S-a întâmplat în 13 martie:

116 ani de Eliade. Cu siguranţă, unul dintre spiritele pe care neamul nostru le-a zămislit, dar nu le-a putut cuprinde. Raţiunile neputinţei noastre organice de a pricepe excelenţa, geniul, rămân necunoscute şi, orice s-ar spune, impenetrabile. Implacabile. De nezdruncinat. O voce de nicăieri se ridică mereu de nicăieri şi condamnă la uitare ceea ce nu poate înţelege. Fiorul nostru autohton permanentizează în ecuaţii perene, universal-valabile.
”În ce mă priveşte, mă consider o sinteză: tata era moldovean şi mama olteancă. În cultura românească, Moldova reprezintă polul sentimental, melancolia, înclinarea pentru filozofie, pentru poezie, şi un fel de pasivitate în faţa vieţii; moldovenii sînt mai puţin atraşi de politică decît de programe politice, precum şi de revoluţii pe hîrtie. Am moştenit această tradiţie moldovenească de la tata şi de la bunicul care era ţăran. Sînt mîndru să spun că sînt a treia generaţie care poartă pantofi. Deoarece străbunicul umbla desculţ, sau în opinci, un fel de sandale. Iarna purta nişte cizme uriaşe. O zicală românească spunea: „A doua, a treia, sau a patra generaţie … de pantofi”. în ce mă priveşte, fac parte din a treia . .. Această moştenire moldovenească mi-a dat înclinarea spre melancolie, spre poezie şi metafizică — să zicem, pentru „noapte”.
Mama, dimpotrivă, se trage dintr-o familie oltenească, adică dintr-o provincie din vest, de lîngă Iugoslavia. Oltenii sînt oameni mîndri, energici, care îndrăgesc caii, ei sînt, nu numai ţărani, dar şi haiduci, fac negoţ, vînd cai (uneori îi fură!). Este provincia cea mai întreprinzătoare, cea mai entu¬ziastă şi cea mai aprigă; ea se opune cu desăvîrşire Moldovei . .. Părinţii mei s-au întîlnit la Bucureşti; şi cînd am aflat de moştenirea mea, am fost foarte fericit. Ca toată lumea, ca toţi tinerii, aveam crize de deznădejde şi de melancolie, uneori aproape o depresie nervoasă: era moştenirea mea moldovenească. în acelaşi timp, simţeam în mine o imensă rezervă de energie. Atunci îmi spuneam: asta mi se trage de la mama. Le datorez mult amîndorura.” (Încercarea Labirintului – M.Eliade în interviu cu Claude-Henri Roquet)
*****
Primul concert din ciclul celor Patru Anotimpuri este Primăvara, a cărei prospețime și frumusețe este descrisă sonor de Vivaldi prin folosirea unor tehnici încântătoare. Cele 3 mișcări ale concertului sunt: rapid, lent, rapid.
Prima mișcare rapidă include cântecul păsărilor și o furtună de primăvară: viorile imită ciripitul păsărilor și susurul pârâurilor, apoi tonul se schimbă odată cu sosirea furtunii, orchestra imită tunetele.
Mișcarea a doua este lentă și demnă, descriind muzical un cioban care doarme pe o pajiște înflorită cu câinele lângă el. Scena este liniștită și idilică, surprinzând lenea liniștită a primăverii.
*****
Dacă am compus o piesă aşa cum mi-a izvorât din inimă, atunci mi-am îndeplinit datoria.
În 13 martie1845, a avut loc la Leipzig premiera Concertului pentru vioară în Mi minor, Op. 64 al lui Felix Mendelssohn avându-l pe Ferdinand David ca solist.
Concertul este ultima mare operă orchestrală a lui Mendelssohn și deține un loc important în repertoriul pentru vioară fiind unul dintre cele mai populare și mai frecvent interpretate concerte pentru vioară din istorie.
