Se cunoaște deja faptul că Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu a devenit o instituție de primă mărime în acest domeniu și că Festivalul Internațional de Teatru reprezintă una dintre cele mai ample mișcări culturale de acest gen din Europa. Așa că astăzi am citit nerăbdare și apoi cu satisfacție lista publicată de Uniter, referitoare la Premiile Senatului și nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2019. Înainte de toate, să menționăm faptul că pentru această a XXVII-a ediție, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Monica Andronescu, Oana Borş şi Mircea Morariu.
Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, se poate afirma cu îndreptățită mândrie, a luat „spuma” acestor premii, cu un spectacol magistral în regia lui Silviu Purcărete, care a avut un palmares excepțional:
„Cea mai bună actriță în rol principal:
Ofelia Popii, pentru rolurile Seigen și Shinnobu Sota din spectacolul Povestea prințesei deocheate, scenariul Silviu Purcărete inspirat din „Sakura Hime Azuma Bunshô” de Tsuruya Nanboku al IV-lea, regia Silviu Purcărete la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu ”
Și lista nu se încheie aici:
Premiul pentru cea mai bună scenografie:
Dragoș Buhagiar, pentru scenografia spectacolului „Povestea prințesei deocheate”, scenariul de Silviu Purcărete inspirat din „Sakura Hime Azuma Bunshô” de Tsuruya Nanboku al IV-lea, regia Silviu Purcărete la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu
Și mai jos:
Cel mai bun spectacol al anului:
„Povestea prințesei deocheate”, scenariul de Silviu Purcărete inspirat din „Sakura Hime Azuma Bunshô” de Tsuruya Nanboku al IV-lea, regia Silviu Purcărete la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu”
Cu adevărat „deocheată” această piesă de teatru, în sensul în care termenul poate fi înțeles și ca expresie a unei individualități norocoase, a unei unicități binecuvântate de soartă. Nici că se putea un titlu mai inspirat pentru o reprezentație care a reușit să obțină premii la majoritatea categoriilor Galei. Felicitări celor care au crezut în steaua norocoasă a acestui text și au avut capacitatea de a vedea, dincolo de el, resursele unei viziuni cu totul surprinzătoare asupra iubirii și asupra vieții!
Despre ce este vorba în această piesă, aflăm din cronica oferită de TNRS, la secțiunea Spectacole:
”Spectacolul „Povestea prințesei deocheate” are la bază un scenariu original, semnat de Silviu Purcărete, care pornește de la piesa kabuki a lui Tsuruya Namboku al IV-lea.
Kabuki este unul dintre cele mai importante stiluri de teatru japonez, caracterizat prin rafinament vizual și o codificare complexă.
Teatrul kabuki își are originile în scenele senzuale și comice interpretate de către preoteasa Okuni și trupa ei de actrițe. Okuni a adaptat stilul de spectacol ritualic practicat în temple, la scenarii cu subiecte laice, de cele mai multe ori deocheate.
Succesul pieselor se datora, în principal, scenelor erotice, ceea ce adesea ducea la încăierări între spectatori pe seama actrițelor, care practicau și prostituția. Din această cauză, femeilor li s-a interzis să mai joace în spectacolele kabuki, fiind înlocuite de bărbați tineri. Douăzeci de ani mai târziu, aceștia au fost, de asemenea, excluși, în momentul în care s-a descoperit că și tinerii actori făceau același lucru. Drept urmare, toate rolurile din spectacolele kabuki au fost jucate de către bărbați maturi.
Inspirat de această tradiție teatrală, Silviu Purcărete își propune să facă un spectacol european, folosind textul, regulile și spațiul kabuki, reinterpretate într-o manieră personală.
Povestea prințesei Sakura (floare de cireș) a suferit, de-a lungul timpului, mai multe transformări, pornind de la varianta originală care datează din anul 1817, până la cea mai cunoscută dintre variante, din 1967, de la Teatrul Național din Tokyo.
Tsuruya Namboku al IV-lea a scris în ultimii 25 de ani din viață peste 100 de piese de teatru, iar una dintre cele mai importante este cea care spune povestea prințesei Sakura.
Autorul era faimos pentru readucerea în atenția publicului a pieselor kabuki cunoscute din secolul al XVII-lea și pentru inovare în tradiția kabuki.
Prințesa Sakura este eroina a numeroase piese kabuki și bunraku, dar Namboku este cel dintâi care o aduce în prim-plan.
Povestea debutează în momentul în care Seigen, starețul unui templu, se îndrăgostește de tânărul său discipol, Shiragiku. Fiind condamnați la o viață de iubire imposibilă, preotul și ucenicul său hotărăsc să se sinucidă. Tânărul moare, preotul supraviețuiește. Șaptesprezece ani mai târziu, când Prințesa Sakura vine la templu pentru a se călugări, Seigen recunoaște în ea reîncarnarea feminină a lui Shiragiku și se îndrăgostește din nou.
„Povestea prințesei deocheate” abundă în istorii de dragoste obsesivă, crime, reîncarnări și răzbunare. Spectacolul preia aceste teme și construiește, cu umor si auto-ironie, un comentariu efervescent al dialogului dintre cultura europeană și cea japoneză.”
Mai aflăm, tot de pe site-ul TNRS, că actrița Ofelia Popii a fost nominalizată pentru Premiile Gopo, ediția 2019, la categoria cea mai bună actriță în rol secundar, pentru rolul „Ioana Preda” din filmul „Moon Hotel Kabul”, regia Anca Damian, film ce are la bază un scenariu scris de Anca Damian și Lia Bugnar.
Felicitări, Ofelia Popii, la cât mai multe premii și la cât mai multe bucurii! Am înțeles, din felul în care transformi teatrul în artă, că menirea actorului este să însuflețească personajul, decorul, publicul, și să-i ofere imaginea unei lumi dinamice din care să devină parte integrantă, cu toate emoțiile de care poate fi capabil. Am înțeles că noțiunea de catharsis poate avea o dimensiune profundă, pentru că la toate spectacolele tale am trăit aievea povestea, ca și când am fi fost martorul ei de aproape. Tu ne dai de înțeles, prin felul tău autentic de a trăi fiecare scenă, că omul este un complex de sentimente puternice pe care, dacă știi cum să le transmiți, le va simți întrega sală, și, mai mult decât atât, le va purta cu el, fiecare spectator, într-o memorie afectivă greu de învins de către timp.
*
„Publicul din Sibiu o va putea vedea pe scena Teatrului Național „Radu Stanca”, în următoarea perioadă, în cele zece reprezentații ale spectacolului „Faust”, regia Silviu Purcărete, programate în perioada aprilie – iulie 2019, și în spectacolele: „Cerere în căsătorie”, regia Robert Raponja (2 martie), „Balul”, regia Radu Nica (3 martie), „Felii”, regia Lia Bugnar (8 martie), „Hedda Gabler”, regia Botond Nagy (16 martie), „Hamlet”, regia Radu Nica (24 martie), „Călătoriile lui Gulliver”, regia Silviu Purcărete (29 martie), „Îmi place cum miroși”, regia Șerban Puiu (31 martie), „D’ale carnavalului” (7 și 8 aprilie), „Povestea prințesei decheate”, regia Silviu Purcărete (12 și 13 aprilie)”, informează Biroul de presă al TNRS.
Foto credit: MIHAELA MARIN (TNRS)