Mediul academic și cursurile online
În contextul pandemiei provocate de virusul COVID-19, viața personală, profesională și/ sau academică a fiecărui individ în parte a avut și are, în continuare, de suferit din anumite puncte de vedere. Cu toate acestea, dificultățile întâmpinate diferă în funcție de caz, dând naștere anumitor provocări, acestea fiind privite cu scepticism de anumite persoane, cel puțin într-o primă fază; printre aceste provocări se numără adaptarea la spațiul personal (locuința proprie) în contextul profesional și/ sau scolastic/ academic. Indiferent că discutăm despre locul de muncă, orele elevilor sau cursurile online ale studenților, transpunerea rutinei de a te deplasa fizic într-un anumit loc în situația de a îndeplini aceleași obligații, însă din intimitatea casei și prin intermediul internetului poate fi bulversantă la început, dar există anumite avantaje. Eu însămi m-am regăsit anul trecut în situația de a participa online la cursurile doctorale și la anumite conferințe, astfel încât voi prezenta cinci avantaje ale cursurilor online:
- Te vei trezi mai târziu sau vei avea mai mult timp pentru hobby-urile tale…
… desigur, în cazul în care nu ai și alte obligații în general sau în ziua respectivă. A deschide laptop-ul și a accesa link-ul unui meeting pe Zoom/ altă platformă similară presupune mult mai puțin timp de pregătire decât a traversa orașul; cu toții putem fi de-acord cu faptul că a-ți alege o ținută pentru a merge într-un anume loc implică mai mult efort decât a purta o cămașă și a avea grijă să nu ai părul „deranjat” în momentul în care pornești camera.
2. Dacă decorul camerei tale nu este potrivit pentru un curs, poți aplica oricând un decor virtual
Majoritatea platformelor utilizate pentru desfășurarea cursurilor online au opțiunea de a alege un decor virtual, ceea ce înseamnă că poți încărca inclusiv o fotografie din computerul tău, în cazul în care decorurile virtuale oferite de platformă nu-ți sunt pe plac. Altfel spus, ai un morman de rufe pe pat și nu ai timp de curățenie în condițiile, în care trebuie să intri în două minute la curs? Nicio problemă! Decorul virtual cu tabla de șah e la un click distanță. Sau poate conexiunea cea mai bună la WIFI din locuință e în living-ul încă împânzit de mileurile și de bibelourile mamei… Partea bună e că poți oricând să-ți fotografiezi biblioteca personală și s-o aplici pe post de fond virtual. În ultimă instanță și dacă profesorul este de-acord, ai opțiunea de a nu porni camera deloc sau cu intermitențe, dar în același timp de a fi prezent și atent la cursul respectiv.
3. Este posibil ca în cazul în care ai întrebări, profesorul să fie mai disponibil să-ți răspundă pe mail decât în mod normal
În egală măsură, este posibil să fie mai înțelegător. Majoritatea profesorilor își arată disponibilitatea – într-o mai mică sau mai mare măsură – în privința comunicării pe email cu studenții în scop profesional, însă comunicarea profesor-student în contextul unor cursuri online poate avea de suferit din cauza problemelor tehnice neprevăzute, astfel încât este posibil ca profesorii să aibă o mai mare disponibilitate de a răspunde la email-uri, comparativ cu perioada antepandemică. De asemenea, există posibilitatea ca studenții să primească mai multe materiale pentru curs în format electronic decât înaintea pandemiei.
4. Nu trebuie să mai fii în preajma persoanelor pe care le antipatizezi
Cu toții avem simpatii și antipatii, este uman și firesc, dar în condițiile în care cursurile nu se țin în format fizic, timpul petrecut în compania unor colegi cu care nu rezonezi este scurtat în mod semnificativ sau eliminat.
5. Posibilitatea evaluării prin intermediul eseurilor
Această formă de evaluare este aplicabilă mai ales în domeniul uman. Presupunând cercetare, migală și respectarea unui subiect dat, evaluarea studenților prin lucrări trimise profesorilor pe email nu reprezintă o noutate a contextului pandemic, dar se cere mai des, înlocuind total sau parțial colocviile sau examenele scrise, ceea ce poate reprezenta un mare avantaj pentru studenții dedicați, dar anxioși sau suprasolicitați.
Citește și Educația este viitorul

M-am născut în Cluj-Napoca, județul Cluj, la data de 22 ianuarie 1995. Am absolvit Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică „Octavian Stroia” (secția artă dramatică, promoția 2010-2014), Facultatea de Istorie și Filosofie (secția Filosofie, nivel licență) în cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca (promoția 2015-2018) și cursurile masterale ale Facultății de Litere, în cadrul aceleiași universități (masteratul de Studii Literare Românești, promoția 2018-2020). Am publicat poezii în revistele „Literatura de Azi”, „Cenaclul de la Păltiniș”, „eCreator” și „EgoPHobia”, fiind membră a Cercului Literar de la Cluj, începând cu iarna anului 2017 până în vara anului 2018 și membră a Cenaclului Literar Studențesc „Vox Napocensis” începând cu luna decembrie a anului 2019 până în luna mai a anului 2020. De asemenea, am publicat texte de proză scurtă în revista on-line „Catchy”. În anul 2021 am publicat un grupaj de poezii în antologia bilingvă (româno-suedeză) a editurii Bifrost „Echivalențe”.