Un copil curios este un copil inteligent!
Nu e nevoie să apelăm la studii complexe pentru a identifica cele mai frecvente cuvinte pe care unele mame (îndrăznesc să spun: majoritatea!) le adresează copiilor, de la cele mai fragede zile ale prunciei lor. Ajunge să ne întâlnim cu ele pe stradă, în parc, la cumpărături, pe holurile policlinicilor la control sau la vaccin, ca să ne dăm seama că sfera semantică pe care o construim în jurul lor stă sub semnul negației, iar vocabula „Nu” guvernează mare parte din limbajul nostru, al adulților.
Cauzele sunt multiple: în primul rând, pentru că acest lucru s-a transmis din generație în generație, și, fără a se eroda câtuși de puțin, a devenit un automatism; în al doilea rând, reacțiile pe care le avem ca părinți, mai ales dacă e vorba despre primul născut, sunt generate de temerile proprii și de o nesiguranță, lipsa de experiență având un rol destul de important când e vorba de copiii mici; nu în ultimul rând, precaritatea educației pentru mame este o realitate cu care ne confruntăm încă în societatea românească.
La noi, educația tinerilor părinți este mai degrabă o preocupare personală a lor, cursurile de parenting nefiind la îndemâna oricui. Învățăm să fim părinți citind pe net diferite sfaturi, accesând forumuri pe care se schimbă informații după ureche sau citite prin cărți de specialitate (pe vremuri exista una și bună – „Mama și copilul”, vă amintiți, acum oferta e mult mai generoasă și desigur, mai de valoare), citim din surse diferite și urmăm indicațiile pediatrului, la vizitele prevăzute.
În schimb, în țările civilizate, în Germania, de exemplu, tânăra mamă are posibilitatea să participe la cursuri pre- și postnatale, în care teoria este perfect îmbinată cu practica, iar acolo este instruită pe baza celor mai noi informații și metode de creștere a copilului. În plus, îi sunt oferite oportunități de a frecventa activități sportive, recreative, împreună cu alte mămici, iar totul este oferit gratis, fiind vorba despre programe finanțate de stat. Dacă există și la noi așa ceva, aștept să mă contraziceți.
Ce e de făcut în această situație? Fără a avea pretenția de a da sfaturi, ci doar de a sugera, iată câteva idei (lista, desigur, poate fi continuată de fiecare dintre noi):
- am putea înlocui cuvântul „nu” – cu pași mici, pentru că e evident că suntem dependenți de el, în fiecare zi câte puțin, cam cum am face să renunțăm la fumat sau la dulciuri – cu expresii afirmative, de ex: „Nu mai striga!” ar putea deveni „Te rog frumos, poți vorbi puțin mai încet, pentru că doarme frățiorul tău”, avantajul ar fi că am ocolit negația care sună destul de aspru în urechile unui copil mic, am folosit cuvintele magice „te rog”, și, foarte important, am explicat cauza acestei dorințe (și nu a poruncii!). Copilul trebuie, în permanență, să înțeleagă mecanismul unei situații dincolo de cuvinte, pentru că doar astfel va căpăta abilitatea de a-și dezvolta intuiția, gândirea și emotivitatea, reacționând, pe viitor, perfect motivat de o cauză justă a lucrurilor;
- tentația copiilor mici de a atinge lucruri periculoase, de ex. suprafețe fierbinți, obiecte ascuțite, obiecte de decor scumpe sau locuri din casă unde accesul lor trebuie restricționat trebuie înțeleasă ca pornind din curiozitate, iar un copil curios este un copil inteligent! Cu siguranță, ca adulți înțelepți, vom găsi o metodă de a izola acele spații sau obiecte, astfel încât să nu fie în permanență în câmpul lor perceptiv, iar dacă totuși se întâmplă să avem de-a face cu o mică „criză” prin care copilul își dorește neapărat acel lucru, vom găsi calea să-i explicăm, neapărat printr-un exemplu practic, dacă se poate, printr-o poveste sau abătându-i atenția cu o jucărie preferată. E ușor, ca adult, să îți impui forța, să bați din picior, să admonestezi, să ridici vocea, mai ales când ești obosit, tracasat sau depășit de situație. Dar atunci care mai e diferența dintre noi și copiii noștri? Poate ar fi interesant să facem un exercițiu de imaginație și să ne punem în locul lor, măcar pentru câteva ore. „Dacă ești părinte, deschide-i copilului ușile către direcții necunoscute pe care să le poata explora. Nu face să-i fie frică de necunoscut, acordă-i susținere.” (Osho)
