Într-adevăr, «dragostea e poveste veche». Dar, când acțiunea se derulează pe fundalul marii crize economice din anii ’30 din veacul trecut, într-o țară precum Estonia, lucrurile par și mai interesante. Bunăoară, foarte rar se dovedesc a fi valoroase dramele romantice istorice. Există ceva anume în acest gen care încurajează politica reacționară ce servește intereselor burgheze, trecând adesea, în mod superficial, drept progresistă sau feministă. La urma urmei, cât de des întâlnești drame istorice centrate pe treburile țărănimii mai degrabă decât pe cele ale familiei regale? „Life & Love”, o dramă romantică estonă a cărei acțiune se petrece în timpul Marii Depresiuni, este o excepție.

Deși debutul în lungmetraj al regizoarei Helen Takkin, „Life & Love” nu spulberă și nu sfidează așteptările genului, iar acest lucru nu împiedică să fie un film reușit despre psihologia dorinței, despre dinamica puterii, relația toxică, cât și despre durerea iubirii haotice. Filmul a avut premiera în cadrul competiției Baltice din cadrul celei de-a 28-a ediții a Festivalului de Film Black Nights din Tallinn.

Ocolind o tradiție a romanelor și dramelor estoniene indecente, „ Life & Love” o prezintă pe Karolin Jürise în rolul Irmei, o tânără scriitoare de la țară care se mută la Tallinn în căutarea unui loc de muncă și a unei vieți mai bune. Parcursul ei va fi însă complicat de o relaţie bizară cu un bărbat pe cât de şarmant pe atât de toxic.

Life & Love

Irma (Karolin Jürise) ©industry.poff.ee

Astfel, verișoara ei, Lonni (Loviise Kapper), îi oferă suportul, ajutând-o să găsească un loc de muncă într-o tipografie. Patronul tipografiei, Rudolf (Mait Malmsten), o place și o roagă să-i fie menajeră. Acesta insistă ca fata să se mute la el. Deloc surprinzător, intențiile acestui tip fermecător se dovedesc îndoielnice. Ultima sa menajeră plecase brusc, după ce împărțise traiul cu acest ins. Capitalist veros, Rudolf are o viață amoroasă plină de viciu.

Life & Love

Mait Malmsten © industry.poff.ee

Interesant este că ea îi respinge, inițial, avansurile cu hotărâre și încredere. Este tulburată de faptul că el o ignoră, dar este și incitată de aceste întâlniri. Când el îi miroase părul și încearcă să o sărute pe gât, ea închide ochii și aproape cedează dorinței înainte ca un alt gând să o tragă deoparte. Apoi, ea îi mărturisește lui Lonni, pe punctul de a izbucni în lacrimi, că refuză să fie „iubita” lui. Renunță. Tenace, Rudolf își menține planul de seducție, urmând-o pe Irma chiar și la cinema și jucând ‘aria amorezului pierdut’. Irma acceptă cererea lui în căsătorie. Respingerea inițială a propunerii lui sexuale – în ciuda propriei dorințe – și fericirea ei de a deveni soția lui Rudolf indică esența a ceea ce a deranjat-o în primul rând: o relație distorsionată și dezechilibrată. Ca soție a lui, cel puțin din punctul ei de vedere, își poate lăsa dorințele să se manifeste liber.

Pe măsură ce tensiunile politice cresc în țară, povestea lor de dragoste se desfășoară într-o societate divizată, dezvăluind comportamente toxice și jocuri de putere care încep inocent, dar duc la consecințe  grave.

