Constantin C. Axinte (1897, Perieți, județul Ialomița – 1984, Slobozia), a devenit un nume de referință în arta fotografiei în secolul trecut, cunoscut sub pseudonimul Costică Acsinte, fiind și singurul fotograf care deținea un studio foto în Slobozia. Acesta a surprins diverse aspecte ale vieții românești, fie rurale, fie urbane,  din perioada interbelică, dar și din perioada de început a comunismului. Costică Acsinte a activat ca fotograf voluntar în Primul Război Mondial,  în fotografiile acestuia regăsindu-se nume marcante din acea perioadă, fie că vorbim de Regina Maria, de Regele Ferdinand, Prințul Carol, Generalul Henri Matias Berthelot sau Generalul Eremia Grigorescu.

Portret de fată, 1939

După o perioadă de mai bine de patruzeci de ani în care peste opera sa fotografică, însumând mai mult de 5000 de plăci foto de sticlă, un număr oarecare de planfilme și de printuri fotografice, s-a așternut praful uitării, în 2014 aceasta a fost scoasă la lumină și redată accesului publicului  internațional, încercându-se salvarea pe cât posibil a cât mai multor fotografii prin restaurarea și digitalizarea lor de către Cezar Popescu, înainte ca ele să se degradeze iremediabil chiar sub privirea acestuia.

 Vînzător de dropii, 16 aprilie 1938

Numele lui Costică Acsinte nu-i era străin lui Popescu, auzindu-l în copilărie la tatăl său, tot fotograf și el, care a lucrat cu unul dintre fiii lui Acsinte. Astfel că, atunci când a văzut una dintre fotografiile realizate de Acsinte pe o carte poștală, a știut că trebuie să caute colecția acestuia; și a găsit-o într-una dintre camerele de depozitare ale Muzeului Județean Ialomița.

Portret de femeie

Câțiva ani buni i-au luat lui Popescu să îi convingă pe cei de la Muzeu să-l lase să conserve și să digitalizeze imaginile. Dificila misiune de recuperare a fotografiilor a dat roade, multe dintre ele au fost preluate de jurnale internaționale ca Times sau Daily Mail, acesta din urmă dedicând în 11 februarie 2014 un amplu articol fotografiilor realizate de Costică Acsinte în perioada 1925-1984 în zona Sloboziei, județul Ialomița. Publicațiile online în limba franceză nu s-au lăsat nici ele mai prejos; astfel că, Le Figaro aduce în atenția publicului proiectul lui Jane Long, artist fotograf australian care a reinventat total fotografia de început de secol XX.

Proiectul acestuia, numit Dancing with Costică a constat în readucerea la viață a unei serii de clișee fotografice din timpul Primului Război Mondial, prin colorarea și inserarea lor într-un cadru nou;  astfel, cu ajutorul imaginației și al photoshop-ului, acesta a reîncadrat persoanele din fotografiile de epocă, alb-negru, în epoci și situații diferite, în anumite cazuri chiar ștergând unele elemente din clișeele originale, pentru un rezultat care să impresioneze.

Miri

Adevărate documente ale istoriei, fotografiile lui Costică Acsinte ne arată diferite fațete ale societății, atât prin redarea unor potrete, fie de copii, fie de femei și bărbați de diferite vârste, dar și prin creionarea unor aspecte cât mai variate ale vieții obișnuite a oamenilor din diferite categorii sociale. Cele realizate în perioada interbelică mai păstrează câte ceva din frumusețea perioadei Bell Époque, când societatea românească și nu numai, a cunoscut o maximă dezvoltare din toate punctele de vedere. Viața socială românească a renăscut spectaculos după marele război din 1916-1919. Sunt unele fotografii în care este redat portul popular, acestea fiind realizate, probabil, sub impactul modei portului popular impuse de Regina Maria la curtea regală.

828 Croitorie modernă 1940

Prima fotografie din colecția lui Costică Acsinte care ne atrage atenția este cea a unei tinere de familie bună, îmbrăcată în costum popular tradițional, cu o coafură îngrijită, care afișează o siguranță de sine și care dă impresia că știe sa pozeze, respectând indicațiile fotografului. Dacă femeia de la oraș este îmbrăcată cu palton elegant, cu guler din blană naturală de vulpe, așa cum nu oricine avea privilegiul atunci să poarte un asemenea accesoriu, sau cu pălărie chic și eșarfă cu imprimeu polka dots, femeia de la țară este redată într-un port simplu, adesesea săracăcios, în mijlocul unor îndeletniciri de zi cu zi, cum ar fi creșterea animalelor sau croitoria.

Grup cu copii, 7 aprilie 1938

Prin maniera de redare a fotografiilor, se pot observa unele influențe ale artei fotografice europene, dar și influențe ale artei fotografice venite de peste ocean, din America. Clișeele surprind puternicul contrast între traiul plin de lipsuri din lumea satului și viața cotidiană liniștită din urbea Slobozia, care împrumuta multe din moda occidentală de petrecere a timpului, nu doar cea vestimentară.

Priveghi, 4 aprilie 1933, Safta Stănăsescu 54 ani

Nici cele mai importante etape ale vieții românești din acea perioadă nu sunt uitate de maestrul acestei ramuri a artei grafice, ele regăsindu-se atât pe plăcile fotografice, cât și pe printuri; ne referim aici la fotografii care surprind evenimente precum căsătoria sau înmormântarea. Deși, la un eveniment atât de trist cum este înmormântarea cuiva drag este, pentru unii dintre noi,  greu de imaginat că familia sau apropiații și-ar dori o amintire cu acele momente, la nuntă situația este cu totul diferită. Mulți dintre noi revedem cu plăcere acele fotografii, fie că este vorba despre propria nuntă, fie de cea a unor prieteni dragi sau cunoștințe. Poate cu atât mai mult admirăm cu nostalgie fotografiile de nuntă ale părinților sau ale bunicilor noștri.

Miri cu nași

Una dintre fotografiile preferate de Popescu este cea a unui vânător care i-a pozat mândru  lui Acsinte cu prada sa – 3 dropii – plus arma de vânătoare. Într-o altă imagine, renumitul fotograf a surprins un moment școlar festiv, unde putem observa în planul îndepărtat corpul profesoral în ținută elegantă, iar în plan apropiat elevii purtând costume populare specifice zonei Slobozia. Viața culturală a societății era din plin influențată de moda occidentală, acest lucru fiind redat și de obiectivul aparatului foto într-o imagine din anul 1943, unde este surprins un moment artistic al unei orchestre locale de jazz.

810 Muzică Jazz Slobozia 1943
10 octombrie 1943 Foto Axinte

Prin fotografiile sale, Costică Acsinte a lăsat posterității frumoase dovezi, de o reală valoare istorică și documentară, ale vieții societății românești din secolul trecut.

Citiți și „Dovima with elephants” – Richard Avedon