Celebrul designer Karl Lagerfeld a fost un gigant nu numai al modei, ci al culturii populare. El a transformat moda înaltă, de la un interes de nișă în divertisment de succes. Această modă este acum recunoscută ca una dintre lentilele prin care privim și procesăm lumea din jurul nostru, un canal prin care lumea simte, la fel ca prin muzică și film.
”Luxul însemnă să ai nonşalanţa unui tricou într-o rochie scumpă. ”
Lagerfeld a inspirat generațiile de femei care s-au născut după ce a murit Coco Chanel, vedete de filme și prințese, dar aspectul cel mai iconic a fost acela pe care l-a creat pentru sine. Odată spusese că, înainte de a ști că există meseria de designer, a vrut să fie caricaturist. Într-un fel, el a reușit și acest lucru.
„Când îi auzi pe designeri că se plâng în legătură cu provocările cu care se confruntă în profesia lor, trebuie să le răspunzi simplu: nu te lăsa dus de val, sunt doar rochii. ”
Biografie
Carl Lagerfeld a fost unul dintre cei mai influenți designeri de modă ai secolului XX și începutul secolului XXI. Născut pe 10 septembrie 1933 în Hamburg, Germania, sub numele de Karl Otto Lagerfeldt, el a devenit cunoscut în întreaga lume pentru contribuțiile sale semnificative la industria modei.
Primii ani ai vieții lui Lagerfeld au fost petrecuți într-un mediu privilegiat, familia sa fiind implicată în industria manufacturieră. Încă din adolescență, Karl a arătat un interes deosebit pentru modă și design, ceea ce l-a determinat să își urmeze pasiunea.
Prima sa incursiune în lumea modei a avut loc în anii ’50, când a câștigat un premiu la un concurs de design organizat de Camera Sindicală a Croitorilor din Paris. Acest eveniment i-a deschis ușile spre lumea modei pariziene, iar în curând a devenit un asistent apreciat al unor designeri celebri, precum Pierre Balmain și Jean Patou.
Cu toate acestea, cel mai notabil moment în cariera lui Lagerfeld a venit în 1983, când a devenit directorul creativ al casei de modă Chanel. Acest lucru a reprezentat o adevărată revitalizare pentru brand, iar Lagerfeld a reușit să reinventeze și să redefinească estetica Chanel, păstrând totuși elementele clasice care au făcut celebră casa de modă.
Lagerfeld a devenit faimos pentru stilul său personal distinct, caracterizat de costumul negru, camasa albă, mănușile și coada de cal albă. Acest look iconic a devenit o marcă a sa și l-a transformat într-o figură recunoscută în întreaga lume.
Pe lângă implicarea sa în cadrul Chanel, Lagerfeld a lucrat și pentru alte case de modă de prestigiu, cum ar fi Fendi și Chloé. De-a lungul carierei sale, a creat colecții inovatoare și a colaborat cu numeroși artiști și personalități celebre.
În afara modei, Lagerfeld a fost un pasionat de artă, fotografie și literatură. El a fost cunoscut și pentru observațiile sale pungente și stilul său neconvențional.
Trist, lumea modei l-a pierdut pe Karl Lagerfeld în februarie 2019, când a încetat din viață la vârsta de 85 de ani. Moartea sa a fost marcată de omagii din partea întregii industrii a modei și a fanilor din întreaga lume.
În concluzie, Carl Lagerfeld a fost unul dintre cei mai influenți designeri de modă ai epocii moderne. Prin creativitatea sa excepțională și abilitatea de a reinventa și reinterpreta stilurile clasice, el a lăsat o amprentă durabilă în industria modei. Legătura sa cu casele de modă de prestigiu precum Chanel, Fendi și Chloé rămâne un pilon important în istoria modei.
Dar Lagerfeld nu însemna doar glumă și extravaganță. Era și un mare cititor, biblioteca sa găzduind peste 300.000 de volume, și evident, un mare iubitor de înțelepciune.
”Importantă nu este cheia, ci să găseşti uşa pe care trebuie să o deschizi cu ea! ”
Dar ceea ce îl făcea un om cu adevărat extraordinar era faptul ca Lagerfeld, iubitorul de istorie, se împletea deosebit de armonios cu Lagerfeld, omul modern.
„Moda”, a spus Lagerfeld, „este un joc care trebuie jucat serios”. Abilitățile sale cele mai mari ca designer de moda au fost un ochi format – un geniu imparțit cu Coco Chanel, fondatorul casei – și o pasiune pentru detaliile meticuloase și măiestria sublimă care ridică cele mai frumoase rochii din lume într-o formă de artă.
Inovațiile aduse de el în lumea modei
Reinterpretarea clasicului: Lagerfeld era cunoscut pentru abilitatea sa de a reinventa și reinterpreta elemente clasice ale modei, dându-le un aer proaspăt și contemporan. Acest lucru a ajutat la menținerea relevanței caselor de modă tradiționale, cum ar fi Chanel.
