Un munte de talent și de … Dumnezeu. Un simbol al puterii transcendente a muzicii.
Mahalia Jackson, regina muzicii gospel, s-a născut pe 26 octombrie 1911 în New Orleans, Louisiana, într-o familie săracă, unde a ascultat muzică gospel din fragedă copilărie, fiind influențată de ritmurile și melodiile specifice zonei sale natale. După moartea mamei sale, când avea doar cinci ani, Mahalia a fost crescută de o rudă, o mătușă care a încurajat-o permanent, spunându-i, profetic, că va ajunge ”regina muzicii”. S-a mutat la Chicago la vârsta de 16 ani, unde a început să cânte cu diverse coruri de gospel. La început a făcut parte din grupul Johnson Brothers, unul din primele grupuri profesioniste de muzică Gospel Acolo, Jackson a început să colaboreze cu compozitori și muzicieni de gospel bine-cunoscuți ai vremii, incluzându-l pe Thomas A. Dorsey, adesea numit „părintele muzicii gospel”. Împreună, cei doi au format o echipă de creație muzicală puternică. Vocea ei profundă și puternică, combinată cu o interpretare pasionată, a făcut-o ușor recognoscibilă. Deși a avut oferte de a cânta jazz, Jackson a ales să rămână fidelă rădăcinilor sale gospel, declarând că vrea să transmită mesajul Domnului.
Muzica gospel
… a avut originea în comunitățile afro-americane din Sudul Statelor Unite în secolele al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, fiind strâns legată de cântecele spirituale și blues ale sclavilor afro-americani, combinate cu influențe din muzica religioasă europeană, cum ar fi imnurile.
De-a lungul secolului al XX-lea, muzica gospel a evoluat, încorporând elemente din R&B, jazz și alte genuri muzicale, dar rămânând întotdeauna ancorată în spiritualitate și exprimarea credinței. Versurile sunt adesea inspirate din Biblie și transmit mesaje de speranță, iertare, salvare și iubire a lui Dumnezeu. Instrumentația poate varia, dar adesea include orgă, pian, chitară, bas și tobe, iar corurile sunt o componentă majoră a orchestrației, cu multiple voci care se combină pentru a crea armonii bogate. În timpul Mișcării pentru Drepturile Civile, muzica gospel a oferit inspirație și consolare, cu cântece precum „We Shall Overcome” care au devenit imnuri ale mișcării.
„Credința poate muta munții.”
„Dacă te vei comporta ca și cum ai fi o slăbiciune, vei fi una într-adevăr sau dacă te vei comporta ca și cum ești o persoană anumită sau un anumit tip de persoană, vei deveni acea persoană.”
„Dumnezeu să te binecuvânteze ești singur, și nu e nimic rău în asta.”
„Când cânt, mă închin. În cele mai multe biserici, când încep să cânt, fanii strigă și țipă și saltă. Așa își manifestă ei bucuria în Domnul.”
„Nu am vrut decât să cânt, să cânt pentru Dumnezeu și pentru oamenii mei.”
Repertoriul&marii prieteni
Mahalia Jackson este recunoscută pentru un număr impresionant de melodii gospel care au atins inimile multor oameni de-a lungul decadelor. Felul ei de a fi, combinația de spirit neînfricat, determinarea sa de a merge mai departe, indiferent de obstacole, și, pe de altă parte, sensibilitatea profundă care o făcea să trăiască fiecare notă muzicală ca pe o rugăciune firebinte către Dumnezeu, a făcut-o să devină o imagine puternică a Americii în sine. Acest lucru se reflecta în cariera sa, unde a reușit să depășească numeroase bariere rasiale și culturale. Iată o listă a celor mai cunoscute melodii ale sale, precum și unele dintre cele mai notabile apariții și concerte:
Melodii celebre
„Move On Up a Little Higher” – Probabil cea mai cunoscută melodie a ei, aceasta a devenit un hit imens în anii ’40 și a vândut milioane de copii.
„Take My Hand, Precious Lord” – Aceasta a fost una dintre melodiile preferate ale lui Martin Luther King Jr. și a fost interpretată de Jackson la funeraliile sale.
„He’s Got the Whole World in His Hands” – O interpretare pasionată a unei melodii tradiționale.
„How I Got Over” – Un alt hit major pentru Jackson, care reflectă speranța și rezistența în fața adversității.
„Trouble of the World” – Aceasta a fost prezentată în filmul „Imitation of Life” (1959) și a devenit rapid asociată cu Jackson.
„I Believe” și „It’s No Secret (What God Can Do)” – Aceste melodii au demonstrat capacitatea ei de a interpreta piese care au trecut dincolo de strictul gen gospel.
„The Upper Room” – Un alt favorit al fanilor și un exemplu al profunzimii spirituale a lui Jackson.
