Cartea & Filmul, aceeași poveste, alte moduri de expresie artistică
Da! Cartea ȘI filmul, aceasta este ecuația completă. Cartea oferă descrieri ale peisajelor interioare și naturale, filmul sedimentează imaginile mentale și le condensează într-o desfășurare de cadre cinematografice care le conferă imortalitate. Poți uita pasaje din carte, mai ales dacă au fost lungi și fastidioase, dar nu poți uita acțiunea de pe micul (marele) ecran.
„Butcher’s Crossing” este un roman de William H. Matthiessen, cunoscut sub pseudonimul John Williams, publicat în 1960. Romanul este adesea asociat cu genul western, dar depășește tiparele tradiționale ale acestui gen printr-o explorare profundă a temelor precum natura umană, obsesia și căutarea sensului.
Povestea se concentrează pe Will Andrews, un tânăr educat la Harvard care, inspirat de ideile transcendentaliste ale lui Ralph Waldo Emerson, decide să părăsească confortul și predictibilitatea vieții urbane pentru a experimenta viața în Vestul sălbatic al Americii din anii 1870. Ajunge în Butcher’s Crossing, un mic oraș din Kansas, unde este captivat de poveștile de vânătoare ale unui vânător experimentat numit Miller. Sub influența acestuia, Will finanțează o expediție de vânătoare de bizoni, crezând că aceasta îi va oferi experiența autentică pe care o caută.
Pe parcursul romanului, Will și compania sa se confruntă cu brutalitatea și indiferența naturii. Expediția devine o luptă pentru supraviețuire, iar personajele sunt testate până la limitele lor fizice și psihologice. Romanul detaliază nu numai călătoria fizică prin peisajele Vestului sălbatic, dar și călătoria interioară a personajelor, în special a lui Will, în timp ce își confruntă iluziile despre natură și realitatea cruntă a vieții pe frontieră.
„Butcher’s Crossing” explorează teme precum distrugerea mediului, obsesia omului de a domina natura și consecințele acestui efort, precum și impactul expansiunii occidentale asupra vieții indigene și a ecosistemelor. Romanul este recunoscut pentru descrierile sale puternice și pentru stilul său sobru, dar puternic, oferind o meditație asupra omului și locului său în lume.
Despre acest roman se discută adesea în contextul celorlalte lucrări ale lui John Williams, precum „Stoner”, care, deși diferite ca setare și subiect, împărtășesc o abordare similară în ceea ce privește profunzimea caracterizării și interesul pentru condiția umană. „Butcher’s Crossing” este considerat o operă clasică americană și o contribuție importantă la literatura secolului al XX-lea.
Filmul
Urmăriți filmul online.
Adaptările moderne ale romanelor clasice în filme sunt oportunități pentru a aduce povestea și mesajele sale la un public nou și pentru a explora temele într-un context vizual și auditiv mai bogat. Într-un film, atenția s-ar putea concentra pe aspectele dramatice și pe dezvoltarea personajelor, pe peisajele impresionante și pe tensiunea inerentă expediției de vânătoare de bizoni.
Recenzia The Guardian
În general, adaptările cinematografice se pot abate de la sursa literară pentru a se adapta la timpul de desfășurare al filmului și pentru a se asigura că păstrează audiența angajată. Cu toate acestea, filmele care reușesc să păstreze esența și profunditatea surselor literare sunt deosebit de apreciate atât de critici, cât și de spectatori.
Autorul
John Williams (1922-1994) a fost un autor american care a primit laude pentru stilul său distinct și pentru capacitatea de a explora profund condiția umană prin intermediul romanului literar. Deși nu a fost extrem de popular în timpul vieții sale, opera sa a câștigat apreciere semnificativă postum.
Biografie
John Edward Williams s-a născut la data de 29 august 1922, în Clarksville, Texas. Familia sa s-a mutat în nord-estul Texasului unde el a crescut. După ce a terminat liceul, Williams a mers la o universitate locală pentru un semestru înainte de a se înrola în Armata Statelor Unite în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, servind în Birmania și în India.
După război, Williams a profitat de G.I. Bill pentru a studia la Universitatea din Denver, unde a și primit masteratul în engleză. Ulterior, a obținut un doctorat în literatură engleză de la Universitatea din Missouri. În timpul acestor ani universitari, a început să scrie poezie și ficțiune.
Williams a fost angajat ca profesor la Universitatea din Denver, unde a predat literatura și scrierea creativă pentru restul carierei sale. A avut și o scurtă perioadă în care a fost directorul programului de scriere creativă.
John Williams a murit la data de 3 martie 1994, din cauza unei insuficiențe respiratorii, la vârsta de 71 de ani, în Fayetteville, Arkansas. Moartea sa a survenit după o lungă luptă cu limfomul, o formă de cancer care afectează sistemul limfatic. Williams a fost relativ necunoscut în rândul publicului larg la momentul morții sale, dar opera sa a continuat să crească în apreciere și respect în deceniile care au urmat, aducându-i un loc distinct în canonul literaturii americane.
Opera literară
Williams a scris patru romane de-a lungul vieții sale: „Nothing But the Night” (1948), „Butcher’s Crossing” (1960), „Stoner” (1965), și „Augustus” (1972), pentru care a câștigat National Book Award.
„Stoner”, poate cea mai cunoscută lucrare a sa, este povestea unui profesor de literatură la o universitate de stat din Missouri, prezentând o explorare a căutării sensului într-o viață obișnuită și adesea dezamăgitoare. Romanul a fost reeditat în 2003 și a devenit un bestseller internațional, recunoscut pentru frumusețea și claritatea stilului său narativ.
Receptare
Pe timpul vieții sale, Williams nu a fost niciodată un scriitor de bestseller și doar „Augustus” a câștigat un premiu major. Dar interesul pentru opera sa a reînviat în secolul 21, cu un număr crescând de critici și scriitori care îl aclamă ca pe un maestru neglijat al literaturii americane. Recunoașterea postumă a lui Williams subliniază o apreciere a detaliilor subtile și a construcției atente a caracterelor sale.
Stilul său, care se caracterizează prin precizie și reținere, adesea focalizat pe viața de zi cu zi și pe luptele individuale ale personajelor, a fost elogiat pentru universalitatea și atemporalitatea sa.
Invitație la reflecție
„Visele lui erau deodată mai fantastice și mai plăcute decât aventurile lui.”
„Te naști, și te hrănești cu minciuni, și ești înțărcat pe minciuni, și înveți să trăiești cu minciuni, până când în final te îngroapă cu un pachet de minciuni… Dar minciunile nu sunt cel mai rău lucru. Nu, e adevărul pe care îl porți cu tine care e ucigașul.”
„El dorise doar să vadă, să cunoască; și i se părea că vederea i-a fost limitată și puterea de percepție încetinită.”
„Simțea că a lăsat ceva în urmă, ceva ce nu va mai recupera niciodată; și știa că în timpul care îi stă înainte, va privi adesea înapoi, pentru a vedea, neclar, omul care fusese odată.”
„Dar nu ai învățat niciodată că nu trăiești singur în lume. Actele tale au consecințe care lovesc și rănesc alte persoane. Nu ai învățat niciodată să-ți verifici actele și gândurile pentru durerea pe care ar putea să o facă.”
„Munții îi spuseseră multe. Nu îi spuseseră dacă era de ajuns.”