Fuziunea modei cu arta: Lagerfeld a avut o pasiune profundă pentru artă și a adus acest element în creațiile sale de modă. A colaborat cu numeroși artiști și a inclus elemente artistice în colecțiile sale.
Experimentarea cu materiale și texturi: A fost cunoscut pentru explorarea neobosită a materialelor, texturilor și tehnicilor inovatoare de producție, aducând astfel o varietate de noi posibilități în designul vestimentar.
Accesorizarea neconvențională: Lagerfeld a fost maestru în crearea unor accesorii inedite, care adesea deveneau trenduri în sine. De exemplu, a popularizat accesorizarea cu broșe mari și statement necklaces.
Promovarea diversității: A fost unul dintre primii designeri care a adus modele de etnii diverse pe podiumurile de modă, contribuind la promovarea diversității și a inclusivității în industria modei.
Folosirea tehnologiei în prezentare: Lagerfeld a fost pionier în utilizarea tehnologiei în prezentarea colecțiilor de modă. A transmis live show-urile sale pe internet și a folosit media socială pentru a ajunge la un public mai larg.
Expresia personală în design: Stilul personal distinct al lui Lagerfeld, cu costumul negru, camasa albă, mănușile și coada de cal albă, a devenit emblematic și a reprezentat o formă de expresie personală într-o industrie în care creativitatea și originalitatea sunt esențiale.
Casa Chanel, sub supravegherea sa, a devenit protectoare a mai multor ateliere independente. Chanel a cumpărat 11 ateliere de specialitate din 1985, asigurând supraviețuirea atelierului de broderie Lesage, încălțăminte Massaro, creatori de țesături Guillet și aurari Goossens.
”Când eram mai tânăr, mi-am dorit să devin caricaturist. Până la urmă am devenit o caricatură. ”
Lagerfeld, ”Kaiserul”, cum era supranumit, a avut și marele merit de a fi descoperit și lansat manechine care ulterior au devenit celebre, printre care Ines de la Fressange, care a semnat un contract de exclusivitate cu Chanel în 1983, Claudia Schiffer, britanica Cara Delevingne,
Kristen McMenamy sau Lilly-Rose Depp.
Mari prieteni
Carl Lagerfeld a avut o cerc de prieteni variat, format din personalități influente din industria modei, divertisment și artă. Printre prietenii celebri ai lui Lagerfeld s-au numărat:
Anna Wintour: Editorul șef al revistei Vogue America a fost un prieten apropiat al lui Lagerfeld și au colaborat adesea în proiecte de modă și evenimente.
Yves Saint Laurent: Deși au fost rivali în industria modei, Lagerfeld și Yves Saint Laurent au avut o relație profesională și personală complexă, marcată de competiție și respect reciproc.
Prince: Lagerfeld și muzicianul Prince au fost prieteni apropiați, împărțind o pasiune pentru artă și modă.
Elizabeth Taylor: Faimoasa actriță a fost o prietenă apropiată a lui Lagerfeld și au fost văzuți adesea la evenimente mondene împreună.
Claudia Schiffer: Supermodelul german a fost nu doar o musă pentru Lagerfeld, ci și o prietenă apropiată a designerului.
Bianca Jagger: Fosta soție a lui Mick Jagger a fost o altă prietenă și colaboratoare a lui Lagerfeld.
Inès de La Fressange: Modelul și designerul de modă francez au avut o relație strânsă, iar ea a fost o musă importantă pentru Lagerfeld.
Carine Roitfeld: Fostul editor-șef al revistei Vogue Paris a fost o altă prietenă apropiată și colaboratoare a lui Lagerfeld.
Amanda Harlech: Fosta consultantă de modă pentru Chanel a avut o relație strânsă cu Lagerfeld și a fost o parte importantă a echipei sale de creație.
Jerry Hall: Modelul și actrița americană a fost o altă prietenă a lui Lagerfeld, cunoscută pentru prezența sa constantă în evenimentele de modă.
Ultima apariție publică a lui Lagerfeld a fost în decembrie 2018, când a fost suficient de sănătos să călătorească la New York pentru un spectacol de pavilion prezentat în Muzeul de Artă Metropolitană. „O piramidă este cea mai mare lucrare de artă minimalistă„, a spus el în acea zi, studiind o colecție care se referea la Egiptul antic și la artistul francez de graffiti Cyril Kongo.
Simțul critic îl făcea deseori cinic, dar, după cum afirma, acest lucru ns-a manifestat înlăuntrul personalității lui încă de timpuriu:
„Când era mic, voiam să fiu adult. Voiam să ştiu tot, nu că mi-ar plăcea să vorbesc despre asta. Urăsc conversaţiile intelectuale cu intelectuali, pentru că nu-mi pasă decât de opinia mea.”
