Astăzi începe vestita sărbătoare a evreilor, Hannukah. Pentru toți, Hanukkah Sameach!
Hanukkah, cunoscută și sub denumirile de Chanukah sau Ḥanukkah, este o sărbătoare evreiască celebrată timp de opt zile și nopți, care cade de obicei la sfârșitul lui noiembrie sau în decembrie, conform calendarului secular. Sărbătoarea comemorează reconsacrarea celui de-al Doilea Templu din Ierusalim în secolul al II-lea î.Hr., când evreii s-au ridicat împotriva opresorilor lor greci și sirieni în revolta Maccabeilor.*
Hanukkah este adesea denumită Festivalul Luminilor și se celebrează prin aprinderea menorahului, un candelabru cu nouă brațe. În fiecare seară, se aprinde o lumânare suplimentară cu ajutorul shamashului, lumânarea ajutătoare sau servitoare, până când toate cele opt lumânări sunt aprinse împreună în ultima seară a festivalului. Menorahul original cu șapte brațe este descris în Biblia ebraică (Tora), în special în cartea Exodului, ca parte a mobilierului sacru din Tabernacol și mai târziu în Templul din Ierusalim. Era făcut din aur pur și avea șase brațe care ieșeau dintr-o tijă centrală. Fiecare braț avea un loc pentru o lumânare sau pentru ulei și un fitil.
Cuvântul „Hanukkah” (sau „Chanukah”) provine din ebraică și are rădăcina „חנך” (hanak), care înseamnă „a dedica” sau „a inaugura”. Numele sărbătorii reflectă reinaugurarea sau reconsacrarea altarului în Templul din Ierusalim după victoria evreilor în revolta maccabeană împotriva Imperiului Seleucid.
Printre alte tradiții ale Hanukkah se numără jocul cu dreidelul (un titirez cu patru fețe), consumul de alimente prăjite în ulei precum latkes (clătite/chiftele de cartofi) și sufganiyot (gogoși umplute cu gem), și schimbul de cadouri. Sărbătoarea subliniază temele luminii, minunilor și credinței, celebrând minunea micului vas cu ulei care a menținut aprinsă menorahul Templului timp de opt zile.
Citiți mai multe despre sărbătoarea evreiască
Povestea Hanukkah nu apare în Tora, deoarece evenimentele care au inspirat festivalul au avut loc după ce a fost scrisă. Cu toate acestea, povestea este relatată în cartea Maccabeilor, care face parte din Apocrifa.
Răspândirea globală a sărbătorii
Hanukkah este sărbătorită în principal de comunitățile evreiești din întreaga lume, indiferent de țară. Cele mai notabile locuri unde Hanukkah este sărbătorită includ:
Israel: În Israel, Hanukkah este o sărbătoare foarte importantă și larg răspândită, cu aprinderea menorahului, cântări speciale și mâncăruri tradiționale.
Statele Unite ale Americii: Datorită dimensiunii mari a comunității evreiești, Hanukkah este sărbătorită pe scară largă în SUA, cu numeroase evenimente publice și activități comunitare.
Canada: Asemenea Statelor Unite, în Canada există o comunitate evreiască semnificativă care sărbătorește Hanukkah.
Regatul Unit: În Regatul Unit, Hanukkah este recunoscută și sărbătorită de comunitatea evreiască, cu evenimente publice în orașe precum Londra.
Franța: În Franța, mai ales în Paris, comunitatea evreiască celebrează Hanukkah cu tradiționalele aprinderi de menorah și alte festivități.
Rusia: Deși în trecut sărbătorirea Hanukkah în Rusia era limitată, în prezent este sărbătorită mai deschis în comunitățile evreiești.
Australia: Comunitatea evreiască din Australia sărbătorește de asemenea Hanukkah, cu activități și ceremonii specifice.
Țările europene cu comunități evreiești: În țări precum Germania, Polonia, Italia și altele cu comunități evreiești istorice, Hanukkah este sărbătorită în diverse moduri, respectând tradițiile locale.
