PIESE DE MUZICĂ CLASICĂ INSPIRATE DE CULORILE TOAMNEI
Fanny Mendelssohn: „Septembrie”, „Octombrie” și „Noiembrie” din ciclul „Das Jahr”
În 1841, compozitoarea și pianista germană a perioadei romanticului timpuriu, sora mai mică a lui Felix Mendelssohn Bartholdy, a compus un set de 12 piese pentru pian reprezentând fiecare lună a anului. „Septembrie”, „Octombrie” și „Noiembrie” au stări de spirit distincte, de toamnă, care reflectă nu numai anotimpul, ci și propria viață și starea de spirit a lui Mendelssohn la momentul scrierii.
„Septembrie” este cea mai cunoscută piesă a suitei. Intitulată, „La râu”, Septembrie are o linie melodică sinuoasă, în Si minor, constituită arpegii virtuozice continue la mijlocul registrului care sugerează mișcarea și curgerea apei.
Poate că luna septembrie a lui Fanny reflectă frunzele în cădere și temperatura rece sau, în general, starea ei de spirit în acel sezon de toamnă.
*****

În lumea muzicală a secolului al XIX-lea, nume precum Mozart, Beethoven sau Chopin sunt recunoscute în întreaga lume pentru contribuțiile lor semnificative la muzică. Cu toate acestea, există deseori figuri mai puțin cunoscute, dar la fel de talentate, care au fost umbrite de succesul și faima altor compozitori. Fanny Mendelssohn este una dintre acestea, o compozitoare cu un talent extraordinar, dar care a trăit în umbră din cauza convingerilor sociale și a timpurilor în care a trăit.

Fanny Cäcilie Mendelssohn s-a născut la 14 noiembrie 1805 într-o familie evreiască de elită din Berlin. Era fiica lui Abraham Mendelssohn și a Lea Salomon, într-o epocă în care barierele sociale și culturale pentru femei erau foarte restrictive. Cu toate acestea, Fanny a fost o copilă extrem de talentată și precoce. La vârsta de 4 ani, a început să studieze pianul cu mama ei și a dat dovadă de o abilitate uimitoare pentru muzică.

Marea ei pasiune pentru compoziție s-a dezvoltat în adolescență, când a început să compună piese muzicale, inclusiv lieduri, mazurci și preludii. În ciuda acestui talent evident, Fanny a fost descurajată de societatea vremii să își continue cariera muzicală. Convingerile conservatoare ale familiei și opoziția socială față de femeile componiste au limitat oportunitățile ei.

Cu toate acestea, Fanny Mendelssohn nu și-a abandonat pasiunea pentru muzică. A continuat să compună și să cânte în privat, iar prietenii și familia au apreciat profund creațiile ei. Unul dintre cei mai mari susținători ai ei a fost fratele ei, Felix Mendelssohn, care era și el un compozitor și dirijor de renume. Felix a promovat muzica Fannyi în cercul său social și a contribuit semnificativ la răspândirea reputației ei.

Una dintre operele cele mai cunoscute ale Fannyi este ciclul de lieduri intitulat „Gartenlieder” (Lieduri de grădină). Aceste lieduri reflectă natura ei sensibilă și talentul de a exprima emoții complexe prin muzică. De asemenea, Fanny a compus lucrări pentru pian, precum „Preludiu în mi bemol major” și „Sonata în do minor,” care sunt adesea comparate cu creațiile fratelui său Felix în termeni de calitate și măiestrie.

Cu toate realizările sale muzicale, Fanny Mendelssohn nu a reușit niciodată să obțină aceeași notorietate sau recunoaștere ca fratele ei. Faptul că nu i s-a permis să se afirme pe scena publică într-o măsură mai mare rămâne o tristețe a istoriei muzicii. Cu toate acestea, în ultimii ani, interesul pentru viața și muzica lui Fanny Mendelssohn a crescut, și astfel, începem să recunoaștem importanța și contribuția ei la universul muzical.

Cu toate acestea, Fanny Mendelssohn rămâne una dintre cele mai strălucite compositoare din istoria muzicii, a cărei muzică sensibilă și emoționantă merită cu prisosință recunoașterea și admirația noastră. Ea a luptat împotriva restricțiilor sociale și a normelor de gen ale vremii sale pentru a-și urma pasiunea și pentru a lăsa în urma sa o moștenire muzicală de neprețuit. Este timpul să-i acordăm locul meritat în pantheonul muzicii clasice și să ne amintim de ea ca pe una dintre compozitoarele talentate care au rămas în umbră timp de secole.

„Fanny Mendelssohn a fost o compozitoare cu o viziune muzicală distinctă și o sensibilitate profundă. Muzica ei delicată și expresivă merită să fie ascultată și apreciată la adevărata ei valoare.” – The Guardian

„Fanny Mendelssohn a fost o compozitoare talentată cu o voce muzicală unică. Lucrările ei pentru pian dezvăluie o creativitate și un virtuozism remarcabile.” – The New York Times

„Ea a fost mult mai mult decât ‘sora lui Felix’. Muzica lui Fanny Mendelssohn este o comoară ascunsă a perioadei romantice, iar influența sa asupra muzicii timpului ei nu trebuie subestimată.” – BBC Music Magazine

„Fanny Mendelssohn a fost o compozitoare neglijată din secolul al XIX-lea, ale cărei lucrări merită să fie redescoperite. Muzica ei reflectă profunzimea și intimitatea emoțională a epocii romantice.” – NPR Music

„În ciuda presiunilor sociale și a limitărilor impuse de epocă, Fanny Mendelssohn a reușit să creeze muzică de o frumusețe rară. Lucrările ei sunt o mărturie a talentului și a perseverenței unei compozitoare remarcabile.” – Classical Music Magazine

Felix Mendelssohn și Marșul nupțial – 160 de ani de tradiție