„Eu aleg un bloc de marmură și îl sculptez pentru a elibera îngerul închis în el.”
Auguste Rodin, unul dintre cei mai renumiți sculptori ai secolului al XIX-lea, s-a născut pe 12 noiembrie 1840, în Paris, Franța. El este considerat părintele sculpturii moderne, revoluționând genul prin abordarea sa non-tradițională și prin capturarea dinamismului și expresivității emoționale în lucrările sale. Prin lucrările sale, a schimbat modul în care sculptura este percepută și interpretată, aducând un realism profund și o profunditate psihologică fără precedent. Moștenirea sa continuă să influențeze artiști contemporani și să inspire admirația publicului, consolidându-i statutul de figură emblematică în istoria artei.
Biografie
A avut o copilărie modestă, fiind fiul unei familii de muncitori. Tatăl său, Jean-Baptiste Rodin, lucra în administrația poliției, iar mama sa, Marie Cheffer, era casnică. În copilărie, Rodin a arătat un talent remarcabil pentru desen. La vârsta de 14 ani, a început să frecventeze Școala Specială de Desen și Matematică, cunoscută și ca Școala Micilor Arte, unde a studiat sub îndrumarea lui Horace Lecoq de Boisbaudran. Profesorul său i-a influențat profund abordarea artistică, încurajându-l să observe și să deseneze după memorie.
În adolescență, Rodin a încercat de trei ori să intre la École des Beaux-Arts, prestigioasa școală de arte frumoase din Paris, dar a fost respins de fiecare dată. În ciuda acestor respingeri, el a continuat să se dedice sculpturii, lucrând ca asistent pentru diverși artiști și sculptori.
Capodoperele
Auguste Rodin este cunoscut pentru unele dintre cele mai influente sculpturi din istoria artei. Iată câteva dintre cele mai importante lucrări ale sale și locațiile unde acestea pot fi găsite:
- Gânditorul (Le Penseur)
- Descriere: „Gânditorul” este probabil cea mai faimoasă sculptură a lui Rodin. Reprezintă o figură masculină într-o postură de meditație profundă.”Gânditorul” a fost inițial conceput ca o reprezentare a poetului Dante Alighieri, meditând asupra operei sale „Divina Comedie”. Statuia era menită să fie o parte a unei lucrări mai mari, „Poarta Iadului”.
- Locații: Copii ale „Gânditorului” se găsesc în mai multe locații din întreaga lume. Originalul este la Muzeul Rodin din Paris, Franța.
- Poarta Iadului (La Porte de l’Enfer)
- Descriere: Este o lucrare monumentală care include 180 de figuri și a fost inspirată de „Divina Comedie” a lui Dante și de „Cântecele Inocenților” ale lui Baudelaire. Printre figurile incluse se numără „Gânditorul” și „Sărutul”.
- Locație: O versiune a acestei opere este expusă la Muzeul Rodin din Paris, iar o altă versiune se află la Muzeul de Artă din Philadelphia, SUA.
- Sărutul (Le Baiser)
- Descriere: Această sculptură reprezintă o pereche într-un moment pasional și a fost, de asemenea, inițial concepută ca parte a „Porții Iadului”. Este celebră pentru reprezentarea iubirii și pasiunii.
- Locații: Există mai multe versiuni ale „Sărutului”, una fiind la Muzeul Rodin din Paris, iar alta la Tate Modern din Londra, Regatul Unit.
- Balzac
- Descriere: Statuia lui Honoré de Balzac este una dintre cele mai îndrăznețe lucrări ale lui Rodin, prezentându-l pe scriitor într-o manieră non-tradițională și profund expresivă.
- Locație: O versiune se află la Muzeul Rodin din Paris.
- Burghezii din Calais (Les Bourgeois de Calais)
- Descriere: Această lucrare comemorează curajul burghezilor din Calais în timpul Războiului de 100 de Ani. Grupul de statui înfățișează șase bărbați în diverse stări de suferință și acceptare a destinului lor.
- Locații: Originalul se află în fața primăriei din Calais, Franța, dar copii ale acestei lucrări se găsesc în mai multe locații, inclusiv la Muzeul Rodin din Paris.