Mendelssohn a propus inițial ideea concertului pentru vioară lui Ferdinand David, un prieten apropiat și apoi concertist al Orchestrei Gewandhaus din Leipzig. Deși concepută în 1838, lucrarea a avut nevoie de încă șase ani pentru a fi finalizată. Lucrarea în sine a fost unul dintre cele mai importante concerte pentru vioară din epoca romantică și a influențat mulți alți compozitori.
Deși concertul constă din trei mișcări într-o structură standard, rapid-lent-rapid și fiecare mișcare urmează o formă tradițională, concertul a fost inovator și a inclus multe caracteristici noi pentru timpul său.
Concertul a fost bine primit devenind în scurt timp unul dintre cele mai importante concerte pentru vioară din toate timpurile.
Dragomir M. Hurmuzescu (n. 13 martie 1865, București – d. 31 mai 1954, București) a fost un fizician și inventator român, profesor la Universitatea din Iași și la Universitatea din București, membru corespondent al Academiei Române, fondatorul învățământului electrotehnic din România și colaborator al soților Marie și Pierre Curie.
A avut contribuții în domeniile electricității și fizicii razelor X. A inventat dielectrina și a construit electroscopul care-i poartă numele (1894). A pus bazele primului laborator de electricitate din țară, transformat apoi în Școala de Electricitate de pe lângă Universitatea din Iași, prima școală de fizică experimentală. A fost ctitor al radiofoniei românești. El repetă și realizează la Iași în anul 1901 experimentele de comunicație prin radio ale lui Guglielmo Marconi, Alexandr Popov și ale altora din perioada 1895-1901.
În 1922, sub conducerea sa, a început să funcționeze Societatea Română de Radiodifuziune În 1927 este ales președintele pentru primul exercițiu al Comitetului Electrotehnic Român. A fost membru fondator al Academiei de Științe din România .
*****
Tony Bulandra (n. 13 martie 1881, Tîrgoviște – d. 5 aprilie 1943, București) a fost un renumit actor român. A urmat studiile la Conservatorul de Artă Dramatică din București sub îndrumarea lui Constantin I. Nottara.
În 1902 debutează pe scena Teatrului Național din București în piesa „Pygmalion” a lui Bengescu-Dabija.
Actor charismatic și cu un caracter puternic, o are ca parteneră, în 1911, pe Lucia Sturdza, în piesa „Amor fatal”, care devine… o realitate. Câteva luni mai târziu, cei doi se căsătoresc, iar în 1914 pun bazele Teatrului „Regina Maria”.
*****
Chiar și timpul trebuie împins. Altfel stă pe loc.
Felix Aderca sau F. Aderca născut ca Froim Zelig Adercu ( n. 26 martie 1891 (S.V. 13 martie), Puiești, județul Tutova – d. 12 decembrie 1962, București) a fost un prozator, romancier, poet, dramaturg, estetician, eseist și critic literar român, de origine evreiască, considerat ca un reprezentant al modernismului literar în cadrul literaturii române.
Ca membru al cercului ”Sburătorul” și prieten apropiat al fondatorului său, Eugen Lovinescu, Aderca a promovat ideile inovației literare, cosmopolitismul și arta de dragul artei, reacționând împotriva dezvoltării curentelor tradiționaliste. Diversele sale lucrări de ficțiune, remarcate prin adaptarea tehnicilor expresioniste în narațiunile convenționale, variază de la romanele psihologice și biografice la scrierile fantastice și științifico-fantastice și aduc, de asemenea, o contribuție considerabilă la literatura erotică.
*****
Georges de La Tour (13 martie 1593 – 30 ianuarie 1652) a fost un pictor francez din perioada barocă, care și-a petrecut cea mai mare parte a vieții profesionale în ducatul Lorena, absorbit temporar în Franța, între 1641 și 1648. A pictat în mare parte scene religioase clarobscure folosind contrastul puternic dintre lumina lumânărilor și umbră. Picturile sale reflectă naturalismul baroc al lui Caravaggio.
