”Fiica pierdută” – un film de zile mari
Cu siguranță una dintre surprizele Galei Premiilor Oscar, ediția 2022, a fost debutul regizoral al actriței Maggie Gyllenhaal. Publicații prestigioase au relatat pe larg despre nașterea unui proiect artistic care a cucerit publicul preponderent feminin. Filmul „The Lost Daughter/ Fiica ascunsă” a obținut trei nominalizări la premiile Academiei Americane de Film: cel mai bun scenariu adaptat, cea mai bună actriță în rol principal și cea mai bună actriță în rol secundar.
Captivată de romanul omonim al scriitoarei italiene Elena Ferrante, apărut în italiană în 2006 și în engleză în 2008, Maggie Gyllenhaal i-a scris acesteia o scrisoare în care îi propunea adaptarea cinematografică a romanului. Cartea pivotează în jurul unei profesoare universitare în vârstă de 48 de ani, divorțată, care petrece o vacanță în sudul Italiei după ce fiicele ei pleacă la tatăl lor în Canada. După ce întâlnește o familie ciudată care își petrece vacanța în același loc, e nevoită să își reconsidere relația cu fiicele ei.
Drapat într-o pală de melancolie care îndeplinește cu asupra de măsură promisiunea din titlu, seducătorul film abundă de prevestiri. Acestea încep să apară la suprafață aproape imediat după ce Leda, profesoara de literatură comparată la Universitatea Cambridge (Massachusetts) vine în vacanță într-o insulă din Grecia încărcată cu cărți și cu intenția de a studia. Sosirea unei familii numeroase și gălăgioase de americani cu origine grecească cu mai mulți bărbați tineri și copii mici îi tulbură liniștea pe care o căuta pe insulă. Se simte în prezența grupului o violență în stare latentă a bărbaților și o agresiune intrinsecă în vocile puternice ale femeilor.
Ceea ce îi atrage în mod special atenția Ledei este fetița de cca. 3-4 ani, rătăcită pe plajă, obsedată de păpușa ei. Micuța îi amintește de propria fiică la fel de atașată de o păpușă și de ea însăși, într-o copilărie lipsită de afecțiunea maternă.
Echipa de realizatori a modificat locația din romanul Elenei Ferrante, din Italia în Grecia, și din cauza filmărilor ce au avut loc în timpul pandemiei. Din acest motiv o bună parte din staff-ul tehnic este din Grecia.
„Fiica pierdută” este un thriller psihologic sofisticat cu o intrigă desfășurată evaziv. Pas cu pas se construiește o vagă senzație de amenințare pe măsură ce Leda este atrasă de Nina, tânăra și nefericita mamă a fetiței. Privind-o pe Nina cum se luptă cu fiica ei, ochii Ledei se umplu de lacrimi când își amintește de propriile frustrări de tânără mamă a două fetițe, acum devenite adulte. Într-o serie de scene de flashback o vedem pe tânăra Leda care încearcă să lucreze în timp ce se luptă (la propriu!) cu solicitările fără limite ale copiilor ei și cu un soț care nu o sprijină. O scurtă și miraculoasă evadare din cotidianul mult prea stresant o reprezintă o conferință academică la care participă și unde întâlnește un șarmant conferențiar care îi devine amant.
Pelicula explorează drama solitudinii Ledei, grevată pe stresul vieții ei de tânără mamă și saltul ei spre independență prin separarea de copii. Filmul reprezintă o explorare întunecată și profund zguduitoare a realității că maternitatea poate să răpească personalitatea unei femei în mod iremediabil.
Citiți și interpretarea Mădălinei Dumitrache din Catchy.ro: ”Mama, marea și amarul”
În atmosfera toridă a stațiunii mediteraneene, filmul dezvăluie o complexitate emoțională și un mister uneori de-a dreptul iritant. În cadrele care insistă pe starea interioară tensionată a personajelor feminine, Gyllenhaal s-a inspirat din filmele lui Michelangelo Antonioni cu a sa muză, Monica Vitti. Muzica punctează la superlativ momentele de suspans, ca în orice thriller.
Regizoarea este sora mai mare a nu mai puțin celebrului ei frate, Jake. Dakota Johnson are o ascendență actoricească solidă. Este fiica actorilor Melanie Griffith și Don Johnson și nepoata actriței Tippi Hedren, una din protagonistele filmelor lui Alfred Hitchcock.
În concluzie, filmul relevă lipsa dureroasă în cinematografia contemporană a dramelor care tratează viața femeilor în cele mai intime detalii și în lumina experiențelor celor mai diverse.
Gyllenhaal a aruncat mănușa în fața realizatorilor și producătorilor de film, în fața industriei filmului și în fața viitorului artei. (Richard Brody)
Regie și scenariu adaptat: Maggie Gyllenhaal
Distribuția: Olivia Colman (Leda Caruso)
Dakota Johnson (Nina)
Jessie Buckley (tânăra Leda)
Ed Harris
Peter Sarsgaard
Muzica: Dickon Hinchliffe