Grație, inteligență, frumusețe: ”Regina filmului italian”

”Ea avea o calitate extraordinară pe care nicio altă actriță nu o avea. Era atât de vie pe ecran, părea să iasă în evidență într-un mod supranatural.” (Michelangelo Antonioni)

Monica Vitti, pe numele ei real Maria Luisa Ceciarelli, s-a născut la data de 3 noiembrie 1931, în Roma, Italia. A fost una dintre cele mai cunoscute și respectate actrițe ale cinematografiei italiene și internaționale, faimoasă în special pentru rolurile sale în filmele regizorului Michelangelo Antonioni din anii ’60. Monica Vitti a crescut într-un cartier modest din Roma. Familia ei nu a fost una cu legături în industria de film sau teatru, ceea ce face ascensiunea ei în lumea cinematografică și mai impresionantă. S-a născut într-o familie de clasă mijlocie; tatăl ei era inginer, iar mama ei, casnică. Vitti a fost un copil introvertit și s-a spus că a găsit în actoria o formă de exprimare care i-a permis să depășească timiditatea.Vitti a fost pasionată de actorie de la o vârstă fragedă și și-a urmat visul studiind la Academia Națională de Artă Dramatică din Roma, unde și-a perfecționat abilitățile și și-a construit temelia tehnică solidă care avea să o caracterizeze ca actriță.

Ascensiunea. Palmaresul

După absolvire, și-a început cariera în teatru, unde a lucrat sub îndrumarea unora dintre cei mai renumiți regizori italieni. A intrat în lumea cinematografică prin colaborarea cu Michelangelo Antonioni, care a consacrat-o ca muză și prototipul femeii moderne, plină de ambiguități și complexitate interioară.

Citiți și Femeia care a dat lovitura în dragoste

Filmele ei cu Antonioni au fost foarte bine primite și au câștigat numeroase premii la festivalurile de film internaționale. „Il Deserto Rosso”, de exemplu, a câștigat Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneția în 1964. Vitti și-a demonstrat versatilitatea și în comedii, lucru ce a contribuit la popularitatea ei și în afara cercului de artă și film de avangardă.

În anii ulteriori, Vitti a continuat să lucreze în cinema și a apărut în diverse filme și proiecte televizate. A câștigat numeroase premii pentru contribuția sa la cinematografie pentru realizările ei în actorie.

Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneția – Deși acesta este un premiu acordat filmelor și nu actorilor în mod specific, Vitti a fost protagonista în „Il Deserto Rosso” (1964), care a câștigat premiul pentru cel mai bun film.

David di Donatello Awards – Vitti a câștigat mai multe premii David di Donatello, care sunt considerate echivalentul italian al Premiilor Oscar. A primit premii pentru „Best Actress” pentru rolurile sale din diverse filme, printre care „La ragazza con la pistola” (The Girl with a Pistol, 1968) și „Dramma della gelosia” (The Pizza Triangle, 1970).

Nastro d’Argento Awards – A câștigat premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal de mai multe ori, acordat de Sindicatul Național Italian al Jurnaliștilor de Film, pentru interpretările ei din „L’Avventura” și „La Notte”.

Festivalul Internațional de Film de la Cannes – Deși nu a câștigat premiul pentru cea mai bună actriță, prestațiile ei în filmele lui Antonioni au fost mereu aclamate la festival.

Premii onorifice – În plus față de premiile pentru rolurile sale, Vitti a fost recunoscută pentru contribuția sa la industria filmului cu diverse premii onorifice și de carieră.

Berlin International Film Festival – A fost distinsă cu un Silver Bear pentru extraordinara sa contribuție la industria filmelor.

Capodoperele. Recomandări de filme

„L’Avventura” (1960): Regizat de Michelangelo Antonioni, acest film este considerat o capodoperă a cinematografiei moderne și este parte din trilogia lui Antonioni despre alienare și malaise contemporan. Vitti joacă rolul Claudiei, o femeie care devine obiectul afecțiunii unui bărbat (jucat de Gabriele Ferzetti) după ce prietena sa dispare misterios în timpul unei excursii cu barca pe o insulă stâncoasă. Filmul a fost remarcabil pentru explorarea lui Antonioni a peisajelor interioare și exterioare și pentru interpretarea subtilă și emoțională a lui Vitti.

2. „La Notte” (1961): În „La Notte”, al doilea film din trilogia lui Antonioni, Vitti apare alături de Marcello Mastroianni și Jeanne Moreau. Filmul se concentrează asupra unei zile din viața unui cuplu de intelectuali milanezi a căror căsătorie este în declin. Vitti joacă rolul Valentina, o femeie tânără și atractivă care intră în sfera cuplului, oferind o alternativă vibrantă și plină de viață la relația lor tot mai anostă.

