Mirajul anilor  de aur ai secolului trecut rămâne încă un subiect de explorat, pentru că reprezintă gloria frumuseții feminine autentice, pe care n-o vom mai găsi niciodată în vremurile noastre. Astăzi vorbim despre un adevărat fenomen care a adus eternul feminin la o scară internațională a valorii. „Ziegfeld Follies” – celebră serie de spectacole de varietăți și muzică pe Broadway, create de producătorul Florenz Ziegfeld. Aceste spectacole, cunoscute sub numele de „Follies”, au fost prezentate în principal în perioada 1907-1931 și au reprezentat unele dintre cele mai spectaculoase și elaborate producții de divertisment ale epocii.

Cine a fost Florenz Ziegfeld?

Florenz Ziegfeld Jr. a fost un celebru producător american de spectacole și impresar de teatru, cunoscut pentru crearea seriei de spectacole „Ziegfeld Follies” și pentru influența sa semnificativă asupra industriei de divertisment din prima jumătate a secolului XX. Născut pe 21 martie 1867 în Chicago, Illinois, Ziegfeld a fost un vizionar al teatrului și al divertismentului Tatăl său, Florenz Ziegfeld Sr., a fost un impresar de teatru și manager al mai multor artiști. Tinerețea lui a fost marcată de interacțiunea cu lumea spectacolului, iar influența tatălui său a avut un impact semnificativ asupra carierei sale viitoare.

Una dintre cele mai mari realizări ale lui Ziegfeld a fost crearea și producția seriei de spectacole „Ziegfeld Follies”. Aceste reviste extravagante și elaborate combinau muzica, dansul, comedie și numere spectaculoase. „Follies” au devenit foarte populare și au reprezentat unele dintre cele mai așteptate evenimente din lumea spectacolului pe Broadway. În plus,  Ziegfeld a introdus mai multe inovații în producția de spectacole. El a promovat utilizarea costumelor elaborate și a decorurilor grandioase, a folosit efecte de lumină inovatoare și a introdus numere revoluționare de dans și muzică. Spectacolele sale au reprezentat o nouă abordare a divertismentului și au influențat modul în care teatrul era produs și prezentat.

pinterest.com

Ziegfeld a descoperit și a promovat numeroși artiști talentați, inclusiv cântăreți, dansatori și comedieni. El a contribuit la lansarea carierelor multor vedete, inclusiv a lui Fanny Brice, Mary Lange, Eddie Cantor, Jean Ackerman, Marilyn Miller și alții.

Mary Lange. foto Alfred Cheney Johnston

În ciuda succesului său, Ziegfeld a trecut prin perioade dificile din punct de vedere financiar. În urma Crizei economice din 1929, a avut dificultăți financiare considerabile.  A murit pe 22 iulie 1932 la vârsta de 65 de ani.

pinterest.com

Moștenirea lui Florenz Ziegfeld continuă să fie vizibilă în istoria teatrului american. „Ziegfeld Follies” rămân emblematice pentru splendoarea și inovația divertismentului de masă din prima jumătate a secolului XX. Contribuțiile sale la revoluționarea producției de spectacole au influențat modul în care teatrul și divertismentul sunt concepute și prezentate.

pinterest.com

Despre „Ziegfeld Follies” (pentru că merită):

Origini: Florenz Ziegfeld Jr. a avut ideea de a crea spectacole extravagante care să combine muzica, dansul, comedie și numere spectaculoase într-un format revoluționar. Prima producție a avut loc în 1907 și s-a numit „Ziegfeld Follies of 1907”. De-a lungul anilor, el a creat și a produs mai multe reviste Follies, fiecare cu tematici diferite și cu distribuții de artiști de renume.

Muzică și Distracție: „Follies” erau cunoscute pentru producțiile lor elaborate, cu decoruri grandioase, costume extravagante și numere de muzică și dans impresionante. Multe vedete ale scenei Broadway-ului au apărut în cadrul acestor spectacole, făcându-le printre cele mai așteptate evenimente ale sezonului de teatru.

Diversitate artistică: Spectacolele „Ziegfeld Follies” au inclus o gamă variată de numere și performeri, inclusiv cântăreți, dansatori, comedieni, actori și alte acte de divertisment. Ele au adus împreună artiști din diferite genuri și au prezentat o imagine a culturii și societății americane din acele timpuri.

Inovații: „Follies” au introdus în lumea spectacolului numeroase inovații teatrale și de producție. Ele au pus în valoare tehnici de iluminare avansate, efecte speciale și scenografii impresionante, care au contribuit la transformarea acestor spectacole în adevărate extravaganțe vizuale.

Declinul: O serie de factori, inclusiv Marea Criză economică și schimbările în gusturile publicului, au dus la declinul producțiilor „Ziegfeld Follies”. Ultimul spectacol a avut loc în 1931. Cu toate acestea, moștenirea „Follies” rămâne semnificativă în istoria teatrului american, reprezentând o epocă a strălucirii și inovației în divertismentul de masă.