Iubire & creație
Viața personală a lui Rodin a fost complexă și adesea tumultuoasă. Una dintre cele mai semnificative relații ale sale a fost cu Camille Claudel, o talentată sculptoriță și elevă a lui Rodin. Relația lor a fost intensă, pasională și tumultuoasă, influențând profund opera ambilor artiști. Cu toate acestea, relația lor s-a încheiat după aproximativ 10 ani, lăsând un impact de durată asupra ambilor.
Camille Claudel a fost o sculptoriță franceză remarcabilă, născută pe 8 decembrie 1864 în Fère-en-Tardenois, Aisne, Franța. Talentul ei artistic s-a manifestat încă din copilărie, încurajată de familia ei care a susținut interesul ei pentru artă. Claudel a început să studieze arta la o vârstă fragedă și, la 17 ani, s-a mutat la Paris pentru a continua studiile sale artistice. Acolo a intrat în atelierul lui Alfred Boucher, un sculptor cunoscut al vremii. În jurul anului 1882, a început să lucreze în atelierul lui Auguste Rodin, unde a devenit atât asistentul, cât și amanta lui. Relația lor a fost intensă și complexă, influențând profund opera ambilor artiști. Claudel a dezvoltat un stil distinctiv, caracterizat prin realism și expresivitate. Printre lucrările sale cele mai cunoscute se numără „Valsul”, „Sakuntala” și „Maturitatea”. Lucrările ei adesea explorau teme ale pasiunii și ale durerii, reflectând poate și tumultul din viața personală.
Sculptura „Valsul” ilustrează un cuplu într-o poziție de dans, îmbrățișat și prins în mișcarea fluidă și dinamică a valsului. Această lucrare este remarcabilă pentru modul în care captează mișcarea și pasiunea, cu figuri care par să se rotească cu o grație și un elan aproape tangibil. Textura și detaliile fine ale sculpturii adaugă un nivel de realitate și emoție care este foarte caracteristic stilului lui Claudel.
„Valsul” este un exemplu excelent al talentului lui Claudel pentru a reda mișcarea și emoția în sculptură. Lucrarea a fost creată în perioada în care Claudel și Rodin aveau o relație profesională și personală apropiată, și uneori este interpretată ca o reprezentare a pasiunii și a relației complexe dintre cei doi artiști.
Deși talentată, Claudel a luptat pentru a obține recunoașterea într-o lume artistică dominată de bărbați. Relația ei cu Rodin, deși influentă artistic, a umbrit adesea propria ei carieră. Spre sfârșitul relației cu Rodin, starea de sănătate mintală a lui Claudel a început să se deterioreze. A devenit din ce în ce mai paranoică și retrasă. În 1913, după ce familia ei a devenit îngrijorată de comportamentul ei, a fost internată într-un azil de psihiatrie. Claudel a rămas în instituție până la moartea ei în 1943, în ciuda faptului că medicii considerau că ar putea fi externată. Deși în timpul vieții ei, artista nu a primit recunoașterea pe care o merita, iar opera ei a fost redescoperită și apreciată doar postum. Astăzi, ea este considerată o figură cheie în istoria sculpturii și un pionier al artei moderne. Claudel rămâne o sursă de inspirație pentru artiști, feministe și pentru toți cei care apreciază lupta pentru recunoaștere artistică în ciuda adversităților personale și sociale.
Mari iubiri
Rodin a avut și o relație de lungă durată cu Rose Beuret, cu care a trăit împreună din 1864 până la moartea ei în 1917. Deși relația lor a avut suișuri și coborâșuri, ei s-au căsătorit în cele din urmă, cu doar câteva săptămâni înainte de moartea lui Beuret.
Opera lui Rodin a revoluționat sculptura modernă. A renunțat la convențiile academice și a adus un realism și o expresivitate dinamice în lucrările sale. Cele mai cunoscute opere ale sale includ „Gânditorul”, „Poarta Iadului”, și „Sărutul”. Stilul său unic și abordarea neconvențională au influențat profund arta modernă și contemporană.
Cum recunoaștem stilul lui Rodin? (click!)