- să încercă să evităm formulele: „Tu nu știi să faci asta, ești prea mic!”, „Nu așa se face, stai să-ți arăt eu”, „Nu e de nasul tău”, „N-ai ce căuta aici…”, pentru că vom avea ca rezultat o teribilă scădere a stimei de sine și a încrederii în propriile capacități/puteri. Vom crește un copil lipsit de inițiativă, iar apoi de voință, un copil comod sau leneș, incapabil să-și asume responsabilități și să ducă la sfârșit o sarcină asumată, recomandată sau impusă. În schimb, putem să-i inventăm noi situații simple în care să îi demonstrăm că se descurcă excelent, pentru că acest lucru îi va oferi o imagine pozitivă și optimistă a propriei persoane, conferindu-i, în același timp, sentimentul reușitei (cât de important este succesul în viață și cât de puțini știu să se bucure de el!), al propriei valori, tradus mai târziu prin starea de fericire. Încrederea în copilul nostru trebuie să fie, după grija pe care i-o acordăm (confortul material), cea mai importantă dintre obligațiile (!) pe care le avem față de el;
- să ne ferim să facem comparații, fie cu alți copii, fie cu celălalt părinte, în ambele cazuri nu cred că există niciun fel de avantaj. Nu ne dorim un copil dependent de ceilalți, nesigur pe sine, formându-și atașamente care se pot dovedi chiar distructive uneori; „Copiii nu sunt cărți de colorat. Nu trebuie să-i umpli cu culorile tale preferate”, spune Khaled Hosseini;
- trebuie să înțelegem că fiul/fiica noastră NU reprezintă posesia noastră exclusivă („Eu te-am făcut, eu te omor!” – ce inepție!), și că, înaintând în vârstă, el va trebui să se descurce pe cont propriu. Un copil independent cât mai timpuriu va fi un copil care va ști să ia viața în piept și să iasă învingător din toate situațiile critice, care, din nefericire, sunt extrem de multe. Trebuie să cumpănim, în fiecare situație, ce doză de libertate să adăugăm la educația lui, punându-l să rezolve cu tact, inteligență, răbdare, onestitate, situații, la început după modelul pe care e necesar să i-l oferim, mai apoi prin propriile lui forțe. Să-l învățăm să gândească pentru sine, să identifice avantaje și dezavantaje, să aibă intuiția pericolului, să fie prudent și să-și controleze impulsivitatea, recompensându-l mereu, cel puțin cu o apreciere sinceră! Astfel, va învăța să fie bun, generos, afectuos, protector, așa cum ne-am dori să fie, în proiecțiile noastre ideale. Mereu să luăm în calcul efectul pe termen lung al educației pe care i-o oferim, pentru că doar așa vom crește copii sănătoși nu doar trupește, ci și sufletește.
Citiți articolul întreg pe catchy.ro, aici.
Licențiată în Filologie, Andra Tischer trăiește în Sibiu, fiind profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național ”Octavian Goga” din Sibiu. A colaborat în cadrul Cercului Literar de la Cluj cu analize critice asupra creațiilor membrilor grupării, publicate în volume antologice, publică poezie în revistele Cenaclul de la Păltiniș, Confluențe.org, Logos și Agape (Timișoara), revista ”Singur” (Târgoviște), Melidonium (Roman, Neamț). Din 2015 până în 2017 a fost Secretar general de redacție la revista online Literatura de Azi. Publică volumul de poezii „Legi nescrise” în aprilie, 2018, la editura Armanis din Sibiu. Convinsă că salvarea ființei umane stă în iubire și în artă, capabilă să transfigureze orice fel de realitate, până și cea mai sordidă, Andra Tischer e o umanistă prin excelență, această vocație fiind cartea de vizită pe care și-a asumat-o tranșant cu fiecare ocazie.