Valsul de adio

Ascultându-l pe Hauser, mi-am amintit de tine, dintr-o viață anterioară. Imaginea ta s-a recompus într-o clipă, animată de subtilitățile metaforice ale muzicii divine, și parcă era ieri. Parcă…

Dragul meu, ți-am spus de mult,
sunt expertă în iluzii
chiar azi am trecut pe aici, m-am dat cu barca
până la un canal, acoperit în întregime, era să cad
de brațul slăbiciunilor tale
am șchiopătat alb și anarhic până la capăt
singura vie era o durere ascuțită în plex
atât de veche încât părea necunoscută.
Cu valsul de adio în minte
am rătăcit haotic, parcă într-o pădure
mai bine zis brațele tale
știau ce vor, dar nu știau ce dor.
Dansam pe cel din urmă miez al nopții
trecută vreme, prietenia noastră
își îngropa amanții în uitare
și disperarea clipelor din urmă.
Sunt locuri din care fug
nevralgice precum durerea de dinți
sfredelind în creieri nocturne catacombe
oameni de care mă tem să-i mai văd
să-i mai simt
să-i mai ador
cu neputință
nevermore, nevermore
un corb mai am de adio, și-atât.
Am întins mâna să nu mă știi
scurt a pulsat și greoi, acum nedureros
ultimul zid din ultima frontieră
nefaste rămășițe unui cerc închis
am desenat, precum mi-ai spus
am simțit
am zvâcnit
undeva departe
în eul meu, în eul tău.

Clarificări

Există doi Hauser care au legătură cu muzica și cu arta și care merită menționați:

Arnold Hauser, un istoric al artei și sociolog al culturii, născut la Timișoara la 8 mai 1892, este cunoscut pentru contribuțiile sale la teoria și critica artei, în special prin lucrarea sa monumentală „The Social History of Art”. În această carte, Hauser a explorat dezvoltarea artei de-a lungul istoriei umane, de la arta preistorică până la cea modernă, subliniind rolul contextului social și economic în evoluția formelor artistice, inclusiv a muzicii.

Hauser a abordat muzica în cadrul acestei istorii sociale ca o formă de artă care reflectă schimbările și tensiunile din societate. El a argumentat că muzica, la fel ca și alte arte, nu poate fi înțeleasă în totalitate fără a lua în considerare structura socială și dinamica puterii în care este creată și consumată.

Unul dintre punctele lui Hauser este că muzica, de la muzica de curte a Renașterii până la operele romantice și muzica populară contemporană, servește ca o reflectare a valorilor, preocupărilor și luptelor societăților în care a fost creată. De exemplu, în perioadele de schimbare socială rapidă sau de tulburări, muzica poate deveni un mijloc de exprimare a disconfortului sau de căutare a schimbării. În contrast, în perioadele de stabilitate și ordine, muzica poate reflecta și celebra aceste condiții.

Hauser a fost deosebit de interesat de modul în care muzica clasică a evoluat în cadrul societăților europene, având rădăcini adânci în normele și practicile culturale ale elitei. El a subliniat cum muzica simfonică și opera, de exemplu, au servit ca simboluri ale puterii și rafinamentului în cadrul claselor conducătoare, în timp ce muzica populară a fost adesea asociată cu clasele mai joase și cu mișcările de rezistență.

În contextul modernității, Hauser a fost atent la modul în care industrializarea și tehnologia au schimbat producția și distribuția muzicii, ducând la crearea „industriei culturale” pe care și Adorno a criticat-o. Hauser a observat că muzica înregistrată și radiodifuzată a creat o nouă formă de consum cultural care a avut un impact profund asupra experienței muzicale și a gusturilor publicului.

În lucrările sale, Hauser nu a oferit doar o istorie cronologică a artelor, inclusiv a muzicii, ci a încercat să ofere o analiză critică a modului în care arta și muzica sunt legate de structurile de putere și de clasele sociale. El a recunoscut că arta poate fi atât un instrument al opresiunii, cât și un mijloc de eliberare și de critică socială.

Chiar dacă Hauser nu a compus muzică, interpretarea sa asupra istoriei sociale a muzicii oferă o perspectivă valoroasă asupra rolului muzicii în societate și asupra modului în care aceasta poate fi interpretată și apreciată într-un cadru mai larg cultural și istoric.

Și Stjepan Hauser, pe care l-ați ascultat, este un violoncelist croat, renumit pe plan internațional pentru interpretările sale vibrante și pentru abilitatea sa de a aduce muzica clasică unui public mai larg. Născut pe 15 iunie 1986, în Pula, Croația, Hauser a început să studieze violoncelul de la o vârstă fragedă, arătând un talent remarcabil care l-a condus la studii în instituții prestigioase, cum ar fi Royal Northern College of Music din Manchester și mai târziu la Conservatorul de Muzică din Londra.

Hauser s-a făcut cunoscut pe scena internațională prin câștigarea numeroaselor premii la concursuri de muzică clasică, inclusiv la prestigiosul concurs de violoncel „Adam” din Noua Zeelandă. Succesul său timpuriu a fost un indicator al unei cariere strălucitoare care avea să urmeze.

Un moment definitoriu în cariera lui Hauser a fost colaborarea cu violoncelistul Luka Šulić, cu care a format duo-ul 2Cellos în 2011. Coverul lor după piesa „Smooth Criminal” a lui Michael Jackson a devenit viral pe YouTube, atrăgând atenția internațională asupra abilității lor de a traversa genurile muzicale. Combinația lor unică de carismă, aptitudini tehnice excepționale și abordare inovatoare a aranjamentelor pentru violoncel a captivat publicul și a redefinit percepția violoncelului în cultura populară.

De-a lungul carierei sale, Hauser a colaborat cu muzicieni de top și a explorat diverse genuri muzicale, de la muzica clasică la pop și rock. El a demonstrat că violoncelul poate fi un instrument principal în multe stiluri de muzică, nu doar în cea clasică. Abordarea sa îndrăzneață și prestațiile pline de pasiune au contribuit la popularizarea violoncelului și la atragerea unei noi generații de ascultători.

Dincolo de 2Cellos, Hauser a avut și o carieră solo de succes, lansând albume care prezintă atât repertoriu clasic, cât și reinterpretări ale unor piese pop cunoscute. Acesta și-a dezvoltat un stil distinct, caracterizat prin intensitatea emoțională și prezența scenică magnetică. Interpretările sale live și înregistrările au fost lăudate pentru vitalitatea și sensibilitatea lor, precum și pentru tehnica impecabilă.

În esență, Stjepan Hauser este un artist care a depășit granițele tradiționale ale muzicii clasice, inspirând publicul să aprecieze violoncelul într-o lumină nouă. În timp ce unii puriști ai muzicii clasice ar putea critica fuziunea genurilor sale ca fiind prea comercială, nu se poate nega că Hauser a adus o contribuție semnificativă la popularizarea instrumentului și la extinderea audienței pentru muzica clasică.

Fie că interpretează lucrări ale compozitorilor clasici sau își pune amprenta asupra hiturilor pop, Hauser continuă să impresioneze și să inspire, demonstrând că muzica clasică este atemporală și mereu relevantă. Prin pasiunea și dedicarea sa, Hauser nu doar că îmbogățește lumea muzicii clasice, dar o și transformă, arătând că violoncelul poate vorbi direct la inima ascultătorilor din întreaga lume.

Nina Simone – Vocea inconfundabilă