O căsătorie paradoxală

„Now is forever” – așa erau inscripționate verighetele celor doi călători care n-aveau în comun nimic altceva decât o destinație strălucitoare care, din unghiul momentului părea orizontul amândurora.

„Pentru totdeauna” a durat 4 ani!

Marilyn Monroe și Arthur Miller – 29 iunie 1956

Marilyn Monroe și Arthur Miller priveau în punctul de intersecție a vieților lor și își spuneau da la data de 29 iunie 1956. Ea avea 30 de ani și se convertise la iudaism, religia lui, iar el 40. Consfințirea s-a petrecut în biroul unui judecător din White Plains, New York după care a urmat o ceremonie evreiască intimă, pe 1 iulie.

Au plecat imediat, împreună, în Anglia, unde Monroe filma în The Prince and The Showgirl cu Laurence Olivier.

Marilyn Monroe -The Prince and the Showgirl 1956

Cei doi păreau întruchiparea unei contradicții din foarte multe puncte de vedere: un sex simbol, star al filmului, îndrăgostit de un dramaturg cerebral, un intelectual premiat, aflat la a doua tinerețe.

Bărbatul rafinat care aparținea unei societăți literare selecte, mândru de trofeul dorit de toți bărbații, dorea să-și regăsească tinerețea alături de cea care, având tinerețea și dragostea acestuia, își dorea cariera și apartenența la o lume care îi fusese inaccesibilă până atunci. Se pare că direcția lor era comună, doar sensurile difereau…

Trecutul pe care au vrut să-l lase în urmă pentru o viață nouă, în doi, precum și stresul conjugal datorat unor sarcini eșuate, confruntări la locul de muncă, dezamăgiri și neînțelegeri, demoni evidențiați de consumul de droguri și alcool, s-au dovedit toate mai puternice și imposibil de surmontat pentru neobișnuitul cuplu.

Marilyn a mărturisit, totuși, că momentele petrecute cu Miller, în 1957, au fost cele mai frumoase din viața ei: era fericită, îndrăgostită și primea, în sfârșit, rolurile pe care și le dorea.

Atunci când s-au întâlnit prima oară

S-au cunoscut în 1950. În căutare de faimă, fiind deja salutat ca unul dintre cei mai importanți dramaturgi ai țării – câștigase premiul Pulitzer pentru ”Death of a Salesman” – Miller se afla în Los Angeles pentru o întâlnire, în vederea unui scenariu, cu prietenul său Elias Kazan.

Instruit de Kazan, Miller a condus-o pe Monroe la o petrecere, dar nu a dat curs atracției sale evidente față de ea. Monroe a crezut atunci că asta indică respectul dramaturgului pentru ea, ceea ce era mai mult decât suficient pentru a-l distinge net de toți ceilalți bărbați pe care îi cunoștea. Ea i-a spus unei prietene despre întâlnire:

„A fost ca și cum te-ai plimba într-un copac. Știi, ca o băutură răcoroasă când ai avut febră”.

Monroe l-a revăzut pe Miller la părăsirea aeroportului, în ianuarie 1951, când s-a întors la New York. El îi spusese cât de nefericit era în actuala lui căsătorie, așa că se aștepta să se întoarcă în curând. Între timp, ea i-a așezat fotografia pe un raft deasupra pernei și a cumpărat o biografie a lui Abraham Lincoln pe care Miller i-o recomandase. A rămas în New York, în ciuda corespondenței cu el.

Reuniți după 4 ani

Cei doi nu s-au mai întâlnit decât în ​​1955, când destrămata căsătorie a lui Marilyn cu DiMaggio, în mai puțin de un an, o lăsase singură și încă foarte interesată de Miller.

Curând au început o relație, în ciuda faptului că el rămăsese un bărbat căsătorit. În anii scurși Marilyn devenise vedetă, acest lucru însemnând  că mass-media acorda o atenție deosebită tuturor mișcărilor pe care ea le făcea și astfel, aventura lor nu putea fi ținută în secret.

Monroe își dorea să fie alături de Miller, care părea să îi ofere atât o iubire tandră, cât și sentimentul de siguranță după care tânjea dintotdeauna. De asemenea, o îmbrăca perfect ideea de a fi văzută ca o actriță serioasă care lucrează cu un dramaturg de renume.

Cu toate că era reticent să-și părăsească soția, Miller era atât de îndrăgostit de Monroe încât, într-o scrisoare el îi spune:

„Cred că aș muri cu adevărat dacă, vreodată, te-aș pierde.”

În primăvara lui 1956 divorța de soția sa, Mary.

Arată spre un nou început?!

Turnura

Dacă mariajul dintre Arthur Miller şi Marilyn Monroe era bazat, în viziunea lui Arthur, pe teoria succesului din anii cincizeci, conform căreia „în spatele tuturor bărbaţilor importanţi se află o femeie frumoasă”, acest lucru avea să se dovedească, pe cât de fals, pe atât de păgubos, pentru că Marilyn nu era doar frumoasă, ci şi importantă, la rândul ei, iar locul său nu se afla în spatele nimănui. Pentru ea căsătoria era dovada cea mai palpabilă că este dorită şi iubită şi mediul în care, credea ea, toate speranţele și visele ei puteau deveni realitate.

Sărutându-și tandru soția pe frunte

S-a întâmplat ca Marilyn să găsească jurnalul lui Miller deschis pe o masă și, citind să descopere, cu stupoare, că el este dezamăgit de ea, se teme că propria sa creativitate va fi amenințată de această ”jalnică, dependentă și imprevizibilă soție” cu care se căsătorise și că regreta serios unirea.

A fost o lovitură din care căsătoria nu se va mai recupera niciodată. Marilyn a fost devastată, însă a luptat, o vreme, pentru căsnicia ei. A mers la psiholog și a început să își găsească alinarea în alcool și alte iubiri.

Lucrurile au mers constant din rău în mai rău și, deși Miller a scris scenariul The Misfits pentru Marilyn, perechea s-a separat în 1960 și a divorțat în anul următor.

Marilyn Monroe în timpul filmărilor din „The Misfits” – Nevada, 1960.

”Teama este stupidă. La fel şi regretele.” – asta ne-ar plăcea să credem că spune atitudinea ei, însă cioburile lipite nu mai arată niciodată la fel cu porțelanul nespart.

foto tumblr.com

Citește și Cel mai faimos Happy Birthday