Tennessee Williams (1911-1983) a fost unul dintre cei mai importanți dramaturgi ai secolului al XX-lea, unul din triada de aur a dramaturgiei americane, alături de Eugene O’Neill și Arthur Miller. Opera sa e atât de complexă, a fost și este în continuare jucată pe multe scene de teatru ale lumii și a avut parte de numeroase ecranizări, încât piesele lui merită prezentate separat, în funcție de etapele creatoare.

În Dulce pasăre a tinereții/ Sweet Bird of Youth (1959), Tennessee Williams aduce în prim plan un alt subiect tabu pentru societatea americană a anilor ’50 ai secolului XX, tratat anterior și în romanul Primăvara romană a doamnei Stone/ Roman Spring of Mrs. Stone (1950), ecranizat cu succes în 1961. Este vorba de o anumită tipologie de bărbat, gigolo-ul, cel care oferă plăceri ascunse doamnelor singure.

Gigolo-ul vagabond, Chance Wayne, se întoarce în orășelul natal ca însoțitor al unei foste vedete de film rămasă în umbra reflectoarelor, Alexandra Del Lago, ce călătorește incognito sub numele de prințesa Kosmonopolis; el speră ca ea să îl ajute să se lanseze în cinematografie.

tumblr.com

tumblr.com

Motivul principal pentru care se întoarce acasă este să-și recapete ceea ce avusese înainte de a pleca: fosta iubită din tinerețe, al cărei tată îl alungase din oraș cu ani în urmă.

De loc din St. Cloud (Florida), Chance Wayne fuge din orașul natal căutând să-și valorifice frumusețea și tinerețea în New-York sau Hollywood, una din ele. Eșuează ca actor în ambele încercări și atunci se reprofilează ca gigolo free-lancer plătit. Ca escortă în călătoria angajatoarei sale, Chance se întoarce în St. Cloud-ul natal într-o tentativă de a-și recupera iubita din adolescență, escortând-o pe Alexandra Del Lago, o vedetă de film trecută de prima tinerețe, depresivă și semi-alcoolică. Aceasta fuge de criticile negative pe care le primise la adresa ultimului ei film, în care încerca un come-back.

Paul Newman și Geraldine Page. 1962

Paul Newman și Geraldine Page. 1962

Și Del Lago fuge și se refugiază în sex, alcool și droguri până când Chance o recunoaște într-o stațiune din Florida. Vede în ea ultima șansă (prenumele său, Chance = șansă nu este întâmplător ales de Williams) de a construi o relație, adică de a avea grijă de ea în timp ce se întorc amândoi la Hollywood, el escortând-o pe ea. Se folosește de galanteria lui pentru a o convinge pe Del Lago să-i împrumute și lui din aerele ei de vedetă, ceea ce încercase și el pe cont propriu, dar nu reușise. Pe drumul cu mașina spre California, Chance speră că va reînnoda relația cu iubita din tinerețe, Heavenly Finley, și s-o aducă și pe ea în Hollywood unde, cu ajutorul lui Del Lago, să se lanseze amândoi în lumea vedetelor de film.

Paul Newman și Shirley Knight

Paul Newman și Shirley Knight

Din nefericire, odată întors în St. Cloud, Chance descoperă că Heavenly (Heaven = Rai) este doar o umbră a fetei pe care o cunoscuse. În timpul ultimei lui vizite în St. Cloud, el o infectase cu o boală venerică, fără să știe, boală de care se pricopsise ca urmare a vieții promiscue pe care o trăia. Când ea a descoperit problema, a fost nevoită să se supună unei intervenții chirurgicale care, din cauza unui medic nepriceput, a degenerat în histerectomie și sterilitate. Tatăl ei, un politician local puternic și corupt și fratele ei sunt hotărâți să răzbune trauma fetei, determinându-l pe Chance să plătească într-un fel sau altul. Chance se teme să nu împărtășească soarta unui negru din oraș care fusese recent atacat și castrat. În statele din sudul Americii de Nord, astfel de practici barbare de linșaj existau încă.

Folosindu-se de mașina și banii Alexandrei, Chance încearcă să le dovedească celor de acasă că are succes, dar vechii prieteni își dau seama că blufează și nu se lasă amăgiți. Între timp Alexandra află că de fapt criticile la adresa ultimului ei film sunt pozitive, iar reîntoarcerea ei în lumina rampei este cât se poate de oportună. Chance speră cu această ocazie în ascensiunea lui, dar Alexandra n-are de gând să-și păteze acum bunul renume cu un gigolo. Odată tinerețea pierdută, el habar n-are încotro s-o apuce. Deși ea nu îl recomandă pentru vreun rol la Hollywood, îl dorește în continuare ca escortă, dar el decide să rămână în St. Cloud și să își accepte penitența inevitabilă.

Piesa a avut deschiderea în 1959 pe Broadway în regia lui Elia Kazan, cu Paul Newman (Chance) și Geraldine Page (Alexandra) în rolurile principale. Filmul din 1962 în regia lui Richard Brooks păstrează distribuția originală de pe Broadway. Pelicula a avut trei nominalizări la premiile Oscar și a câștigat o statuetă. Geraldine Page, una din actrițele preferate ale lui Tennessee Williams, portretizează în acest film un personaj complet diferit față de cel din Vară și fum. Dacă acolo era domnișoara bătrână, îndrăgostită fără speranță de doctorul cel tânăr și chipeș, aici este o fostă femeie fatală, actriță care se zbate să rămână în atenția publicului, sfidând implacabila trecere a timpului. Amară trecere față de „dulcea” tinerețe. Schimbarea de rol de la o tipologie feminină la alta, la antipozi, dă măsura talentului acestei actrițe, cunoscută în anii ’60.

Piesa a avut diferite puneri în scenă ulterioare în săli de teatru din Statele Unite și Europa. În 2013 la Londra la Teatrul Old Vic s-a jucat cu Kim Cattrall în rolul Alexandrei Del Lago și Seth Numrich în rolul lui Chance Wayne.

Citiți și „Pisica pe acoperișul fierbinte”