Astăzi, numele „Ziegfeld Follies” rămâne asociat cu splendoarea și strălucirea spectacolelor de varietăți din primele decenii ale secolului XX, simbolizând epoca de aur a teatrului de pe Broadway.

Detractorii

… pentru că nu se poate fără controverse, dată fiind amploarea acestui fenomen și implicațiile lui.

De-a lungul carierei sale și în timpul după moartea sa, Florenz Ziegfeld Jr. a avut detractori și critici, în special în legătură cu stilul său de producție și cu modul în care a abordat anumite aspecte ale spectacolelor sale. Iată câteva exemple de critici sau detractori ai lui Ziegfeld:

  • H.L. Mencken: Jurnalistul și criticul literar H.L. Mencken a fost unul dintre detractorii lui Ziegfeld. Mencken a criticat în mod deschis exagerarea și artificialitatea prezentă în producțiile „Ziegfeld Follies”. El a considerat spectacolele ca fiind fără substanță și a criticat estetica lor excesivă.
  • Critici de teatru contemporani: În timpul vieții lui Ziegfeld, criticii de teatru au fost divizați în ceea ce privește evaluarea producțiilor sale. Unii critici considerau că spectacolele sunt prea comerciale și se bazează pe strălucirea vizuală, în detrimentul conținutului artistic sau moral.
  • Feministe și reformatori sociali: Unii detractori au criticat imaginea femeilor prezentată în spectacolele „Ziegfeld Follies”. Aceștia au considerat că producțiile contribuie la perpetuarea unor standarde nerealiste de frumusețe și la reprezentarea femeilor ca obiecte decorative.
  • Critici culturali: O parte dintre criticii culturali au susținut că Ziegfeld a promovat o imagine artificială și ireală a societății și a culturii vremii. Aceștia considerau că spectacolele sale au contribuit la crearea unei perspective distorsionate asupra realității sociale și economice.
  • Alți producători de teatru: În competiția din lumea teatrului, alți producători au putut să critice metodele și stilul lui Ziegfeld ca fiind prea comercial sau prea axate pe efecte vizuale, în detrimentul profunzimii artistice.

Încă ceva

wikipedia.org

Alfred Cheney Johnston a fost fotograful american cunoscut pentru portretele sale glamuroase și estetice ale dansatoarelor și modelelor care au apărut în spectacolele „Ziegfeld Follies” din perioada anilor 1910 și 1920. A colaborat strâns cu producătorul de spectacole Florenz Ziegfeld Jr. și lui îi revine meritul de a fi imortalizat frumusețea și eleganța acestor artiști. Johnston s-a născut pe 8 aprilie 1885 în New York City. A studiat arta și fotografie la Art Students League of New York și a dezvoltat interesul pentru portrete și estetică.

Colaborarea cu „Ziegfeld Follies”: În anii 1910, Johnston a început să colaboreze cu producătorul de spectacole Florenz Ziegfeld Jr. pentru a fotografia dansatoarele și modelele care apăreau în celebrele spectacole „Ziegfeld Follies”. Fotografiile sale au captat eleganța, grația și stilul spectacolelor și al perioadei Jazz Age.

Estetica lui Johnston: Stilul fotografic al lui Johnston se caracteriza prin rafinamentul și detaliile atent elaborate. El a folosit lumina și umbra pentru a crea portrete glamour și pline de farmec. Fotografiile sale au reflectat estetica perioadei Art Deco și au contribuit la popularizarea imaginii stilizate și sofisticate a anilor 1920. Fotografiile lui Johnston au ajutat la promovarea unor celebrități ale vremii, inclusiv a unor dansatoare celebre precum Josephine Baker sau Marion Davies. El a creat imagini care erau în același timp sofisticate și imaginare, reprezentând dansatoare în ipostaze elegante și fantastice. Mulți ani mai târziu, cel puțin patru colecționari/antreprenori americani au cumpărat la mai multe licitații un număr considerabil de printuri fotografice originale tipărite de Johnston (și, uneori, cu autograf) și multe negative originale. În zilele noastre, atât printurile originale ACJ de 11×14 inch, cât și retipăririle mai recente din negativele originale ale lui Johnston au ajuns să aibă prețuri semnificative atât la licitațiile online, cât și în galerii foto.

Translated with DeepL

Odată cu schimbările în gusturile publicului și cu declinul producțiilor „Ziegfeld Follies”, popularitatea lui Johnston a scăzut treptat. El s-a retras din lumea fotografiei și s-a concentrat pe activități diverse.  Alfred Cheney Johnston a murit pe 17 aprilie 1971. Deși a căzut în relativă obscuritate în decursul anilor, fotografiile sale au rămas ca un document al frumuseții și eleganței epocii sale și ale lumii spectacolului Broadway-ului. Ele sunt considerate acum parte integrantă a istoriei culturii populare și a epocii de aur a teatrului american.