Cea mai tânără artă a umanității a „îmbătrânit” și ea. Anul acesta împlinește venerabila vârstă de 125 de ani.

În secolul al XIX-lea, odată ce fenomenul spiritismului a început să migreze înspre lumea  spectacolului și a spectaculosului, s-a declanșat o fascinație profundă pentru evenimente vizuale care uimeau spectatorii prin sfidarea vechilor credințe. Totodată există o coincidență a cronologiei evenimentelor din anii 1890, între ambiția lui Sigmund Freud de a descoperi metode prin care să analizeze iraționalul și descoperirea cinematografului, prin aceea că cinematograful oferea iluzii prin magie. Olympia, o femeie mecanică creată de Freud este considerată „însăși baza fantasmagorică a cinematografului.”

Apariția cinematografului este la fel de importantă precum electricitatea sau telegraful; toate au acreditat ideea că anumite forțe invizibile animă lumea.

Primul film proiectat la sfârșitul anului 1895 a fost Ieșirea lucrătorilor de la Uzina Lumière în subsolul de la Grand Café, pe Boulevard Des Capucines, nr. 14 din Paris. A urmat mai cunoscutul Sosirea unui tren în gara La Ciotat.

frații Lumiere

frații Lumiere

Deloc întâmplător trenul este laitmotivul acestui film (astăzi i-am spune „clip”). Trenul este o metaforă, reprezintă mișcarea. Întocmai ca iluzia mișcării redată de film, experiența șinelor de tren este un paradox: mișcare și nemișcare în același timp.

Louis Lumière a făcut filme pentru toată lumea. Nu avea nevoie de o poveste, sau de o viziune, putea pur și simplu să înregistreze secvențe din viața de zi cu zi, absolut nesemnificative – sosirea unui tren, hrănirea unui copil – și să se aștepte ca publicul să fie interesat. Nu a crezut că acest interes va avea un viitor. Dacă s-a înșelat datorită succesului pe care l-au avut în continuare filmele proiectate în spații publice, cu siguranță nu s-a înșelat în ceea ce privește filmul „de acasă”, acum mai popular decât niciodată.

Cineaștii din această eră a pionieratului au sustras ceea ce le era de folos din circ, teatru de bâlci sau music-hall. Filmele, realizate în episoade scurte, au adaptat tehnica populară a foiletonului, reluând vechile structuri ale basmului. Astfel, cinematograful și-a însușit la începuturile sale repertoriul teatral. Și în România, la scurt timp după istorica reprezentație pariziană a cinematografului Lumière, a avut loc primul spectacol cinematografic.

Georges Méliès a fost un magician profesionist provenit dintr-un lung șir de iluzioniști, care a adus magia în cinema. Filmele sale au darul de a ne scoate din zona de confort  în cel mai încântător mod cu putință. Spectatorului de astăzi îi pot părea ca venite de pe altă planetă. La sfârșitul secolului al XIX-lea proprietarul de teatru Méliès era prezent pe scena franceză. Odată ce a devenit realizator de filme, a început să pună în scenă fantezii elaborate, surprinzând farmecul féeriei la care a adăugat propria marcă artistică. A contracarat limitările filmului mut lansând fantezia ca gen  artistic, prin efecte speciale. Capodopera lui este Regatul zânelor (1903) , o operă de artă minunată cu toate detaliile stilului baroc.

Scenă din Regatul zânelor 1903

Scenă din Regatul zânelor 1903

André Bazin, unul dintre primii și cei mai influenți critici și teoreticieni ai filmului a expus în cartea sa „Ce este cinematograful?” conceptul de imagine ca formă de conservare și imortalizare a realității efemere, ca fiind existentă în umanitate încă din cele mai vechi timpuri. Bunăoară, în Egiptul antic se puneau în sarcofagele faraonilor statuete ce îi reprezentau, tradiție ce a continuat peste secole până în Franța absolutistă a Regelui Soare – Ludovic al XIV-lea – care a cerut să i se pună în mormânt portretul.

Fotografia a pus capăt barocului în pictură. Timp de secole pictura a încercat să ofere oamenilor iluzia. Fotografia și cinematograful le-au redat realismul.

O definiție a cinematografului ar fi arta desăvârșirii în timp a realității fotografice. Sau … cinematograful începe atunci când cadrul ecranului sau apropierea aparatului și a microfonului servesc pentru a pune în valoare acțiunea și actorul.

Cinematograful este un eveniment văzut prin gaura cheii – Jean Cocteau

Pe când literatura, teatrul, muzica, pictura sunt la fel de vechi ca și istoria, cinematograful este tânăr. El are meritul de a fi adăugat o dimensiune nouă pe care artele au pierdut-o încetul cu încetul de la Renaștere încoace: cea a publicului.

André Bazin considera că în primii cincizeci de ani ai săi cinematograful s-a impus ca singura artă populară, în timp ce teatrul nu atinge decât o minoritate privilegiată a culturii sau a banului. Echivalând perioadele și extrapolând afirmațiile lui Bazin, putem într-adevăr astăzi să afirmăm că 125 de ani de cinematograf vor conta în istoria lui cât cinci secole de literatură.