În această iarnă, Muzeul Brooklyn a deschis o expoziție extraordinară care explorează arta și identitatea faimoasei artiste mexicane Frida Kahlo. Intitulată „Frida Kahlo: Aparențele pot fi înșelătoare”, această expoziție ambițoasă prezintă variatele elemente care „au jucat un rol în exprimarea auto-definirii lui Kahlo în creația și viața sa.”

Nickolas Muray (1892–1965). Frida în New York, 1946; Arhiva foto Nickolas Muray. (Foto:  Muzeul Brooklyn)

„Nimic nu e mai valoros ca râsul. Te întăreşte şi te ajută să devii uşor, să devii lumină.”

Conform Muzeului Brooklyn, expoziția „Frida Kahlo: Aparențele pot fi înșelătoare”  a pornit de la modelul „ Frida Kahlo: Reinventarea de sine” , o recentă expoziție susținută la Muzeul Victoria și Albert din Londra. Ca și omoloaga sa britanică, această nouă expoziție prezintă povestea lui Kahlo prin trei modalități principale: fotografii revelatoare, picturi celebre și artefacte autentice.

Frida Kahlo (Mexic, 1907–1954). Auto-portret cu Rochie Roșie cu Auriu (Auto-portret MCMXLI), 1941. Ulei pe pânză, 15 1⁄4 x 10 3⁄4 in. (39 x 27.5 cm). Colecția Jacques si Natasha Gelman de Artă Mexicană a secolului 20 și Fundația Vergel.

Nu foloseşte la nimic faptul că imaginaţia noastră are aripi dacă sufletul ne este închis într-o cuşcă.”

Începând cu rare portrete din copilărie făcute de tatăl ei și continuând cu o binecunoscută serie de imagini  realizate de fotograful Nickolas Murray, fotografiile prezentate în expoziție oferă un periplu imagistic al scurtei vieți a Fridei Kahlo. Intenția de a se situa atât în contrast, cât și într-o relație de complementaritate cu aceste imagini obiective, expoziția prezintă și zece autoportrete ale artistei, precum și o selecție de desene.

Frida Kahlo (Mexic, 1907–1954). Auoportret cu colier, 1933. Ulei pe  metal, (35 x 29 cm). Colectia Jacques și Natasha Gelman  de  Artă Mexicană a secolului 20 și Fundatia Vergel.

În fine, expoziția prezintă obiecte personale ale artistei din La Casa Azul ( Casa Albastră), locul de naștere a lui Kahlo, casa copilăriei sale și locul morții sale. Făcându-și debutul american, aceste artefacte includ „ exemple semnificative ale celebrei ei vestimentații Tehuana, ale bijuteriilor sale contemporane și Mezoamericane și a câtorva din multele corsete pictate de mână precum și a protezelor folosite de artistă în timpul vieții sale.

Frida Kahlo (Mexic, 1907–1954). Autoportret cu Maimuțe, 1943. Ulei pe pânză (81.5 x 63 cm).Colectia Jacques și Natasha Gelman de Artă Mexicană a secolului 20 și Fundația Vergel .

Împreună, toate aceste picturi, fotografii și obiecte „ilustrează felul în care Kahlo și-a confecționat aparența și și-a modelat identitatea sa personală și publică pentru a reflecta moștenirea sa culturală și convingerile politice,  încoporând dizabilitatea sa fizică  și referindu-se la ea.” – o abordare complexă realizată de către Kahlo atât în viața, cât și în activitatea sa.

„Frida Kahlo: Aparențele Pot fi Înșelătoare’’, expoziție  deschisă din 8 februarie până pe 12 mai 2019.

Frida Kahlo (Mexic, 1907–1954). Autoportret cu Coadă Împletită, 1941. Ulei pe lemn (51 x 38.5 cm). Colecția Jacques și Natasha Gelman  de Artă Mexicană a secolului 20 și Fundația Vergel.

„Am încercat să-mi înec durerile, dar viaţa le-a învăţat să înoate.”

Frida Kahlo (Mexic, 1907–1954). Autoportret ca o Tehuana, 1943. Ulei pe lemn (76 x 61 cm). Colecția Jacques și Natasha Gelman  de  Artă Mexicană a secolului 20 și Fundația  Vergel.

„Am avut două accidente mari în viaţa mea: Diego, şi un accident de tramvai. Diego a fost de departe cel mai rău.”

Frida Kahlo (Mexic, 1907–1954). Îmbrățișarea Iubirii Universului, 1949. Ulei pe masonită  (70 x 60.5 cm). Colecția Jacques și Natasha Gelman de Artă Mexicană a secolului 20 și Fundația Vergel.

„În fond, suntem în stare să suportăm mult mai mult decât ne gândim că am putea suporta.”

Guillermo Kahlo, Frida Kahlo, c.1926. (17.2 x 12.2 cm). Arhivele Frida Kahlo & Diego Rivera .

Sursa: https://mymodernmet.com

Citiți și Frida Kahlo: Nu te opri unde nu poți iubi