Dacă nu poți să-i simți parfumul,
Nu intra în grădina Iubirii.
Dacă nu vrei să te dezbraci,
Nu intra în torentul Adevărului,
Rămâi unde ești.
Nu veni în calea noastră!
Rumi, Iubirea a spus – Căutarea
Grădini misterioase găzduite în Casa Albastră, la Sibiu
Vadim Crețu, unul dintre cei mai carismatici reprezentanți ai artei contemporane din România, expune pentru aproape două luni la Muzeul Național Brukenthal.
Alee multicoloră
Artistul – căruia în anul 2017 i s-a decernat Diploma de Excelență a Ministerului Culturii al Republicii Moldova, a absolvit Academia de Arte din București, specializarea pictură, în anul 1996, la clasa maestrului Ştefan Câlţia care avea să-i devină, cu timpul, coleg de breaslă și „cel mai bun și frumos prieten”.
Flori roșu, alb, albastru
Din 1998, a simțit impulsul de nestăvilit de a se elibera de orice limitări, a renunțat la postul de la Academia de Arte din București și a decis să fie artist liber profesionist și, tot de atunci, colaborează cu Galeria Van Rijn din Paris.
Culori, culori, înainte de stingere.
Prin oglinzile ochilor mei trece toamna
spânzurată cu capul în jos.
Prin oglinzile mele vântul
prinde în cocul galben al toamnei
un piepten albastru.
(…)
Poate că-ndeosebi teiul, arțarul,
știu despre mine mai multe,
poate cireșul sălbatic cu purpura lui
îmi măsoară extatică trecere.
Albă, albă și palidă, carnea petuniilor strigă
înlănțuită de iedera roșie — salcia doarme
cu somnu-i verzui-cenușiu, și stejarul în vis
îmi aruncă demult așteptatele
chei de aramă.
A.E. Baconsky, Cromatism
Grădina cu flori
Apreciate pe piața de artă, lucrările sale se află în colecții din țară și străinătate, printre care: Colecţia Regală Română, Bucureşti și Elveția, Colecția Mănăstirii Vatopedi, de la Muntele Athos, la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Constanța, Colecția Universității de Arte din Bucureşti, Colecția Universității de Vest din Timișoara, numeroase colecții private din România, Elveţia, Germania, Grecia, Franţa, Italia, Olanda, Quatar – Arabia Saudita, Maroc, China etc.
Expoziția organizată la Muzeul Național Brukenthal, are ca temă principală GRĂDINA. Lucrările acestui ciclu debordează de exuberanță și prospețime și cuceresc prin efectul sinestezic pe care îl creează. O vegetație cu specii și proporții stranii, plante rare, arbori tineri fragili sau alții seculari, maiestuoși, poteci umbrite, flori în culori vii strălucind în soare, cromatică pură, vaporoasă, toate invadează spațiul imaginii și cuceresc privitorul.
Trandafiri din gradina Casei Mosescu
Optând pentru versiunea în limba latină a titlului expoziției, artistul provoacă la o reevaluare a sensurilor transmise de imagini, căci „Hortus conclusus” este grădina închisă, grădina misterului, grădina creației divine.
Lumină, culoare, sunet – susurul apelor și foșnetul frunzelor în vânt – și miresme de flori…
Cresc ale ierbii
Fire albastre
Pân’ la-nălţimea
Inimii noastre.
Acestor efecte li s-au alăturat sugestiile poeziei, etalând în expoziție versuri din poeții: Alexandru Andrițoiu, Dimitrie Anghel, A.E. Baconsky, Lucian Blaga, Dan Botta, Benjamin Fondane, Rumi, Carmen Sylva ș.a.
Text oferit de Iulia Mesea
*****
”Artistul nu este un seismograf al realităților conflictuale ale lumii contemporane, ci al frumuseții ei, pe care o identifică în armonia naturii și ne-o propune ca alternativă.”
Expoziţia: Vadim Crețu. Hortus Conclusus / Grădini misterioase
Artist: Vadim Crețu
Locul desfăşurării: Casa Albastră, Sala Multimedia, Piața Mare, nr. 5
Durata: 8.04 – 30.05.2021
Curator: dr. Iulia Mesea
foto sursa – arhiva personală Iulia Mesea
Aș vrea să mă laud că sunt doctor la Spitalul de Doruri Cronice. Dar nu pot. Pentru că sunt doar un portar, biet portar. Tot ce fac este să le notez, febril, intrările și ieșirile, când și cum bântuie ele. Sunt lipsite de orice respect, nici măcar nu folosesc poarta, trec așa, pur și simplu, prin mine.
De când, însă, geamurile gheretei s-au spart și prin acoperiș răzbește ploaia, am dat bir cu fugiții. Sunt acum, și eu, un Dor.