Savant și istoric, James V. Hatch a adunat o inestimabilă serie de interviuri și alte materiale culturale și spirituale împreună cu soția sa, realizatorul Camille Billops.

James V. Hatch a declarat la începutul anilor ’90: „M-am născut în Iowa și singurul lucru pe care îl știam despre oamenii negri a fost ceea ce am citit în cărți – Mark Twain, de exemplu, a fost printre preferații mei”, a spus el. „Am vrut să aflu”.

Istoric al teatrului negru,  împreună cu soția sa, artista și realizatorul Camille Billops, a creat o vastă arhivă de interviuri cu actori, cântăreți, scriitori și artiști negri, a murit pe 14 februarie 2020 la Manhattan. Avea 91 de ani.

Fiul său, Dion Hatch, a declarat că moartea a survenit în urma unei evoluții precipitate a bolii Alzheimer.

Profesorul Hatch, care a predat engleza și teatrul la City College timp de trei decenii, a fost autorul sau coautorul a mai mult de o duzină de cărți, printre care „The Roots of African American Drama: An Anthology of Early Plays, 1858-1938” (1990) ), pe care l-a editat cu Leo Hamalian, și „Durerea este singurul credincios: Viața lui Owen Dodson” (1993), despre poetul și dramaturgul de culoare.

M-am născut în Iowa și singurul lucru pe care îl știam despre negri a fost ceea ce am citit în cărți – de exemplu, Mark Twain”, a spus el într-un interviu pentru o expoziție intitulată „Still Raising Hell: The Art, Activism and Archives of Camille”. Billops și James V. Hatch au regizat piese împreună, la Universitatea Emory din Atlanta, în 2016.

„Am vrut să aflu cine erau toți oamenii care nu locuiau în biserica baptistă din Oelwein, Iowa”, a adăugat el.

Am avut o bună cooperare din partea tuturor oamenilor negri”, a spus el. „Unii dintre ei au fost gelosi „ -Om alb, ce faceți să scrieți despre istoria noastră? ” „- Încerc să o învăț. Ajută-mă!‘”

Cu siguranță, persoana care l-a ajutat cel mai mult a fost doamna Billops, care era de culoare și pe care a cunoscut-o în 1959, la început având o relație romantică, apoi s-au căsătorit în 1987. De ani buni, mansarda lor, achiziționată în 1973, în cartierul SoHo din Manhattan, a fost un loc de întâlnire pentru artiști, academicieni și alți profesioniști din zona culturii.

Am invitat toată lumea aici: prieteni, studenți și oameni albi, galeriști și curatori”, a spus doamna Billops la Topic Magazine, într-un interviu pentru un articol publicat chiar înainte de moartea ei, în iunie anul trecut.

Cei doi au început să-și strângă arhiva, nu numai înregistrând interviuri cu artiști și interpreți negri mai mult sau mai puțin populari, ci acumulând și scenarii, manuale, fotografii și alte materiale. Au publicat o serie de istorii orale în revista Artist and Influence; 20 de volume ale jurnalului au apărut din 1981 până în 2001. O mare parte din arhivă se află acum la Emory, iar o altă parte este la City College. Pellom McDaniels III, curator al colecțiilor afro-americane la Emory, a declarat prin e-mail că lucrarea cuplului „a avut un impact monumental în practica și execuția specialiștilor în teatru, istorici de artă și savanți de zeci de ani”.

James Vernon Hatch s-a născut pe 25 octombrie 1928, în Oelwein, un mic oraș la nord-est de Des Moines. Tatăl său, MacKenzie, a fost zidar, sudor și producător de cazane, iar mama sa, Eunice, a fost casnică.

Profesorul Hatch a obținut o diplomă de licență în 1949 la Universitatea din Iowa de Nord și a lucrat postuniversitar la Universitatea din Iowa, unde a întâlnit intelectuali negri precum dramaturgul Ted Shine. A primit un master acolo în 1955 și un doctorat. în 1958.

În 1958, a ocupat un post de predare a artelor teatrale la Universitatea din California, Los Angeles, unde a încheiat o relație cu un pianist și compozitor negru, C. Bernard Jackson. Cei doi au colaborat la un musical intitulat „Fly Blackbird”, în care a abordat relațiile de rasă și drepturile civile. Spectacolul a fost organizat în Los Angeles în 1961 și a avut loc la New York anul următor.

Pe parcursul acestui proiect, am aflat multe despre cultura și atitudinile negrilor, precum și de ce s-au întâmplat lucrurile”, a spus el în interviul pentru expoziția Emory.

De asemenea, a cunoscut-o pe doamna Billops, care locuia în Los Angeles. Profesorul Hatch s-a căsătorit cu Evelyn Marcussen în 1949 și a avut doi copii, dar căsătoria s-a încheiat printr-un divorț în 1965. El a adus în prim-plan stereotipuri antropologice în piese și filme precum „Gone With the Wind”, al cărui personaj Mammy „promovează în continuare imaginea negrilor-retardați la teatrele din cartierul nostru și în camerele noastre de zi”, a scris el în introducerea pentru „The Rădăcinile dramelor afro-americane: o antologie a jocurilor timpurii, 1858-1938 ”(1990), un alt proiect cu domnul Hamalian.

Profesorul Hatch a scris o serie de piese pe lângă cărțile sale, iar el și doamna Billops au colaborat la mai multe filme. Cel mai notabil dintre aceștia a fost „Finding Christa” (1991), un documentar despre decizia doamnei Billops de a renunța la o fiică pe care a avut-o înainte de a-l întâlni pe profesorul Hatch și reîntâlnirea cu acea fiică 20 de ani mai târziu. Filmul a câștigat marele premiu al juriului pentru documentare la Sundance Film Festival.

Traducerea și adaptarea: Cezara Borger

Sursa aici.