Pe parcursul ultimelor cinci decenii, antreprenorul francez Yves Rocher (7 aprilie 1930 – 26 decembrie 2009) a dezvoltat compania care îi poartă numele într-una dintre cele mai recunoscute și profitabile mărci de produse cosmetice și de frumusețe din lume. Cu o forță de muncă de numai 8.000 de angajați în Franța, ei satisfac peste 30 de milioane clienți și au o cifră de afaceri anuală de 2 miliarde de euro.
A pus un mare accent pe folosirea ingredientelor naturale și pe dezvoltarea orașului natal, La Gacilly, unde a construit o mare parte din afacere, și unde a fost ales primar timp de mai bine de 46 de ani. Yves Rocher și-a început aici afacerea, unde a început să producă și să vândă produse cosmetice bazate pe ingrediente naturale, utilizând cunoștințele sale despre plante.
A început să lucreze după al Doilea Război Mondial ca să-și ajute mama, după ce tatăl său a murit la vârsta de 14 ani. Astfel, lucrând, și-a dezvoltat un simț aparte al afacerilor.
Compania pe care a lansat-o în 1959 a urmat aceleași principii, folosind plante și flori și construind o bază de clienți dedicată inițial prin cataloage de comandă prin poștă. În 1965, a scris Cartea verde a frumuseții, care a fost tradusă în 22 de limbi. Patru ani mai târziu, a deschis primul butic, pe bulevardul Haussmann din Paris, după greva poștala din 1968, care aproape că l-a scos din scenă. Există acum peste 500 de magazine Yves Rocher sau saloane de înfrumusețare în Franța și o mie de francize în întreaga lume, în Canada, China și Rusia. Rocher a susținut că scopul său a fost „de a trata fiecare client de sex feminin ca pe o regină„.
„Descoperirea proprietăţilor plantelor nu este cel mai mare merit al nostru. Dar ne mândrim cu faptul că le-am oferit tuturor femeilor!”
În 1991, a fondat Fundația Yves Rocher, care desfășoară campanii „pentru o lume mai verde” și este condusă de fiul său, Jacques. În anul următor, după ce l-a numit pe Didier, un alt fiu, șeful companiei, și-a anunțat retragerea. Cu toate acestea, după moartea misterioasă a lui Didier în 1994, el a ieșit din pensie. Unul dintre aspectele inovatoare ale afacerii Yves Rocher a fost utilizarea vânzărilor directe și a cataloagelor pentru comercializarea produselor. Acest model de afaceri a permis companiei să ajungă la o bază largă de clienți în afara rețelelor tradiționale de retail.
Prezent în 30 de țări, grupul reunește mărcile Yves Rocher, Daniel Jouvance, Dr. Pierre Ricaud, Isabel Derroisné, Kiotis și Galerie Noémie, precum și marca de îmbrăcăminte Petit Bateau.
Yves Rocher a devenit ofițer al Légion d’honneur în 1992 și comandant al aceleiași legiuni în aprilie 2007. El a fost, de asemenea, membru al Ordinului Herminei. În misiunea sa de fondator al companiei, Yves Rocher s-a declarat împotriva testării produselor pe animale, comentând astfel: ‘„Dacă eşti nevoit să-ţi testezi produsele pe animale, înseamnă că nu ai idee ce faci!”
Până la urmă, succesul lui a fost bazat pe o singură idee:
Principii simple, dar solide.
”Yves Rocher” este cunoscut pentru angajamentul său puternic față de sustenabilitate și respectul pentru mediu. Compania folosește ingrediente din surse sustenabile și a implementat practici ecologice în producție și ambalare.
A murit în anul 2009 la Paris, la vârsta de 79 de ani.
Citiți și John Travolta: Trăiește și iubește în fiecare zi, de același autor…