Stilul lui Auguste Rodin poate fi recunoscut prin următoarele caracteristici distinctive:
- Realism expresiv și emoțional: Rodin este cunoscut pentru captarea emoțiilor intense și a psihologiei personajelor sale. Sculpturile sale nu doar reprezintă forme fizice, ci și emoții profunde, precum dorință, suferință sau meditație.
- Textură neconvențională și neprelucrată: Spre deosebire de sculptorii contemporani ai epocii sale, Rodin adesea lăsa suprafețele lucrărilor sale neprelucrate sau „neterminate”, oferind o textură aspră și un aspect mai organic. Această tehnică subliniază jocul de lumină și umbră și adaugă un dinamism vizual lucrărilor sale.
- Mișcare și fluiditate: Lucrările lui Rodin sunt remarcabile pentru sensul lor de mișcare și fluiditate. Chiar și în repaus, figurile sale par a fi în mișcare, captând momente dinamice sau tranziții de mișcare.
- Fragmentarea corpului: Rodin a experimentat adesea cu fragmentarea corpului uman, concentrându-se pe părți individuale (mâini, picioare, torsuri) pentru a transmite emoție și expresivitate.
- Dimensiune și scală variabilă: El a lucrat cu o gamă largă de dimensiuni, de la miniaturi la sculpturi monumentale, fiecare adaptată pentru a maximiza impactul emoțional și artistic.
- Teme profunde și complexitate: Rodin a abordat teme profunde în lucrările sale, cum ar fi mitologia, istoria, literatura și condiția umană, reflectând o înțelegere profundă și o sensibilitate față de complexitatea umanității.
„Este suficient să-mi aduc în minte forma unui braț, un sân sau un umăr ca să încep să mă simt plin de dorință.”
Ecranizări
Vă recomand un film notabil care prezintă viața și opera lui Auguste Rodin, intitulat simplu „Rodin”. Acesta este un film dramatic lansat în 2017, regizat de Jacques Doillon. Filmul oferă o perspectivă asupra vieții lui Rodin, concentrându-se în special pe relația sa cu sculptorița Camille Claudel și pe evoluția carierei sale artistice.
Trailerul AICI
Acest film explorează cariera lui Rodin la începutul secolului XX, când acesta a devenit unul dintre cei mai sărbătoriți sculptori din lume. Prezintă cum Rodin continuă să câștige comisioane pentru sculpturi majore, precum „Monumentul lui Balzac”, „Sărutul”, „Burghezii din Calais” și „Porțile Iadului”. De asemenea, filmul evidențiază modul în care succesul său artistic contrastează cu viața sa personală, care a suferit de-a lungul anilor din cauza relației sale tot mai reci cu soția sa și a relației sale cu o sculptoriță mai tânără, care îi umple un gol emoțional.
Filmul a fost selectat pentru a concura pentru Palme d’Or în secțiunea principală de concurs la Festivalul de Film de la Cannes din 2017. Cu toate acestea, filmul a primit în general recenzii negative de la principalele sondaje.
Capăt de drum & receptare
Poetul și scriitorul Rilke, care a fost și secretarul lui Rodin, a scris despre el: „El nu este un sculptor pentru că lucrează cu piatră sau bronz, ci pentru că lucrează cu universul. El este un sculptor pentru că modelează din interior către exterior, așa cum universul modelează pe om.”
Octave Mirbeau: Scriitorul și criticul de artă francez a spus despre Rodin: „El este Michelangelo al timpului nostru.”
Celebrul scriitor Emile Zola, un contemporan al lui Rodin, a descris opera acestuia ca fiind „colosală și stupefiantă, nu doar în măreția sa fizică, ci și în puterea sa de a reda emoțiile și patimile umane.”
Criticul și istoricul de artă Gustave Geffroy, un alt contemporan al lui Rodin, a spus: „Rodin a eliberat sculptura din sclavia tradiției și a deschis drumul pentru o expresie artistică mai liberă și mai personală.”
Rodin a murit pe 17 noiembrie 1917, la Meudon, lăsând în urmă un patrimoniu artistic impresionant și o influență durabilă în lumea artei.