Concerte și apariții notabile
Marșul pentru locuri de muncă și libertate din 1963 – Jackson a cântat înainte ca Martin Luther King Jr. să-și țină faimosul discurs „I Have a Dream”.
Inaugurarea președinției lui John F. Kennedy – A fost invitată să cânte la ceremonia de inaugurare a mandatului de președinteal lui J.F.K, în 1961.
Citiți și despre cum a fost ucis John F. Kennedy.
Newport Jazz Festival – Deși era un festival de jazz, Jackson a fost invitată să cânte datorită impactului și popularității sale. Apariția ei la Newport în anii ’50 a fost considerată ca una dintre cele mai memorabile momente ale festivalului.
Emisiuni TV – Jackson a apărut în numeroase emisiuni televizate populare, cum ar fi „The Ed Sullivan Show”, contribuind la popularizarea muzicii gospel pentru un public larg, apoi a avut chiar emisiunea ei, ”Mahalia Jackson Show”, prin care a oferit publicului o ocazie rară de a vedea și a auzi performanța acestei legende a muzicii gospel într-un format de televiziune.
Concerte în Europa – În anii ’50 și ’60, Jackson a făcut mai multe turnee în Europa, unde a fost primită cu entuziasm de public.
Mahalia Jackson a colaborat și a fost influențată de numeroase personalități din lumea muzicii, dar și din alte domenii. Dintre aceștia, unii dintre cei mai notabili colaboratori ai ei au fost Thomas A. Dorsey, adesea numit „părintele muzicii gospel”, Dorsey a fost un compozitor și pianist cu care Jackson a colaborat strâns. Ei au format o echipă influentă în evoluția muzicii gospel. Dorsey a compus multe dintre cântecele pe care Jackson le-a interpretat, inclusiv „Take My Hand, Precious Lord”. Studs Terkel, cunoscut jurnalist și istoric, Terkel a intervievat-o pe Jackson în mai multe ocazii, imortalizând discuții profunde despre viața, muzica și activismul ei. Martin Luther King Jr. – deși King nu a fost un „colaborator” în sensul tradițional, relația lor a fost profundă. Jackson a susținut mișcarea pentru drepturile civile și a cântat la numeroase evenimente legate de această cauză, inclusiv înainte de discursul faimos „I Have a Dream” al lui King.
Duke Ellington a fost celebrul muzician de jazz care a invitat-o pe Jackson să apară într-una dintre lucrările sale sacre, evidențiind respectul și admirația pe care i-om purta necondiționat. Mildred Falls: Pianistă și colaboratoare de lungă durată a lui Jackson, Falls a însoțit-o adesea în înregistrări și în turnee, contribuind la sunetul distinctiv al interpretărilor lui Jackson. Ralph Bass, producător de discuri care a lucrat cu Jackson în perioada ei la casa de discuri Apollo Records, unde a înregistrat unele dintre cele mai cunoscute piese. Nu în ultimul rând, George Wein: Fondatorul Newport Jazz Festival, unde, deși era un festival de jazz, Jackson a fost invitată să cânte, ilustrând influența și respectul pe care îl avea în lumea muzicală.
Mari iubiri
Isaac Lanes Grey Hockenhull (cunoscut sub numele de „Ike”), chimist de meserie. Ei fost căsătoriți din 1936 până în 1941. Ike era un om de afaceri care nu era de acord cu cariera muzicală a lui Mahalia și nu dorea să se implice în lumea muzicii. Aceste diferențe au fost factori majori în decizia lor de a divorța.
Sigmond Galloway, muzician: S-au căsătorit în anii ’60, dar și această căsătorie s-a încheiat în divorț. Se simțea singură de multe ori, iar această căsătorie îi aducea și mai multă nefericire decât prima, pentru că se certau pentru bani și datorită încercărilor lui Galloway de a prelua controlul asupra carierei ei muzicale.
Nu uitați să urmăriți „Mahalia!” (1979), un film de televiziune bazat pe viața lui Mahalia Jackson, cu Vanessa Bell Calloway în rolul principal, sau ”The Miracle of Music”, cu Danielle Brooks în rolul artistei.
Capăt de drum
Mahalia Jackson a decedat pe 27 ianuarie 1972. A murit din cauza insuficienței cardiace și a complicațiilor diabetului, la vârsta de 60 de ani, în Chicago, Illinois. Moartea ei a marcat sfârșitul unei ere, având în vedere influența și impactul pe care l-a avut în muzica gospel și în mișcarea pentru drepturile civile. Ea este înmormântată în Cimitirul Providence Memorial Park din Metairie, Louisiana, iar mormântul ei a devenit un loc de pelerinaj pentru mulți dintre fanii și admiratorii săi.