foto din arhiva autoarei

Gela Enea, 2018

femme fatale

 

 port eticheta de femme fatale/asta e tot ce va reține istoria

 dacă te simți într-adevăr bărbat

 când inima mea se autosfidează

închide circulația pe străzi

 eu voi veni pe alte căi

 o să mă desprind cum se desprinde retina de ochi

 voi vedea totul negru

 numai pe tine roșu-aprins

 sunt borna kilometrică zero

 am să-ți spun

 accidentele se țin lanț/unii au plătit cu viața alții cu ora

 tu ce alegi?

 ia aminte

 sunt gheara ce ți se-nfige-n gât

 

ori de câte ori vei vrea să rostești numele altor femei

 în delirul frazeologic al curajului

 mă țin de barele supraviețuirii cu ambele mâini

 nu te uita că uneori mă clatin

 tocmai de-aceea am nevoie de tine

 dacă te simți într-adevăr bărbat

 vom traversa împreună viața asta de scârnă

la capătul căreia se află o gară

trenurile merg pe sub pământ

 ajungem direct la madam tussauds

 să ne recompună din frig și tăcere

 acum dă sonorul mai tare

 cântă elvis un rock’n-roll

și mai e timp

imposibila stare

scriu  pentru că  nu am curaj  să trăiesc

 nu am curaj  să ies din casă la o bere cu prietenii

(asta pentru când mă travestesc  în bărbat)

acum  sunt femeie

 deci: nu am curaj  să ies la  un suc la o bârfă

la un agățat

scriu ce trăiesc alții

și eu cred că fac poezie/fac pe dracu

la televizor nu mă uit

la el nu mă uit

la mine

  mă mai uit din când în când

și mi se face greață

sigur  n-am să ajung

cetățeanul de onoare al planetei

 când mă gândesc mai bine/simt  frigul

cum îmi pătrunde   până-n măduva minții

 asta sunt: o ființă  polară/înconjurată de cercuri

inima  repatriază  oameni de zăpadă

de pământ și de aer

scriu pentru că nu am curaj să trăiesc

nu am curaj să opun castanietelor

 febra palmelor goale

dacă nu mă credeți

priviți  cum alăptez  acest  soare mic și fricos

 căruia degeaba îi arătați  voi cerul

fiindcă nu are nicio putere

 

***

mă uit la mine încă nehotărâtă /care

 să fie ultimele haine/cum

 îi este mai comod pământului

 să se întrepătrundă prin stofe colorate

 negre

 sau

 albe

 care ar trebui să fie ultimele cuvinte / de bun-simț

mai lăsați-o-ncolo de jale

 lumea crește în frumusețe dacă știe când să dispară

când să-și croiască ecrane imense

 reconectată la energii eoliene

 posibil să spun: lăsați-mă singură

am nevoie de mustul acesta al singurătății

 să-mi facă buzele roșii

 pentru cel din urmă pupat pe gură

după cum la fel de bine pot să vă zic

 am visat-o pe mama

 îmi făcea semne din pragul casei de la bistreț

casă-vagon : ce ușor ne găseam unii pe alții

 acum să vă dați la o parte

 mi-a spus că vine și să nu se-mpiedice tocmai de voi

Gela Enea: profesoară de limba și literatura română la Liceul de Arte „M.Sorescu”din Craiova, membră a Uniunii Scriitorilor din România, filiala Oltenia, este, deopotrivă, o poetă înzestrată cu un talent artistic uriaș, dovadă fiind zecile de premii obținute la concursuri literare din țară și din străinătate. Cele 9 volume de beletristică, dintre care și un volum plurilingv, prezența în mai multe antologii de poezie, în reviste şi ziare (România literară, Luceafărul de dimineață, Ramuri,  Convorbiri literare,  Caiete Silvane, Poesis, Mozaicul, Mișcarea Literară, Porto Franco , Argeș, Vatra Veche, Scrisul Românesc, Portal-Măiastra, Noul Literator, Caietele ColumnaBanchetul, Literadura, Observatorul cultural (Canada), Destine literare ( Canada),   Fereastra, Cafeneaua politică și literară , Lamura, Sintagme literare, E-creator, Prăvălia culturală, Gazeta de Sud, Indiscret…) o așază între cele mai prolifice autoare din ultima perioadă.

De remarcat în creația lirică a Gelei Enea suplețea cu care se mișcă printre obiectele din realul imediat, descoperind resurse nebănuite de  poezie acolo unde, aparent, domnește banalul cotidian. O pată de culoare e suficientă pentru a stârni amintirea unor înfiorate doruri, a unor emoții care se mai întrezăresc prin opacul voal al timpului, dar și o tentativă de a lua lucrurile în răspăr, cu o ușoară ironie, semn că ființa nu cunoaște decât drumul înainte pe care și l-a croit cu propria luciditate.

Un mesaj optimist străbate versurile ei, ca un fel de revoltă mascată împotriva trecerii și a legilor imuabile ale timpului, așa că nostalgia devine un atu al unui periplu olimpian prin sinuozitățile existențiale. Se simte femeia din spatele cuvintelor, cu sensibilitățile ei ancestrale, cu urcușurile și coborâșurile inerente, pe care poeta nu se ferește a le strecura – cu subtilitate însă – în acest amalgam de imagini care se rotesc panoramic în fața cititorului, devenind stare de spirit.

O poetă pe care o recomandăm cu toată căldura!