Simbolistica
Ce să urăm celor care sărbătoresc Hannukah?
Cu siguranță, avem multe cunoștințe care sărbătoresc Hannukah, în lumea întreagă sau în România. (A propos: după cum se știe, numărul exact al evreilor care trăiesc în România a fluctuat de-a lungul anilor, mai ales datorită migrației și a schimbărilor demografice (la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, comunitatea evreiască din România era una dintre cele mai mari din Europa) Cu toate acestea, numărul acesteia a scăzut semnificativ de-a lungul decadelor următoare, în principal din cauza emigrării către Israel și alte țări, ajungând astăzi, conform ultimului recensământ, la 4000 de persoane, cele mai mari comunități fiind în orașe precum București, Iași și Cluj.).
„Hanukkah Sameach!” – Aceasta este o urare în ebraică și înseamnă „Hanukkah fericit!” Este o expresie simplă, dar plină de semnificație, folosită pentru a transmite urări de bine în timpul sărbătorii.
„Chag Sameach!” – Aceasta înseamnă „Sărbătoare fericită!” și este o formulă de urare folosită pentru diverse sărbători evreiești, inclusiv Hanukkah.
„Chag Urim Sameach!” – Tradus literal ca „Sărbătoarea luminilor fericită”, această expresie accentuează tema luminii care este centrală în Hanukkah.
„Gut Yontif” – Este o expresie idiș (un limbaj evreiesc-germanic) care înseamnă „Sărbătoare bună”. Este adesea folosită în comunitățile evreiești Ashkenazi în timpul diferitelor sărbători, inclusiv Hanukkah.
„Shalom” – Deși nu este specifică Hanukkah, aceasta este o salutare comună în ebraică, însemnând „pace”. Este un mod frumos de a transmite urări de pace și bine în timpul sărbătorii.
„May your lights burn bright this Hanukkah” – Aceasta este o urare mai modernă și în limba engleză, care face referire la lumânările de pe menorah și simbolizează dorința de bucurie, lumină și prosperitate.
Aceste urări sunt adesea însoțite de schimbul de cadouri, mâncăruri tradiționale și petrecerea timpului cu familia și prietenii, toate acestea contribuind la spiritul de comunitate și bucurie al sărbătorii.
*Maccabeii erau membrii unei familii evreiești antice care au condus o revoltă împotriva dominației selucidice (greco-siriene) în secolul al II-lea î.Hr. Această revoltă este cunoscută sub numele de Revolta Maccabeană și este centrală în povestea sărbătorii Hanukkah. Revolta a fost inițiată de Matitiahu, un preot evreu din Modi’in, și de cei cinci fii ai săi, dintre care cel mai cunoscut este Iuda Maccabeul. Numele „Maccabeu” este adesea asociat cu Iuda, care a fost cel mai proeminent lider al revoltei.
În acea perioadă, Regatul Seleucid, condus de regele Antioh al IV-lea Epifanes, a încercat să asimileze forțat populația evreiască în cultura greacă, inclusiv prin interzicerea practicilor religioase evreiești și consacrarea Templului din Ierusalim zeului grec Zeus. Aceste acțiuni au provocat indignare și rezistență printre evrei. Sub conducerea Maccabeilor, evreii s-au revoltat împotriva Selucizilor în 167 î.Hr. Ei au purtat o campanie de gherilă împotriva forțelor mult mai mari și mai bine echipate ale seleucizilor, obținând în cele din urmă victoria. În 164 î.Hr., Maccabeii au reușit să recucerească Ierusalimul și să reconsacreze Templul, un eveniment care este celebrat în timpul Hanukkah. Maccabeii sunt venerați în tradiția evreiască pentru curajul și determinarea lor în apărarea identității și credinței evreiești. Lupta lor este văzută ca un exemplu de rezistență împotriva opresiunii și a asimilării forțate. Victoria Maccabeilor a dus la crearea unui regat independent evreu, cunoscut sub numele de Regatul Hasmonean, care a durat aproximativ o sută de ani până la cucerirea de către romani.