Pentru cele și cei care au l-uitat sau l-au ignorat, 50 Nuances de Grey a fost genul de ficțiune extras din Twilight, saga creată de Stephenie Meyer, în care o “banală adolescentă”, Bella Swan, se-namorează iremediabil de vampirul Edward Cullen. Sub pana lui E. L. James, acesta de pe urmă devine Christian Grey, miliardarul obsedat de control, iar Bella devine Anastasia, studenta sârguincioasă, dar cam stângace. Pentru a devia puțin cursul “monoton” (pașii firești: curtat, căsătorie, apoi raporturi sexuale), E. L. James inserează sex acolo unde Stephenie Meyer (de altfel, membră a sectei mormonilor), își ține cititorii în frâu. Bunăoară, Christian Grey o “inițiază” pe juna Anastasia Steele în practicile sexuale (BDSM) legate de dinamica dominare-supunere. Milioane de exemplare din această trilogie erotică s-au vândut în lumea întreagă și, deja, primele două ecranizări au adus peste 900 de milioane de dolari după această rețetă.

Noul capitol, Fifty Shades Freed, continuă poveștile din blockbusterele  apărute în 2015 și 2017. Mai puțin timid, cel mai recent film oferă zeci de scene de sex (în pat, pe masă, în mașină sau aiurea). Dacă universul imaginat de E. L. James place așa de mult, o explicație ar fi fabuloasa lui avere. Junele bogătaș își permite orice și, mai ales, crede că totul i se poate îngădui. Cumpără, fără să se consulte cu soția lui, o casă enormă,în luna de miere, cuplul parcurge Parisul (ca într-o cartolină) înainte de-a țopăi pe însoritele plaje din sudul Franței, ca apoi să plece la Aspen. Într-o aparentă normalitate, Anastasia e și ea ocupată cu jobul ei de editor. Evident, viața fantasmagorică de miliardar presupune, neapărat, și gărzi de corp.

Povestea din Fifty Shades Freed  începe cu nunta celor doi însurăței și cu o lună de miere    (într-o stațiune paradisiacă), întreruptă brusc de un incident din Seattle (în clădirea de birouri a lui Grey). Întorși în metropolă, tinerii căsătoriți vor cunoaște răzbunarea lui Jack Hyde, fostul director de editură al Anastasiei. Apoi, într-un imens chalet dintr-o stațiune șic pentru schi, Aspen, cuplul Anastasia & Christian devorează înghețată Ben & Jerry’s imediat începe… etalarea, făcând haz de situație. Parcă, aici, se întrevede complicitatea dintre Jamie Dornan și Dakota Johnson. Dar, obiceiurile rele sunt adânc înrădăcinate, așa se face că junele încearcă, pe orice cale, să o controleze pe cea care i-a devenit soție. I-a interzis să meargă topless pe plajă, dă buzna oricând peste ea la locul de muncă, angajează gărzi de corp care să o supravegheze și să o protejeze. Miliardarul se teme ca nu cumva frumoasa să-i fie agresată de fostul ei șef (care încercase să o răpească în precedentul film). Profitând de absența lui Christian, pe furiș, Anastasia se întâlnește cu cea mai bună prietenă a ei. Odată reîntoarsă, dă nas în nas cu agresorul, rapid anihilat de gărzile de corp. Dacă playboy-ul se amuză pe seama imprudențelor Anastasiei, nu suportă ca tânăra soție să nu îi fie supusă. În această trilogie, există un tic scenaristic; Gray utilizează faimoasa “cameră de joacă” în care se află materialele BDSM. Urmează o scenă lugubră, de cruzime, în urma căreia Anastasia e înlăcrimată. A fost nevoie doar de-o mică zguduială, ca “fațada” de amorez a lui Christian Grey să revină la adevărata sa natură.

Nu lipsesc defel incoerențele scenaristice (abia după căsătorie, Anastasia descoperă că soțului său îi repugnă ideea de paternitate) și vagile tentative  de-a masca intriga subțirică. Oricum, seria s-a deschis într-un univers infestat, nașterea dorinței la Anastasia Steele a coinicis cu învățarea progresivă. Fata intră de bună voie într-un univers dominat de semne falice și de practici autoritariste.

Ana(stasia) oferă, în continuare, replici ridicole, dar ne pierdem privirea la geanta ei (Hermès).În numeroase scene, tânăra doamnă Grey încearcă să-și construiască un spațiu subiectiv. Există un cumul de traume care o face să treacă de “armura” personajului Grey (el însuși îi tot pomenise  de o anume «cartografie» și desenase pe corp, cu roșu, frontiere). Apogeul filmului se leagă de momentul în care personajul feminin putea să evalueze “rănile” de pe torsul bărbatului său, bulversând logica sadomasochistă. Din păcate, sau din fericire, intriga și imaginile nu urmează neapărat o logică de natură semiotică, cea care consideră semnul ca interfață (suprafață de contact) între semnificant și semnificat, pentru că el arată întotdeauna “prin ceva”, “despre ceva”, “cuiva”, fiind o comunicare prin semne intenționale și semnificative (cu sens).

Dakota Johnson and Jamie Dornan in the Fifty Shades Freed © Universal Pictures

Secvențele cu fereastra par a fi cele mai bune momente ale trilogiei, fiecare dintre imagini poate avea dublă semnificație: o simplă suprafață reflectorizantă sau re-văzută într-un orizont diferit. Căile amoroase sunt străbătute, în acest film, după relieful pielii personajelor. Îi vom fi mereu recunoscători simpaticului Jamie Dornan pentru turul de forță din fața pianului (zoom pe Christian Grey la bustul gol în fața clapelor). Din punct de vedere muzical, coloana sonoră se află la cote înalte. Căutarea sursei durerii și-a găsit soluția, paradoxal,într-o căutare la suprafață (o   piele erodată). Nuanțele din titlu se reduc vizibil: albul nunții (prezentată ca într-o felicitare de la supermarket, diamantul alb oferit de miliardar, rochia albă a suavei mirese), roșu precum celebra “cameră de joacă” sau clișeicele căpșunele de lângă șampanie, negru precum “răul”, roz precum finalul în care Anastasia etalează burtica rotunjoară, alături de copilașul deja mărișor, indicându-ne că totul e moralicește perfect la Grey, așa cum îi șade bine unei familii “bine coafate”.

Fifty Shades Freed

Regia: James Foley
Scenariul: Niall Leonard (după romanul Fifty shades freed de E.L. James)
Imaginea: John Schwartzman
Decorurile: Nelson Coates
Costumele: Shay Cunliffe, Karin Nosella
Montajul: David Clark, Debra Neil-Fischer, Richard Francis-Bruce
Muzica: Danny Elfman
Distribuția:
Dakota Johnson – Anastasia Steele
Jamie Dornan – Christian Grey
Eric Johnson – Jack Hyde
Rita Ora – Mia Grey
Eloise Mumford – Kate Kavanagh
Marcia Gay Harden – Grace Travelyan Grey
Durata: 1h46