Lumea fascinantă a pianului clasic este vastă, iar tehnicile necesare pentru a cânta piesele de mai jos îi pot provoca chiar și pe cei mai virtuozi dintre pianiștii consacrați.

1. Sonata pentru pian nr. 29 ” Hammerklavier”, Op. 106 (Klaviersonate Nr. 29 B-Dur, Op. 106, ‘Hammerklaviersonate’)

În multe privințe, Sonata pentru pian nr. 29 a lui Beethoven, cunoscută mai bine ca Hammerklavier, este „bunicul” tuturor pieselor dificile pentru pian. Este piesa cu care sunt comparate majoritatea celorlalte piese pentru pian.
Reprezintă cea mai grea sonată a lui Beethoven și este considerată drept una dintre cele mai provocatoare piese pentru pian din toate timpurile.
Durează aproximativ 45 de minute și este incredibil de provocatoare de la prima până la ultima notă.

2. La Campanella – Franz Liszt

Fără îndoială, ar fi foarte ușor să completăm această listă cu nimic altceva decât piese Liszt.

Franz Liszt, unul dintre cei mai mari pianiști care au pășit vreodată pe fața Pământului, a compus unele dintre cele mai provocatoare piese pentru acest instrument.
În topul acestora se află La Campanella. Deși o lucrare nu foarte lungă, orice pianist și-ar dori să aibă câteva degete în plus.
Titlul piesei înseamnă „clopoțel” și dificultatea ei se datorează numeroaselor arpegii, sărituri peste octavă și nu în ultimul rând … rapidității execuției.

3. Étude No. 11, Op. 25, „Vânt de iarnă” – F. Chopin

Lucrările lui Chopin sunt printre cele mai provocatoare scrise vreodată pentru pian.
Având în vedere numele atribuit, „Vânt de iarnă”, piesa ne face să ne simțim parcă ne-am afla în mijlocul unei furtuni de zăpadă.
Chiar și unii pianiști consacrați, precum Horowitz, au întâmpinat dificultăți în a interpreta această piesă.
Există zeci de studii și toate sunt provocatoare, dar acesta se află, fără îndoială, în fruntea listei. Este un studiu al dexterității mâinii drepte și al flexibilității celei stângi; fiecare mână are de înfruntat provocări intense, de la alergări strălucitoare și salturi de mai multe octave, până la articulații dificile care trebuie formulate corect pentru ca melodia să devină audibilă.

4. Gaspard de la nuit (Gaspard al nopții) – Maurice Ravel

Aproape tot ceea ce a scris Maurice Ravel este incredibil de provocator, dar aceasta ar putea fi piesa sa cea mai incitantă
Gaspard de la nuit (subtitrat Trois poèmes pour piano d’après Aloysius Bertrand), M. 55 este o suită de piese pentru pian formată din trei mișcări, fiecare bazată pe o poezie sau fantezie din colecția Gaspard. de la Nuit – Fantaisies à la manière de Rembrandt et de Callot de Aloysius Bertrand finalizată în 1835.
Cele 3 părți prezintă o dificultate tehnică deosebită a căror interpretare necesită o experiență și o atenție la detalii.

5. Opus Clavicembalisticum – Kaikhosru Sorabji

Chiar dacă nu este la fel de cunoscut ca ceilalți pianiști clasici, Kaikhosru Sorabji s-a remarcat prin faptul că a scris intenționat piese dificile.
Piesa mai sus menționată prezintă un grad ridicat de dificultate din cauza faptului că are 12 părți, durează mai mult de patru ore și se termină într-o notă absolut catastrofală. La momentul finalizării ei, a fost cea mai lungă piesă pentru pian existentă, având nevoie de aproximativ 4 ore și jumătate pentru a fi interpretată.

P.S.
Kaikhosru Shapurji Sorabji (născut Leon Dudley Sorabji; 1892 – 1988) a fost un compozitor, critic muzical, pianist și scriitor englez a cărui muzică, scrisă pe o perioadă de șaptezeci de ani, variază de la seturi de miniaturi până la lucrări ce durează câteva ore. Unul dintre cei mai prolifici compozitori ai secolului al XX-lea, el este cel mai bine cunoscut pentru piesele sale pentru pian, în special pentru nocturne precum Gulistān și Villa Tasca, și pentru compoziții la scară largă, complicate din punct de vedere tehnic, care includ șapte simfonii pentru pian solo, patru toccate, Sequentia cyclica și 100 de studii transcendentale. S-a simțit înstrăinat de societatea engleză din cauza homosexualității sale și a ascendenței mixte și a avut o tendință de izolare pe tot parcursul vieții.

