scriitoarei, Disney împărtăşeşte dorinţa de a arăta copiilor cât de mult te poate ajuta imaginaţia să rezişti în faţa loviturilor vieţii şi obţine dreptul de-a ecraniza cartea fetiţei de odinioară care adormea adăpostind în braţele sale o găină.
Portretizarea plină de farmec a Emmei Thompson (câştigătoare a două premii Oscar şi o experienţă de guvernantă în Nanny McPhee), umanizează personajul P.L. Travers, care îşi ţinea în frâu emoţiile şi interzicea idealizarea personajelor, şi-o apropie de spectator. Din primele secvenţe ale filmului, volumul despre Gurdjieff (etalat în casa din Londra a scriitoarei) dezvăluie fascinaţia acesteia faţă de o lume magică, încărcată de mitologie.Dezlănţuirea emoţională de la premiera hollywoodiană a filmului, din 1964, descoperă umanitatea simplă şi ne face să trecem în uitare încrâncenarea cu care apăra valorile british.
Uimitorul Tom Hanks aduce în faţa publicului un Walt Disney plin de şarm, dar veridic în fiecare minut al peliculei. Pe măsură ce acţiunea se derulează, ne dăm seama că Tom Hanks şi Emma Thompson sunt născuţi pentru a-i juca pe Ronald Reagan şi Margaret Thatcher. Irlandezul Colin Farrell dă viaţă dificilului personaj care a fost tatăl scriitoarei P.L. Travers. Cu măiestrie, el balansează între idealistul tată (povestitor plin de farmec) şi soţul alcoolic, neglijent, aflat mereu într-o relaţie dificilă cu realitatea. Alături de el, se află actriţa Ruth Wilson care-o interpretează pe mama depresivă, incapabilă să-şi salveze familia. Micuţa Annie Rose Buckley este adorabilă în naivitatea cu care-şi adora tatăl şi sfâşietor de emoţionantă atunci când începe să înţeleagă realitatea din sânul familiei sale. Abia în scena în care mama ei colapsează, copila este forţată să deschidă ochii brusc şi să trântească uşa în nas copilăriei hrănite doar cu fantezii.
Cu toate acestea, pelicula Saving Mr. Banks nu este doar o biografie dramatică, ci este o peliculă condimentată cu mult umor. Reacţiile exagerate atât ale mogului american, cât şi cele ale scriitoarei britanice provoacă scântei şi lungi cascade de râs. Distribuiţi în roluri secundare, dar eficiente, Jason Schwartzman, B.J. Novak, Bradley Whitford şi Paul Giamatti imprimă energie peliculei. În acest mod, filmul Saving Mr. Banks nu este doar o formă de auto-promovare voalată a celor de la Disney, ci şi o reflecţie asupra relaţiilor familiale sau o formă de examinare a modului în care se poate face ca o poveste să devină „clasică”. Încă o dată, producătorii de la Disney au validat reţeta succesului, oferind publicului „An enormous spoonful of sugar and the tiniest bit of medicine„.
Regizor: John Lee Hancock
Scenarişto: Sue Smith, Kelly Marcel / Operator: John Schwartzman / Producător: Ian Collier, Alison Owen, Philip Steuer / Monteur: Mark Livolsi
Distribuţia: Tom Hanks (Walt Disney), Emma Thompson (P.L. Travers), Colin Farrell (Travers Robert Goff), Paul Giamatti (Ralph), Jason Schwartzman (Richard Sherman), Rachel Griffiths (Mătuşa Ellie)
Cultura te îmbogăţeşte, te plasează pe o anumită ierarhie valorică, cu condiţia să fie dublată de inteligenţă şi de cei şapte ani de acasă. Licenţiată în Teatrologie-Filmologie (U.N.A.T.C. I.L.Caragiale, Bucureşti) şi Pedagogie (Univ. Buc.), mă simt aproape de cei “săraci în arginţi, dar bogaţi în iluzii” ştiind că cea mai subtilă, dar solidă, formă de supravieţuire este cultura și că întotdeauna “Les beaux esprits se rencontrent”.