Life & Love © industry.poff.ee

Life & Love © industry.poff.ee

Tânăra actriță Karolin Jürise are ceea ce îi trebuie pentru a avea o carieră lungă și de succes dacă ‘ își joacă cărțile cum trebuie’. Chipul angelic și surâsul său atrag orice spectator de partea ei. Filmul comunică subtil unele aspecte psihologice, bunăoară, detalii naturaliste precum lipitorile din camera lui Rudolf sau muștele care bâzâie încontinuu (îndeosebi în cocheta bucătărie din căminul soților) trimit către comentarii ce țin de un erotism toxic. De asemenea, limbajul nonverbal (atitudini și gesturi) și expresiile faciale ale actriței adaugă considerabil la profunzimea Irmei, așa că o interpretare mai slabă ar fi trecut cu vederea importanța acestei femei. Costumele și machiajul completează excelent performanțele sale, în timp ce coafura și ținutele îngrijite converg spre alegeri mai banale, pe măsură ce relația ei cu Rudolf se dezintegrează, alunecând în norma sa nesănătoasă. Într-un detaliu subtil, încercând să fumeze o țigară, fata se îneacă și tușește, apoi devine treptat fumătoare, otrăvindu-și corpul de bunăvoie, pe măsură ce se împletește tot în relația cu Rudolf.

„Life & Love” își câștigă cu adevărat valoarea datorită calităților sale de producție. Cineasta Takkin și directorul de imagine Alvar Kõue abandonează aspectul plictisitor și leneș care domină în romanțele / filmele de dragoste de pe platformele de streaming.

Life & Love

Life & Love © industry.poff.ee

Realizatorii nu se tem de iluminarea mai sumbră și de tipurile diverse de cadre. Câteva mișcări fluide ale camerei impresionează la fel de mult ca într-o producție de tip hollywoodian. Cam același lucru se poate spune și despre designul producției, chiar dacă totul devine mai static când Irma nu se mai dezlipește de casa lui Rudolf. În acest lungmetraj, sexualitatea și dorința sexuală contează enorm, dar sunt prezente în același mod în care sexualitatea poate apărea într-un videoclip pop: pentru a stârni dorința fără a arăta nimic.      În schimb, cineasta Takkin adoptă calea metaforică și sugestivă de ‘școală veche’. Astfel, „secretul murdar” al lui Rudolf este că ține borcane cu lipitori de sânge în dormitor. Le folosește pentru a „suge răul” din corpul său. Într-o scenă, o pune pe Irma să-i aplice lipitori pe corp și nu trebuie să fii profesor de semiotică ca să-ți dai seama ce se sugerează prin această fetiș cu lipitori.

Scrierile Irmei se învârt în jurul unui fost iubit, Eedi (Ursel Tilk), care s-a mutat recent și el la Tallinn, s-a angajat la măcelărie, iar acum este în proces de a închega o relație cu Lonni. Exponent al clasei muncitoare, tânărul furtunos e implicat și în activități cu caracter politic. El reflectă o poziție ideologic contrară practicilor comerciale exploatatoare ale actualului soț al Irmei (un model de exploatare care se reflectă în viața sa romantică).

Diferențele dintre Irma și Rudolf ies la iveală și la petrecerile boema ale acestuia de pe urmă. Atât din poziția de servitoare, cât și în cea de soție, Irma își dezvăluie originea ei umilă, din mediul rural, care o face o străină în conversațiile burgheze ale prietenilor lui Rudolf.

Life & Love

Life & Love © industry.poff.ee

Finalul, destul de previzibil, lasă la vedere ideea că o relație complicată, dintre un exploatator și o ființă exploatată, pare greu de îndurat. „Life & Love” examinează modul în care dragostea, identitatea și alegerile personale influențează destinul personajelor, evidențiind fragilitatea și frumusețea experiențelor umane în contextul vieții cotidiene, dintr-un moment istoric de răscruce – o criză economică mondială.

 

Life & Love / Elu ja armastus

Regia: Helen Takkin

Scenariul: Martin Algus, Helen Takkin

Imaginea: Alvar Kõue, ESC

Montajul: Sander-Kalle Somma

Muzica: Mick Pedaja

Distribuția:

Irma – Karolin Jürise

Lonni – Loviise Kapper

Rudolf – Mait Malmsten

Eedi – Ursel Tilk

Durata: 119 min.

Data premierei: 2024