Link
https://youtu.be/2_U6orbD_4g?si=UDlAQzpvRY2uO4Xg

6. Sonata pentru pian Nr. 23 în Fa minor ‘Appassionata’ – Ludwig van Beethoven
Beethoven a scris 32 de sonate și ele variază foarte mult în ceea ce privește dificultatea lor. Una dintre cele mai dificile este Sonata Appassionata care aparține perioadei de mijloc, iar nivelul ei de dificultate nu se compară cu aproape orice a scris în perioada sa târzie.
Prima mișcare este deja destul de grea, cu cursele ei în cascadă de-a lungul claviaturii, iar partea finală va lăsa pianistul într-o perpetuă mișcare.
Link
7. Sonata pentru pian nr. 5, Op 53 – Alexander Scriabin
Dacă sunteți în căutarea unei provocări unice, atunci ascultați Sonata # 5 de Scriabin renumită este pentru numeroasele sale poliritmuri. Chiar dacă este suficient de dificil să înveți notele, este și mai greu să scoți diferitele ritmuri și să le cânți în armonie.
Piesa îi lasă pe unii să se întrebe oare la ce se gândea compozitorul când a compus această piesa …
Link
8. Balada nr 4 în Fa minor, Op. 52 – Frédéric Chopin
Chopin a scris patru balade și toate sunt incredibil de provocatoare. Ele evocă sentimente superbe și noblețe și sunt unele dintre cele mai importante lucrări muzicale ale perioadei romantice.
Fără îndoială, cea mai dificilă d.p.d.v. tehnic este balada cu numărul 4.
Schubert a spus că este păcat că piesa durează doar 12 minute, deoarece conține experiențele unei vieți.
Când pianistul se apropie de final, va fi deja epuizat … dar partea cea mai grea se află tocmai acolo …
Link
9. Concertul pentru pian nr. 2 în Sol minor, Op. 16 – Serghei Prokofiev
Prokofiev este cunoscut pentru tonul incredibil de sumbru, iar acest concert nu este diferit. Toate mișcările sunt provocatoare, dar cadența care evidențiază prima mișcare este incredibilă.
Există sărituri care obligă pianistul să-și întindă de-a binelea degetele și cu siguranță va transpira până la sfârșitul lucrării.
Link
10. Trei mișcări din baletul Petrushka – Igor Stravinsky
Abordați această piesă doar dacă sunteți îndrăzneți!
Trois mouvements de Petrouchka sau Three Movements from Petrushka este un aranjament pentru pianistul Arthur Rubinstein din muzica pentru baletul Petrushka al compozitorului Igor Stravinsky.
Cele trei mișcări sunt după cum urmează:
Danse russe (Dans rusesc)
Chez Pétrouchka (Camera lui Petrushka)
La semaine grasse (Târgul de Shrovetide)
Toate cele trei mișcări includ sărituri sălbatice și rapide care se întind pe două octave, poliritmuri complexe, game extrem extrem de rapid, glisando-uri multiple și tremolo-uri.
Este o piesă lungă care trezește o mare varietate de emoții, dar dacă este interpretată bine, va reține atenția publicului, de la început până la sfârșit.
Link
11. Variațiunile Goldberg – J. S. Bach
Mulți descriu lucrările lui Bach ca fiind foarte matematice. Într-adevăr, acesta a fost stilul epocii baroc.
Pe de altă parte, multe dintre piesele sale sunt incredibil de provocatoare.
Una dintre cele mai dificile lucrări ale sale sunt Variațiunile Goldberg. Deși nu toate sunt foarte dificile, unele dintre variații sunt printre cele mai grele piese scrise vreodată pentru claviatură.
Lucrare provoacă chiar și pe unii dintre cei mai iscusiți pianiști profesioniști.
Legătură
12. Sonata pentru pian nr. 2 în Si bemol minor, Op. 35 ‘Marș funerar – F. Chopin
Chiar dacă Chopin nu a scris multe sonate pentru pian, toate sunt incredibil de dificile.
Una dintre cele mai grele din punct de vedere tehnic este Sonata numărul 2 a lui Chopin. Conține faimosul Marș funerar, dar și o primă mișcare incredibil de provocatoare.
Celebrul marș funerar a fost interpretat chiar și la înmormântarea compozitorului.
Până să ajungă la ultima parte, pianistul va fi complet epuizat, dar acolo îl așteaptă cele mai dificile pasaje …

Igor Stravinsky, omul și artistul