*****
Dacă crezi într-o cauză, trebuie să fii dispus să te pui în prima linie pentru acea cauză.”
Adam Charles Clayton (13 martie 1960) este un muzician irlandez, basistul trupei rock U2. Clayton a frecventat Mount Temple Comprehensive School, unde a fost coleg de școală cu cei cu care a cofondat formația U2 în 1976. Ca membru al formației, de la înființarea sa, a înregistrat 14 albume de studio.
Stilul lui Clayton se remarcă prin „sincopa armonică”, conferind muzicii un ritm de conducere. Este bine cunoscut pentru basul sau cântând în melodii precum ‘Gloria’, ‘New Year’s Day’, ‘Bullet the Blue Sky’, ‘With or Without You’, ‘Mysterious Ways’, ‘Vertigo’, ‘Get on Your Boots’ și ‘Magnificent’. A lucrat la mai multe proiecte solo de-a lungul carierei sale, cum ar fi colaborarea cu colegul său de trupă, Larry Mullen Jr., la versiunea din 1996 a ‘Theme from Mission: Impossible’. În calitate de membru al U2, Clayton a primit 22 de premii Grammy și a fost inclus în Rock and Roll Hall of Fame în 2005.
*****
13 martie 2020
Eu nu scriu poezii, scriu doar gânduri… Și pe unul o să vi-l spun, pentru că seamănă cu mine: „Îi lipsea o singură pană dintr-o aripă, ca să fie o pasăre întreagă. Iar noi, superesteții, i-am mai smuls una din cealaltă aripă, pentru simetrie.” Probabil că eu sunt simetrică acum…
Se stingea îndrăgita actriță Carmen Galin, fosta soție a regizorului Dan Pița. În 2016, a primit premiul de excelenţă la gala celei de-a 15-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania.  Carmen Galin este cunoscută pentru rolurile sale din cinematografie. În 1995, actriţa s-a retras complet din activitate şi din viaţa publică, dedicându-se cu discreţie unor acţiuni umanitare. În 2016, a primit premiul de excelenţă al Festivalului Internaţional de Film Transilvania.
Timpul s-a oprit la 73… Sau cine știe?
*****
Singurul adevăr este durerea, singura realitate e suferinţa; durere şi suferinţă în fiecare picătură de apă, în fiecare fir de iarbă, în fiecare sunet, în somn şi în veghe, în viaţă, înainte de viaţă şi, poate, chiar după moarte.
Ivo Andrić (n. 10 octombrie 1892, Dolac, Austro-Ungaria– d. 13 martie 1975,Belgrad, Republica Socialistă Serbia, RSF Iugoslavia) a fost un scriitor sârb,laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 1961.
În scrierile sale a evocat ținuturile natale, frământările istorice ale acelei epoci, uneori prin intermediul viziunii romantice.
Casa sa părintească din Travnik a fost transformată în muzeu. Dintre creatiile sale:
• 1924 – 1936: Nuvele („Pripovetke”);
• 1956: Curtea blestemată („Prokleta avlija”);
• 1945: Domnișoara („Gospodjica”);
• 1945: Cronică din Travnik („Travnicka kronika”);
• 1945: E un pod pe Drina („Na Drini ćuprija”);
• 1918: Ex ponto;
• 1920: Neliniști („Nemiri”).
Motivatia Premiului Nobel a fost: „pentru forța epică cu care a zugrăvit motive și destine din istoria țării sale.”
*****
Pe 13 martie 2009, la Bacău, căpitan Simona Măierean efectua primul zbor pe un avion supersonic (MIG – 21 Lancer) al unei femei pilot românce.
Simona Măierean este și singura femeie pilot din România care s-a alăturat forțelor aliate – zece state membre NATO, la care se adaugă Suedia și Finlanda – care fac parte din Strategic Airlift Capability (SAC).
*****
Imaginile au rol pur ILUSTRATIV!