„De-a lungul istoriei, ceea ce a făcut ca răul să triumfe a fost inerţia celor care ar fi putut acţiona, indiferenţa celor care aveau mai multă minte, tăcerea vocii justiţiei când conta cel mai mult.”

Haile Selassie

Cuvinte mari, ale căror semnificație o trăim din plin în epoca aceasta de mișcări anarhice și tulburări pe care le trăiește o societate amenințată din temelii de injustiție și răsturnarea valorilor. De aceea, haideți să vedem cine a fost acest Haile Selassie, despre care am aflat doar recent, căutând printre citatele despre indiferență.

Numele său la naștere a fost Tafari Makonnen, dar și-a asumat titlul imperial Haile Selassie când a fost încoronat împărat. Este cunoscut și ca Ras Tafari, iar mișcarea religioasă rastafari i-a atribuit un statut divin și l-a considerat a doua venire a lui Iisus Hristos pe pământ. S-a născut pe 23 iulie 1892 în regiunea Harar din Etiopia. A fost membru al dinastiei Solomonic, care a domnit în Etiopia de secole.

În 1916, Haile Selassie a fost numit Ras (prinț sau conducător) de către împăratul Menelik al II-lea, un membru influent al familiei imperiale. Acest titlu i-a adus o poziție importantă în guvern și l-a pus pe drumul către puterea deplină.  Haile Selassie a devenit regent al împăratului în vârstă de țară, în timp ce acesta se afla în exil. A condus guvernul și a câștigat experiență în administrarea afacerilor statului.

După moartea împăratului Menelik al II-lea în 1913, Haile Selassie a devenit împărat al Etiopiei și și-a asumat titlul de Haile Selassie I la 2 noiembrie 1930.

Haile Selassie a fost împăratul Etiopiei în două perioade separate: între 1930 și 1935, apoi din nou între 1941 și 1974.

În 1935, Etiopia a fost invadată de Italia într-un conflict cunoscut sub numele de Războiul Italo-Etiopian. Haile Selassie a fost forțat să părăsească țara și să trăiască în exil până la eliberarea Etiopiei de către forțele aliate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. După eliberare, el s-a întors în Etiopia și și-a recăpătat poziția de împărat.

În timpul celei de-a doua domnii, Haile Selassie a continuat să promoveze modernizarea și dezvoltarea Etiopiei. Cu toate acestea, în ultimii ani ai domniei sale, au apărut nemulțumiri și tensiuni în țară, ceea ce a condus în cele din urmă la revoluția din 1974 și la căderea sa de la putere.

Rolul său în viața culturală a Etiopiei au fost extrem de important, deși a rămas un personaj controversat

În timpul domniei sale, Haile Selassie a fost un promotor al educației și al culturii în Etiopia. El a înființat Biblioteca Națională a Etiopiei și a susținut editarea și publicarea cărților, în special a celor legate de istoria și cultura etiopiană.

De asemenea, Haile Selassie a fost un susținător al poeziei și a recitat frecvent poezii în discursurile sale publice. El a fost cunoscut pentru abilitatea sa oratorică și pentru modul în care a utilizat cuvintele pentru a inspira și a transmite mesaje puternice.

Deși nu a scris opere literare proprii, Haile Selassie a avut o influență semnificativă asupra scrisului și culturii din Etiopia prin susținerea și promovarea educației și a literaturii în timpul domniei sale.

pinterest.com

O figură controversată a istoriei Etiopiei

Haile Selassie rămâne o figură controversată din mai multe motive. Unul dintre principalele aspecte criticate în legătură cu Haile Selassie este guvernarea sa autoritară și centralizată. El a deținut un control puternic asupra puterii și a luat decizii fără a implica în mod adecvat opoziția sau populația în general. Aceasta a dus la o lipsă de democrație și participare politică în Etiopia.

În timpul domniei sale, Etiopia a suferit de inegalități sociale și economice. O mare parte a bogăției și a resurselor a fost concentrată în mâinile unei elite, în timp ce majoritatea populației a trăit în sărăcie și subdezvoltare. Această discrepanță a alimentat nemulțumirea și protestele în țară.

Regimul lui Haile Selassie a fost caracterizat prin reprimarea și persecutarea opoziției politice. Aceasta a inclus arestări, tortură și represiunea libertății de exprimare și a libertăților civile.

Haile Selassie a menținut un sistem feudal de proprietate a pământului în care marile proprietăți erau controlate de nobilime și biserica ortodoxă etiopiană. Aceasta a dus la exploatarea țăranilor și la probleme de justiție agrară.

Răspunsul său la foametea din 1984-1985 a fost dezamăgitor.  În timpul foametei devastatoare din Etiopia din anii 1984-1985, Haile Selassie a fost criticat pentru lipsa sa de acțiune și pentru eșecul său de a răspunde eficient la criză. Mulți au considerat că guvernul său a subestimat amploarea crizei și a fost lent în oferirea ajutorului necesar.

Și totuși, a fost un om înțelept și un lider carismatic

Haile Selassie era văzut ca fiind un lider carismatic și caritabil. A avut o prezență impozantă și a fost respectat pentru abilitățile sale de orator și diplomație. Haile Selassie a fost un membru devotat al Bisericii Ortodoxe Etiopeană și a avut o profundă credință creștină. El a fost considerat un lider spiritual și a promovat valorile și principiile creștine în viața publică și privată.

Haile Selassie a fost, de asemenea, un susținător al culturii etiopiene și al artelor. El a promovat literatura, muzica și dansul tradițional etiopian, recunoscând importanța păstrării și promovării identității culturale a țării.

Haile Selassie a fost preocupat și de bunăstarea poporului său și a promovat proiecte de dezvoltare și ajutor umanitar în Etiopia. El a contribuit la construirea școlilor, spitalelor și infrastructurii în zonele rurale și a sprijinit inițiative pentru îmbunătățirea calității vieții populației.

Nu în ultimul rând, Haile Selassie a jucat un rol important în promovarea cooperării internaționale și a unității africane. El a fost un lider respectat la nivel mondial și a reprezentat Etiopia în organizații internaționale, cum ar fi Organizația Națiunilor Unite.

Iată câteva citate celebre atribuite împăratului Haile Selassie, din care putem desprinde câteva idei îndrăznețe:

Educația este un instrument pentru dezvoltarea individului și pentru construirea unei societăți mai bune.”

„Pacea nu este doar absența războiului, ci și respectul reciproc și înțelegerea între oameni.”

„Până când filozofia care face o rasă să se simtă superioară altei rase nu este abandonată, nu va exista pace pe Pământ.”

„Adevărata putere a unei națiuni stă în oamenii ei – în mintea și în inima lor.”

„Speranța este un lucru cu aripi, care te ridică deasupra întunericului și te poartă spre lumină.”

„Cei care dorm în pânza păianjenului ignoranței nu pot înțelege lumina adevărului.”

„Nu suntem lideri doar pentru poporul nostru, ci și pentru lume.”

„Pacea nu este un cuvânt gol; ea are o semnificație în fiecare suflet, în fiecare națiune.”

„Dreptatea este valabilă nu numai în timp de pace, ci și în timp de conflict.”

Despre luptă, ca filosofie