Și într-adevăr, putea exprima orice, în orice context, mai cu seamă în interviuri, pentru că cenzura personală îi era o noțiune mult prea îndepărtată. Doar simțul umorului îl mai salva, câteodată:
„Mi-a luat interviu odată o jurnalistă din Germania – o femeie îngrozitor de urâtă. Era în primele zile după căderea comunismului, poate chiar la o săptămână după, şi ea purta un pulovăr galben prin care puteai vedea mai multe. Avea nişte sâni imenşi şi un sutien mare şi negru. Mi-a zis că sunt nepoliticos că nu-mi dau jos ochelarii de soare. Am întrebat-o: «Dar eu te rog pe tine să-ţi dai jos sutienul?»”
Lagerfeld a devenit designer la Fendi în 1965 și și-a înființat propriul brand în 1984, dar succesul său la Casa Chanel, unde a devenit designer în 1983, este realizarea lui de neegalat. Alte branduri au urmat formula de revigorare a casei Chanel, dar nici unul nu a egalat succesul lui Lagerfeld în menținerea casei Chanel în top, suspendată deasupra legilor gravitației modei, de peste o jumătate de secol.
”Când te afli în fruntea unei afaceri care vântură miliarde de euro, sunteți obligați să țineți ritmul. Dacă nu vă convine, nu aveți decât să stați închiși în cameră și să bricolați”
Cu siguranță, unul dintre lucrurile mai puțin cunoscute care l-a susținut de-a lungul întregii sale cariere a fost exigența draconică și gustul pentru replici tăioase care nu admiteau contra-reacții.
” Sunt un diamant negru neprelucrat. Diamantele negre sunt rare, greu de şlefuit şi drept urmare, necomerciale. ”
Un alt lucru demn de reținut este faptul că lui Lagerfeld îi plăcea să dea viață podiumului. Îl decora astfel încît să pară un avion ( la acea prezentare participanții au primit și bilete sub formă de permis de îmbarcare), un teatru sau un cazino.
Cauza morții sale a fost un cancer la pancreas de care suferea de ceva vreme, dar care nu l-a iertat, probabil și datorită programului de muncă pe care încă îl termina aproape de miezul nopții, în ciuda avertismentelor repetate ale medicilor. Întrebat cum își imaginează funeraliile, a răspuns pentru revista Numero:
”Ce oroare! Nu o să fie nicio înmormântare. Mai bine mor. De când cu poveștile astea triste legate de familia Hallyday și cu funeraliile de la La Madeleine, totul are aerul unei farse. Am cerut să fiu incinerat și cenușa mea să fie împrăștiată împreună cu cea a mamei amele….și cu cea a lui Choupette, dacă moare înaintea mea” . Totuși, pisica nu doar că i-a supraviețuit, ci a devenit și moștenitoarea averii de 250 de milioane de dolari a creatorului! Astfel, a devenit cea mai bogată pisică din lume, Choupette, o birmaneză superbă, care are conturi de socializare, servitori și un contract în derulare cu firma de produse cosmetice Shu Uemura, precum şi un pictorial pentru un calendar lansat de Vauxhall Corsa (sursa: The Mirror)
Lecția lui Karl Lagerfeld:
„Trebuie să-ţi trăieşti viaţa după propriile idei. Cheltuieşte-ţi toţi banii şi trăiește-ţi viaţa cu un scop. Urăsc oamenii bogaţi care încearcă să fie comunişti. Cred că este un comportament obscen.”
Și altele…
„Moda nu este doar despre haine. Este despre tot ceea ce este întâmplător în viață.”
„Nu am nicio răbdare cu oamenii care nu împart opinia mea.”
„Nu vreau să fiu un anacronism de modă!”
„Nu mă plictisesc niciodată, pentru că nu există nimic mai interesant decât să observ lumea din jurul meu.”
„Pur și simplu, nu mă gândesc niciodată la vârstă și niciodată nu m-am gândit la asta.”
„Pentru mine, moda este o limbă cu care nu trebuie să fii poliglot. Ceea ce contează este ceea ce transmiți.”
„Hainele sunt o limbă fără cuvinte. O exprimare a ceea ce simți în acel moment.”
„Mi-aș dori să fiu un personaj de desen animat. Sunt un desen animat deja, cu părul meu alb, aceste ochelari negri, costumul meu alb și cizmele mele.”
„Arta este despre transformare, nu despre imitație.”
„Nu vreau să devin un obiect de muzeu. Am avut mereu o atitudine anti-nostalgică. Nu-mi plac vremurile bune care au fost. Mă gândesc la cele mai bune timpuri care vor veni.”
Coco Chanel, excelența feminină