23 noiembrie 1991 …

La douăzeci și cinci de ani după ce versiunea originală a clasicului soul al lui Percy Sledge „When A Man Loves A Woman” a ajuns pe locul 1 în America, în 1966, melodia, de această dată, versiunea lui Michael Bolton se află din nou în fruntea topurilor.

23 noiembrie 1991 …

Solistul formației Queen, Freddie Mercury, emite o declarație prin care confirmă că are SIDA și solicită ajutor în lupta împotriva bolii. „Am considerat că este corect să păstrez aceste informații private până în prezent pentru a proteja confidențialitatea celor din jurul meu”, scrie el. „Cu toate acestea, a venit momentul ca prietenii și fanii mei din întreaga lume să cunoască adevărul și sper că toată lumea se va alătura medicilor mei și tuturor celor din întreaga lume în lupta împotriva acestei boli groaznice”.
S-A ÎNTÂMPLAT ÎN 23 NOIEMBRIE⏳
La data de 23 noiembrie 1899, primul tonomat este instalat la Palais Royale Saloon din San Francisco. Peste noapte devine o senzație, iar popularitatea sa se răspândește în întreaga lume. Acel prim tonomat a fost construit de Pacific Phonograph Company; patru tuburi asemănătoare unui stetoscop au fost atașate la un fonograf electric Edison Clasa M instalat în interiorul unui dulap de stejar. Tuburile funcționau individual, fiecare fiind activat prin introducerea unei monede (nichel), ceea ce înseamnă că patru ascultători diferiți puteau fi conectați simultan la aceeași melodie. Clienților le erau furnizate prosoape pentru a putea șterge capătul tubului după fiecare ascultare. Succesul tonomatului a determinat în cele din urmă sfârșitul pianului, cel mai comun mod de a întreține atmosfera într-un bar.
Mașina a fost numită inițial „playerul cu nichel în slot” de Louis Glass, antreprenorul care a instalat-o la Palais Royale (un nichel avea atunci puterea de cumpărare de 1,08 dolari astăzi.)
A devenit cunoscut sub numele de tonomat abia mai târziu, deși originea cuvântului rămâne un pic vagă. Poate proveni din „casa juke”, o referință argotică la bordel, unde muzica nu era necunoscută.
La 23 noiembrie 1923, se stingea din viață scriitorul român de avangardă Urmuz (pseudonimul literar al lui Demetru Dem. Demetrescu-Buzău). „Urmuz este cel mai paradoxal scriitor roman. Urmuz e unicul nostru tragic, aproape demn de a fi opus unui Caragiale. Cu un picior în Caragiale, Urmuz e, cu celălalt, la antipodul lui. Urmuz e cel mai plăsmuitor de universuri fictive din literatura noastră, în genere lipsită de mari fantazişti. Urmuz e un scriitor european, un mare cap de serie. Şi apoi, ultima concluzie e tocmai aceea că despre Urmuz, cel mai singur între singuri, abia trebuie să stăm de vorbă“ (George Pruteanu, în România literară din mai 1970).

Fuchsiada

Fuchs nu a fost făcut chiar de mama sa… La început, când a luat fiinţă, nu a fost nici văzut, ci a fost numai auzit, căci Fuchs când a luat naştere a preferat să iasă prin una din urechile bunicii sale, mama sa neavând deloc ureche muzicală…
După aceea, Fuchs se duse direct la Conservator… Aci luă forma de acord perfect şi după ce, din modestie de artist, stătu mai întâi trei ani ascuns în fundul unui pian, fără să îl ştie nimeni, ieşi la suprafaţă şi în câteva minute termină de studiat armonia şi contrapunctul şi absolvi cursul de piano… Apoi se dete jos, dar, în contra tuturor aşteptărilor sale, constată cu regret că două din sunetele ce îl compuneau, alterându-se prin trecere de timp, degeneraseră: unul, în o pereche de mustăţi cu ochelari după ureche, iar altul, în o umbrelă – cari împreună cu un sol diez ce îi mai rămase, dădură lui Fuchs forma precisă, alegorică şi definitivă…

Mai târziu, la pubertate – zice-se – îi mai crescu lui Fuchs şi un fel de organe genitale cari erau numai o tânără şi exuberantă frunză de viţă, căci era din firea lui afară din cale de ruşinos şi nu ar fi permis, în ruptul capului, decât cel mult o frunză sau o floare…