Monica Vitti (Cannes, 1962)

Citiți și 

La Morreau

3. „L’Eclisse” (1962): Ultimul film din trilogia despre inadaptabilitate și deziluzie, „L’Eclisse” prezintă povestea unei femei (jucată de Vitti) care se desparte de iubitul ei și începe o relație cu un broker de bursă (jucat de Alain Delon). Interpretarea lui Vitti este rafinată și complexă, reflectând nesiguranța și nevoia personajului ei de conexiune într-o lume aparent rece și deconectată.

4. „Il Deserto Rosso” (1964): Acesta este primul film color al lui Antonioni și este adesea laudat pentru utilizarea sa inovatoare a culorilor pentru a reflecta starea emoțională a personajelor. Vitti joacă rolul Giulianei, o femeie care suferă de o tulburare emoțională după un accident de mașină. Performanța sa a fost lăudată pentru cum transmite complexitatea unei femei prinsă între nevoile sale emoționale și alienarea industrială a lumii înconjurătoare.

Femme fatale

Relația dintre Monica Vitti și Michelangelo Antonioni (regizor, scenarist și editor italian, considerat unul dintre cei mai inovatori și influenți cineaști ai secolului al XX-lea) a fost una dintre cele mai fascinante și influente colaborări între un regizor și o muză din istoria filmului. În timp ce relația lor profesională este bine documentată prin filmele pe care le-au făcut împreună, relația lor personală a fost, de asemenea, intensă și complicată.

Monica Vitti&Michelangelo Antonioni la Festivalul de film de la Veneția, 1962

„Am avut noroc să îmi încep cariera alături de un om de mare talent, dar în același timp spiritual, plin de viață și entuziasm”, a declarat Vitti într-un interviu acordat televiziunii italiene în 1982.

Antonioni a descoperit-o pe Vitti la începutul anilor ’60, și a fost impresionat de prezența sa scenică și de capacitatea ei de a exprima emoții fără cuvinte, o trăsătură esențială pentru stilul său de regie, care punea adesea accent pe imagini și pe ambianță, mai degrabă decât pe dialog. Relația lor profesională a început cu filmul „L’Avventura” din 1960, care a propulsat-o pe Vitti în atenția internațională și a marcat începutul unei serii de filme care au explorat teme de alienare și disconfort în lumea modernă.

Relația lor personală a început în timpul lucrului la acele filme și a durat câțiva ani. Vitti a devenit nu numai actrița preferată a lui Antonioni, dar și partenera sa în viața de zi cu zi. Ei au colaborat îndeaproape, și se spune că Vitti a avut un impact semnificativ asupra creației lui Antonioni din acea perioadă. Ea a fost inspirația și forța motrice din spatele unor filme cheie ale lui Antonioni, inclusiv „La Notte”, „L’Eclisse” și „Il Deserto Rosso”.

Relația lor, deși profundă și creativă, nu a fost fără dificultăți. Presiunea succesului, precum și natura intensă a relației lor de lucru, au pus o tensiune asupra legăturii lor personale. În cele din urmă, relația lor romantică s-a încheiat, dar au rămas prieteni și colaboratori respectuoși. După încheierea relației lor personale, Vitti a început să lucreze cu alți regizori și și-a extins gama de performanță, explorând mai multe genuri cinematografice.

Alte (mari) iubiri 

“Cu Roberto suntem prieteni, frați, iubiți, colegi de joacă antagonici. Roberto este secret, atent, inteligent și subtil, descoperă din privirea mea, dintr-un gest, ceea ce gândesc”.

Unul dintre cele mai importante și durabile parteneriate sentimentale și artistice ale sale a fost cu regizorul Roberto Russo. Cei doi s-au cunoscut în anii ’70 și au fost parteneri pentru o mare parte a vieții ei. Chiar dacă detaliile relației lor nu au fost întotdeauna în lumina reflectoarelor, se știe că au avut o relație lungă și că el a fost alături de ea în multe momente importante ale carierei și vieții sale.

Monica Vitti și Roberto Russo au păstrat o relație stabilă și privată, departe de ochii publicului. Până la sfârșitul vieții, au rămas împreună, Russo fiind partenerul ei de viață și cel care i-a stat alături până la trecerea sa în februarie 2022, la venerabila vârstă de 90 de ani.

Invitație la reflecție

„Este vremea feminismului, pentru că unei tinere i se spune: cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci este să-ți găsești un soț și să ai grijă de el, poate chiar să-l minți, dar important este că ai pe cineva cu care să construiești acest cuib, această familie și, de asemenea, care să te întrețină. La 15 ani, unei fiice ar trebui să i se spună altceva: trebuie să-ți găsești un loc de muncă bun, eventual de lungă durată, care să-ți ofere mai presus de toate independență financiară. Apoi poți să-ți găsești și un bărbat, să te căsătorești, să ai copii, dar ai avea un loc de muncă și interese ale tale.”
Monica Vitti, în 1971, la 40 de ani