Paixao

ne plimbam printre baruri italiene, englezeşti, asiatice

care mai de care mai

atrăgătoare, în centrul vechi

am intrat şi în doua anticariate unde s-a plictisit repede

şi ne oprim în dreptul vechiului palat bnr

glumind că întotdeauna ne-au reuşit pozele cu umbre

încerc o fotografie cu chipurile noastre pe sticlă şi ruine

printr-o intrare îngustă de blocuri se auzea un cor bisericesc

am mers printre pereții albi pictați cu graffiti

până la intrarea în acea bisericuță albă cu o cupolă mică

în care slujea un popă gârbovit

nici ea nu bănuia că acolo ar putea fi

am intrat şi ne-am rugat câteva minute

apoi am coborât şi urcat câteva străduțe şi mai înguste

m-am oprit în fața unui bar cu un poster cu ronaldo

cu imagini din lisabona cu un tramvai galben ce cobora o străduță

printre felinare aprinse şi o cupolă dreaptă albă de biserică

pe un televizor cânta o divă în alb mă-ntorc zâmbind spre ea şi îi şoptesc că piesa

cântată de mariza e paixão ce înseamnă pasiune

îmi zâmbeşte şi îmi şopteşte că măcar titlurile

din portugheză  le-am învățat

îi privesc ochii căprui şi înşir râzând, titluri de melodii

alma-suflet, paixao-pasiune, chuva-ploaie,

melhor de mim – ce am mai bun, loucura – nebunie

îmi dau seama că multe lucruri mai am de încercat

cum ar fi de exemplu să mă aşez la una din acele mese

şi să comand blochahau a bros şi cu o halbă de salgras

ascultând muzică fado

dar îmi spune că atunci când o să revenim

o să luam un prânz aici

părea a şti unele străduțe

mai venise în capitală în urmă cu trei ani

să-i ia un interviu lui buzura

mi se făcuse foame şi niciodată nu luasem masa la capşa

s-a lipit de mine, mi-a strâns şi mai tare mâna

şi mi-a arătat cu ochii ei convingători

direcția opusă spre cărtureşti

***

Cu picioarele goale în amurg

îmi arătai orizontul pescărușilor

și catargele corăbiilor

marea avea scrâșnetul macaralelor

și al sirenelor de bun rămas

 

orizontul se îneca în albastru

 

spicele grâului ocupau

tot geamul de la clasa a doua

o amintire se juca prin talazuri

cu picioarele goale în amurg

***

Vifor de octombrie

Citesc dintr-o Guernica literară

Viața în cenuşă de Paul Celan

Anul acesta a venit prea devreme

Cu vifor octombrie

Meteorologii anunță cea mai aspră iarnă

Dar câte ierni n-au fost pe aceste meleaguri

Parcă aud cum tremură şi Palmyra

Şi se prabuşeşte în Siria

Ultima arcadă a unor continente

Nici în Petra nu mai e loc de adăpost

Colcăie peste tot cu scorpioni camuflați

Cine mai ştie că Nostradamus era

Medicul holerei

În timp ce soția înfăşurată în alb

Îi zicea adio

Iar noi ne certăm în miezul zilei

Pe nimicuri

Găsind pricină şi în nori

***

Mularea poeziei

„Singura diferenţă dintre mine şi un nebun

este că eu nu sunt nebun.“  – Dalí

 

o prietenă i – a arătat o poezie cu Dalí

în care el sculpta

rotunjimile femeii de marmură

a râs gândindu – se la o excentricitate

cum să se învârtă parcurgând un cerc

Dalí pe o bicicletă

din anii douăzeci cu o roată mare şi una mică

schițând un corp

în autocad parcă îi ies din monitor

coloanele din La Sagrada Familia

ca un gând neterminat între Dalí şi Gaudí

alături de desen păstrează poezia cu ființa

din rotunjimi de marmură albă

femeile sunt bune de iubit şi să ne spună poezii

zâmbeşte misogin fiindcă fata

niciodată nu i-a spus că-l iubeşte

porneşte maşina ascultând muzică

priveşte în oglinda retrovizoare

în urma lui parcă rămâne

o zi reuşită

acasă după duş răsfoieşte imagini pe laptop

schimbă mesaje cu prieteni

adoarme visând clădiri până la cer

a doua zi la serviciu pe calculatorul uitat deschis

un screensaver se plimbă

corpul din autocad şi versurile ei

cuvintele cu rotiri în unghiurile piesei

zâmbeşte şi spune

iată piesa şi mularea poeziei

ca Venus daliniană sau Galateea Sferelor

deschide messengerul şi citeşte uimit

am plecat bandantă la Figueres

***

Etajul nostru

când nu ne contraziceam  

ne iubeam ca într-o mansardă 

eliberând dragostea și remușcarea 

pașilor fugiți din noi 

refugiați în simțuri 

puneam și sufletele izbite 

de senzualitatea lecturii înalte 

era ultima sincronizare 

a etajului nostru încărcat 

cu două cărți deja citite 

 

pe urmă au venit ploile

Citiți și Doamne, viața e atât de frumoasă, texte de Leonard Oprea.