Această frunză îi mai serveşte şi ca hrană cotidiană – se crede. Artistul o absoarbe în fiecare seară înainte de culcare, apoi intră liniştit în fundul umbrelei sale şi, după ce se încuie bine cu două chei muzicale, adoarme dus pe portative şi legănat pe aripi de armonii angelice, acaparat de visuri auzite până a doua zi, când – ruşinos cum este – nu iese din umbrelă până nu i-a crescut altă frunză în loc.” (Fuchsiada)

*****

S-A ÎNTÂMPLAT ÎN 23 NOIEMBRIE …  ⏳
Ne îngrijim mai bine de smartphone-ul nostru decât de noi înșine. Știm când bateria este descărcată și o reîncarcăm.” (Arianna Huffington)
23 noiembrie 1992. Primul smartphone, IBM Simon, este prezentat la expoziția COMDEX de computere și tehnologie digitală din Las Vegas, Nevada, Statele Unite. Prototipul, prezentat de inginerul Frank Canova, a combinat un telefon mobil și PDA (personal digital assistant) într-un singur dispozitiv, permițând utilizatorului să efectueze și să primească apeluri telefonice, faxuri, e-mailuri și pagini celulare. Prototipul nu numai că avea multe caracteristici PDA, inclusiv calendar, agendă și blocnotes, dar a demonstrat și alte aplicații precum hărți, burse și știri.
*****
„Rănile care nu se cicatrizează – chiar dacă rămân uneori cât vârful unui ac – sunt chiar fluidul vieţii.”
Grete Tartler(n. 23 noiembrie 1948, București) este o scriitoare, traducătoare, orientalistă (arabistă), diplomată din România de etnie germană.A fost recompensată cu premiul Uniunii Scriitorilor (1978, 1985, 2000), cu Premiul Academiei Române (1982) și Premiul Asociației Scriitorilor din România (1992), iar apoi cu Ordinul național Pentru merit în grad de Mare Ofițer „pentru servicii aduse în politica externă a țării”.

Grete Tartler(n. 23 noiembrie 1948, București) este o scriitoare, traducătoare, orientalistă (arabistă), diplomată din România de etnie germană.A fost recompensată cu premiul Uniunii Scriitorilor (1978, 1985, 2000), cu Premiul Academiei Române (1982) și Premiul Asociației Scriitorilor din România (1992), iar apoi cu Ordinul național Pentru merit în grad de Mare Ofițer „pentru servicii aduse în politica externă a țării”.

 

Grete Tartler(n. 23 noiembrie 1948, București) este o scriitoare, traducătoare, orientalistă (arabistă), diplomată din România de etnie germană.A fost recompensată cu premiul Uniunii Scriitorilor (1978, 1985, 2000), cu Premiul Academiei Române (1982) și Premiul Asociației Scriitorilor din România (1992), iar apoi cu Ordinul național Pentru merit în grad de Mare Ofițer „pentru servicii aduse în politica externă a țării”.Grete Tartler este născută la 23 noiembrie 1948 în București. Educația ei diversă include studii la Școala Germană și Liceul de Muzică din București, urmate de o licență la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” și la Facultatea de Limbi Străine a Universității din București, secția arabă-engleză​​.

Tartler s-a afirmat în literatura română contemporană prin publicarea unor lucrări de poezie și eseuri, precum și prin studii privind interacțiunile culturale între Europa și Orient. Volumele sale de poezii includ „Materia signata” (2004), „Cuneiforme” (1997), și „Roșiile sunt portocalii când sunt verzi sunt galbene” (1997)​​.

De asemenea, Tartler este recunoscută pentru munca sa de traducătoare, aducând în limba română opere din mai multe limbi, inclusiv daneză (traduceri din Peter Høeg), și a fost onorată cu premii de excelență pentru traduceri și pentru poezie, printre care se numără premiul de stat al Greciei (în colaborare) și premiul Academiei Române.

*****
Sigur, mă fardez, îmi place să fiu mereu aranjată, am o stare de spirit zâmbitoare – pentru că totul vine din interior. Dacă nu te înţelegi cu tine, nu ai cum să arăţi bine, se reflectă acest lucru în exterior, orice ai face.
A murit în circumstanțe nefericite. Poate că dacă sistemul medical românesc ar fi fost performant, s-ar fi putut evita tragedia.
Stela Popescu (n. 21 decembrie 1935, Orhei, România – d. 23 noiembrie 2017, București, România) a fost o actriță română de teatru, film și televiziune. A realizat cupluri celebre alături de Ștefan Bănică și Alexandru Arșinel.

 

Freddie Mercury: „The Days of our Lives”