Romanul Pământ american de Jeanine Cummins ilustrează o poveste cutremurătoare despre lupta pentru supraviețuire a unei femei care este, pe de  o parte, sfâșiată de trauma de a asista la asasinarea  a 16 rude în aceeași zi, iar, pe de altă parte, însuflețită de datoria maternă de a-și salva fiul dintr-un loc în care amenințarea morții îi urmărește la tot pasul.

Personajul principal este, așadar, Lydia Quixano Perez, proprietara unei librării din Acapulco, filolog de profesie și soție de jurnalist. Viața liniștită a familiei sale va fi schimbată în mod radical în urma publicării unui articol scris de soțul ei, dar semnat anonim, cu privire la șeful cartelului Los Jardineros, un anume Javier, sau La Lechuza, un asasin cu preocupări boeme care pare a fi un cititor rafinat atunci când frecventează librăria Lydiei, librărie care devine probabil singurul loc și context ce prilejuiește afirmarea și validarea umanității ascunse a lui Javier.

Faptul că romanul începe cu descrierea contextului unei aniversări în familie, ce devine brusc un masacru grotesc-pentru că el jefe vrea să-i dea o ultima lecție jurnalistului care l-a demascat, pentru ca apoi să intervină flashbacks către momentele liniștite premergătoare acelei zile fatidice, cititorul urmând șirul evenimentelor din viața Lydiei, din copilărie până în prezent, nu în mod liniar, ci într-un zig-zag narativ, face ca povestea să devină din ce în ce mai relevantă, autentică și să-l angajeze pe cititor în demersul de a citi pe nerăsuflate această carte.

Expresiile în limba spaniolă au fost păstrate că atare, ceea ce face că lectura să devină și un exercițiu lingvistic interesant și exotic, contribuind la veridicitatea romanului.

O carte a extremelor: de la frica paralizantă de a ști că în orice moment ești în pericol de moarte, până la voința de a găsi resurse interioare nebănuite pentru a salva un copil nevinovat, de la răutatea extremă și nejustificată până la ilustrarea bunătății oamenilor uniți în suferință, de la teama de a mai avea încredere până la încredințarea propriei vieți unor străini, de la captivitate la libertate, de la moarte la viață, romanul ilustrează magistral valoarea unui nou început, al unei mame care fuge din Acapulco în Statele Unite, parcurgând 4250 km în condiții inumane  când teama de a fi urmărită, foamea, setea și oboseala sunt evidențiate într-un mod cât se poate de autentic.

Pământ american nu este doar povestea sfâșietoare a unei femei care își pierde aproape toată familia într-o singură zi, ci este un tablou ce ilustrează teama de a ști că, indiferent de statutul social, chiar și printre reprezentanții justiției, sunt oameni care sunt cumpăraţi de cartelurile de droguri. Este, de fapt, o lume întreagă pendulând între uman și grotesc, între teamă și speranță, între virtuți și compromisuri iremediabile.

Cititorul poate să rămână cu anumite nedumeriri sau întrebări fără răspuns la sfârșitul acestei cărți, dar misterul face ca totul să pară și mai captivant. De pildă, în prima noapte când Lydia se cazează la un hotel sub numele eroinei din romanul Dragoste în vremea holerei, pentru a-și proteja identitatea,  Javier este imediat înștiințat și-i trimite o scrisoare care nu face decât să o mobilizeze și mai mult să fugă:

Lydia,

Ai și tu mâinile pătate de sânge. Regret suferința ta și pe a mea. Suntem legați acum pe vecie întru durere. Nu mi-am imaginat un asemenea capitol pentru noi. Dar fii fără grijă, regina sufletului meu-suferința îți va fi scurtă.

Javier

La sfârșitul cărții, o regăsim pe Lydia recitind romanul Dragoste în vremea holerei și nu știm cum se va îmbina în sufletul ei nostalgia de a fi pierdut prietenia aparte (o posibilă dragoste platonică?) pe care o avea inițial cu Javier, cu sentimentul de culpabilitate că tocmai din cauza încrederii ei oarbe în acesta, nu a putut anticipa grandoarea pericolului ce-i amenința familia.

Oprah și Stephen King au spus că este un roman superb. Eu spun că e sfâșietor, dar necesar de citit ca mărturie inegalabilă a voinței de a lupta pentru viață, chiar și în mijlocul unei suferințe de neimaginat.

 

Citiți și Gen și prietenie