Un film pe placul bărbaților!

Noua provocare cinematografică, „ Jeanne du Barry” , lansată de Maïwenn este povestea unei întâlniri: cea dintre o cineastă algeriană și o modestă franțuzoiacă  din veacul al XVIII-lea. Așadar, două femei ca nimeni altele stau ca bază pentru un film provocator: ori Jeanne du Barry (Contesa du Barry), născută plebee în Meuse, devenită favorita regelui Ludovic al XV-lea ori Maïwenn, născută în Seine-Saint-Denis, într-o familie modestă, devenită o actriță și o regizoare faimoasă. Prezentată în deschiderea celei de-a 76-a ediții a Festivalului de Film de la Cannes, pelicula îndrăzneață face cunoscută pasiunea realizatoarei pentru povestea unei eroine de care o despart mai bine de două sute de ani. Se pare că acest personaj i-a atras atenția odată cu faimoasa peliculă semnată de Sofia Coppola în 2006: „Marie-Antoinette”, unde era interpretată de Asia Argento.

Afișul peliculei ”Jeanne du Barry”

Atemporal, mai ales prin dialogurile sale,  servit de o punere în scenă clasică, „Jeanne du Barry” capătă uneori aspectul unei povești în care fiicele regelui seamănă cu surorile Cenușăresei. Totuși, acest lungmetraj  își propune să fie și modern, abordând condiția femeii și problemele societății contemporane. Așadar, sub aurul Palatului Versailles, descoperim un film de epocă, o biografie cinematografică clasică, dar cu nuanțe actualizante. Rolul titular i se potrivește de minune lui Maïwenn.

Madame Du Barry (Maïwenn) © Stéphanie Branchu – Why Not Productions

Pasională, curioasă, capricioasă, fină observatoare,  «favorita» știe să-și folosească înclinația pentru cuvinte și arte pentru a se ridica în societate și a-și găsi drumul într-o lume încorsetată și patriarhală. Ca un veritabil creator, însăși Maïwenn îi oferă pasiunea și insolența ei și se hrănește cu destinul său extraordinar: ultima «favorită» a unui rege al Franței.

Așadar, o regăsim pe ecran pe Jeanne Vaubernier, fiica unei familii sărace, care își folosește frumusețea și inteligența pentru a-și depăși condiția socială. Prin intermediul iubitului ei, Contele du Barry, și a Ducelui de Richelieu, Jeanne este prezentată regelui Ludovic al XV-lea. Inevitabilul se întâmplă, iar Regele se îndrăgostește de ea, descoperind pofta de viață. Jeanne devine favorita oficială, iar scandalul la curte nu întârzie să apară.

Madame Du Barry (Maïwenn) & Ludovic al XV-lea (Johnny Depp) © Stéphanie Branchu

Ficțiunea istorică de epocă a fost turnată în Franța, cu cadre largi, cu un voice-over, fără improvizații, cu o distribuție franceză, în secolul al XXI-lea, dar suveranul este întrupat de un star de la Hollywood, cu ceva faimă de misogin (Johnny Depp). În fața unei Maïwenn acaparată total de rolul ei, Johnny Depp, cu doar câteva replici și în ciuda accentului său american, își impune – totuși –  prezența. Starul american oferă acestui film, care este și – mai presus de toate – o poveste de dragoste, o latură de basm, pusă în valoare de o abilă punere în scenă.

Sursa foto: captura YouTube

Ideea scenariului, semnat de Maïwenn și Teddy Lussi-Modeste, este creația primului valet al regelui, La Borde. Maïwenn s-a ocupat cu atenție și de personajele ei secundare: contele du Barry (interpretat de un înfiorător Melvil Poupaud) este cinic și detestabil, valetul Regelui meticulos și drăgăstos (genial Benjamin Lavernhe). În calitate de martor privilegiat al relației de dragoste profundă dintre Jeanne și Ludovic, acest slujitor devine un personaj important. Benjamin Lavernhe îi conferă subtilitate flegmatică și-i dă o emoție care pândește de sub uniformă. Regizoarea dă dovadă de mult fler atât în alegerea interpreților din distribuție – de la nume mari (Pierre Richard) la cei care încă aspiră (Suzanne de Baecque, Capucine Valmary) -, cât și în amestecul de genuri, de la romantic la farsă (prințesele moștenitoare sunt precum surorile vitrege, din basmul Cenușăreasa, evadate dintr-un Walt Disney).

Citiți și Filme pentru el&ea

Având mereu grijă pentru imaginea de ansamblu, realizatoarea introduce cadre izbitoare, precum cele cu sesiunile de lectură ale lui Jeanne,  într-o imensă sală decorată cu o perdea. Desigur, în multe dintre situațiile prezentate pe ecran, eroina este idealizată, înlocuind multe date din adevărul istoric. Bunăoară, regăsim tipul de femeie care iubește libertatea prin înălțarea spirituală / culturală și prin educație (fiul surogat, a soțului ei, și-apoi a pajului de culoare, Zamor). Cu toate acestea, acesta din urmă avea să o denunțe- mai târziu – ‘Comitetului de siguranță publică’, înainte de a fi judecată și apoi ghilotinată (în 1793), după cum se prezintă rapid la sfârșitul filmului.

AICI FILMUL (online)

Madame Du Barry (Maïwenn) & Ludovic al XV-lea (Johnny Depp) © Stéphanie Branchu

Este destul de vizibil cum realizatoarea se identifică (indirect) cu anumite trăsături și episoade din destinul eroinei de pe ecran: ca și Barry, Maïwenn este o femeie plină de viață care, prin energia și îndrăzneala ei, a reușit să se impună într-un microcosmos care i-a fost inițial ostil (înțelegem: cinematografia franceză). Îndrăzneața cineastă a realizat un bulversant portret al unei femei îndrăgostite de libertate, independență și dragoste, în care se detaliază cu o precizie remarcabilă obiceiurile curții. Filmul țintește direct la inimă cu romantismul său tragic, lirismul și dialogurile sale artizanale, care transmit o modernitate aprigă.

Regia: Maïwenn

Scenariul: Maïwenn, Teddy Lussi-Modeste, Nicolas Livecchi

Imaginea: Laurent Dailland

Decorurile: Angelo Zamparutti

Costumele: Jürgen Doering

Sunetul: Nicolas Provost

Montajul: Laure Gardette

Muzica: Stephen Warbeck

Distribuția:

Maïwenn – Jeanne du Barry

Johnny Depp – Ludovic al XV-lea

Benjamin Lavernhe – La Borde

Pierre Richard – Ducele de Richelieu

Melvil Poupaud – Contele du Barry

Pascal Greggory – Ducele d’Aiguillon

India Hair – Adélaïde

Durata: 1h56 min.

Premiera în România: 10 nov.2023

Premiera internațională 29 sept.2023

 

Femei geniale