S-ar putea să nu fie întotdeauna-astfel; și eu spun
S-ar putea să nu fie întotdeauna-astfel; şi eu spun
că dacă buzele tale, pe care le-am iubit, vor trebui s-atingă
buzele altui om, iar degetele tale să-i prindă-n chingă
inima, cum au făcut-o cu-a mea nu demult, acum în surghiun –
dacă părul tău frumos va aluneca pe-o altă faţă, cuminte,
într-o tăcere pe care-o ştiu sau dacă,
într-un murmur continuu, mari zvârcoliri de cuvinte
vor cădea neputincioase pe plajă ca frunza de pe cracă,
dacă-aşa va fi să se termine, repet, dacă-aşa va fi să se termine,
trimite-mi, iubito, un scurt mesaj;
iar eu mă voi duce la el, şi-i voi spune:
primeşte-această fericire de la mine.
Apoi, voi întoarce capul ascultând cum cântă-o pasăre departe
în ţinuturi demult pierdute… niciodată uitate.
Edward Estlin Cummings (14 octombrie 1894 – 3 septembrie 1962) a fost poet, dramaturg, eseist și pictor american, una dintre cele mai interesante figuri ale literaturii și ale artei plastice de dincolo de continent. Pictura sa urmează îndeaproape liniile poemelor sale, într-o viziune profundă și totodată esențializată în idee și materialul primar al culorii-simbol. Într-o lume care experimenta un nou profil al literaturii, poetul – al cărui nume e scris de multe ori în formula „e.e.cummings”, după vrerea proprie – surprinde printr-un nonconformism lexical și ortografic inedit în peisajul vremii.
Cele 12 volume de versuri, strânse în cele 2 volume ale cărții din 1968, „Complete Poems”, demonstrează o versatilitate lingvistică ieșită din comun, capabilă să îmbrace o ideatică variind tematic de la natură la natura umană în toată complexitatea ei, excelând mai ales în poezia erotică. Aliniamentul, spațierea neregulată, folosirea literelor mici în contexte neobișnuite, tonalitățile trecând de la dulceața romantică la asperitățile satirei, varietatea registrelor stilistice, toate acestea fac din Cummings un artist cameleonic, de un talent excepțional.
Stilul distinct al lui Cummings a atras atenția criticii și a cititorilor. El este cunoscut pentru utilizarea inovatoare a formei și limbajului în poezia sa. Printre caracteristicile distinctive ale operei sale se numără:
Lipsa majusculelor: Cummings a folosit rar majuscule în poeziile sale, preferând să scrie totul în litere mici, ceea ce a creat un efect vizual unic și a transmis un sentiment de egalitate între cuvinte.
Jocuri de cuvinte și neologisme: El a inventat cuvinte noi și a folosit jocuri de cuvinte pentru a exprima idei complexe și emoții profunde.
Fragmentare și punerea în pagină: Cummings a folosit punerea în pagină nonconformistă, cu spații și punctuație neobișnuite, pentru a crea o experiență de lectură interactivă.
Receptare critică
„E.E. Cummings este un maestru al expresiei minimaliste. Cu cuvinte puține și un limbaj inovator, el reușește să transmită complexitatea vieții și a emoțiilor umane.” – The New Yorker
„Poezia lui Cummings este un experiment constant în limbaj și formă. El ne provoacă să vedem cuvintele sub o lumină nouă și să descoperim în ele sensuri profunde.” – Poetry Foundation
„E.E. Cummings este unul dintre cei mai creativi și influenți poeți ai secolului al XX-lea. Stilul său avangardist a deschis noi căi de explorare în poezie.” – Los Angeles Times
„Cu o estetică distinctivă și o abilitate de a juca cu limbajul în moduri inovatoare, Cummings a revoluționat poezia modernă și a rămas o figură centrală în canonul literaturii americane.” – The Atlantic
„Cummings a fost un maestru al detaliului și al simbolismului. Poeziile sale te invită să te oprești și să contempli fiecare cuvânt și fiecare linie.” – The Paris Review
****
„Nu reușim să căpătăm încredere în noi până când cineva nu ne revelează faptul că în noi, bine ascuns, stă ceva care merită toată atenția, ceva care e demn de aprecierea noastră, ceva cu adevărat valoros și sacru.
Odată ce căpătăm această încredere, putem experimenta curiozitatea, mirarea, plăcerea spontană sau orice altă experiență legată de spiritul uman.”
Marii prieteni
E.E. Cummings a avut relații strânse cu mai mulți prieteni importanți din lumea artistică și literară a timpului său. Iată câțiva dintre marii săi prieteni și colaboratori:
John Dos Passos: E.E. Cummings și John Dos Passos au fost prieteni apropiați încă din perioada studiilor la Harvard. Ambii au fost membri ai Red Wheelbarrow Poets, un grup literar care a avut un impact semnificativ asupra poeziei moderne. Cummings și Dos Passos au colaborat la diferite proiecte literare și au rămas prieteni pe tot parcursul vieții lor.
Marion Morehouse: Marion Morehouse a fost o actriță și model americană cunoscută, iar ea și Cummings au avut o relație romantică, de prietenie profundă și de mariaj, ea devenind cea de-a treia soție a scriitorului. Poetul i-a dedicat mai multe poezii, iar Morehouse a pozat pentru unele dintre cele mai celebre portrete ale lui Cummings. Relația lor a influențat operele lui Cummings și a avut un impact semnificativ asupra creativității sale.
Elaine Orr: Prima soție a lui E.E. Cummings a fost Elaine Orr. Cei doi s-au căsătorit în 1924. Căsătoria lor a fost tumultuoasă, iar la un moment dat au ales să se despartă. Cu toate acestea, în ciuda perioadelor de despărțire, au rămas în contact și au continuat să se respecte reciproc. Nu au avut copii împreună.
Anne Minnerly Barton: A doua soție a lui E.E. Cummings a fost Anne Minnerly Barton. Cei doi s-au căsătorit în 1932 și au avut un fiu numit Michael. Anne a fost o susținătoare dedicată a operei lui Cummings și a jucat un rol important în viața și cariera sa.
Scofield Thayer: Scofield Thayer a fost un prieten și susținător important al lui Cummings. El a fost editor la revista literară „The Dial,” unde a publicat mai multe poezii ale lui Cummings și a promovat lucrările sale. Thayer a jucat un rol crucial în creșterea notorietății lui Cummings în cercurile literare.
William Slater Brown: William Slater Brown a fost un prieten apropiat al lui Cummings, și ei au colaborat la diferite proiecte literare și artistice. Brown a fost un pictor talentat și un poet, iar relația sa cu Cummings a avut o influență puternică asupra creativității și explorărilor artistice ale poetului.
Citiți și Frivolitate