Site icon Bel-Esprit

Margaret Mitchell: „Pe aripile vântului”

Scriitoarea & capodopera ei

Margaret Mitchell a fost o scriitoare americană, cunoscută mai ales pentru romanul său „Pe aripile vântului” („Gone with the Wind”), publicat în 1936. Născută la 8 noiembrie 1900, în Atlanta, Georgia, într-o familie cu rădăcini adânci în Sudul Statelor Unite, ea a fost martoră și participantă la transformările sociale și culturale care au urmat după Războiul Civil American și în perioada Reconstrucției.

Mitchell a crescut învățând despre istoria Sudului și așteptările sociale impuse femeilor din acea epocă. Ea a frecventat Smith College, dar a plecat acasă fără a absolvi, după moartea mamei sale în pandemia de gripă din 1918. În anii următori, a lucrat ca reporter pentru Atlanta Journal Sunday Magazine, devenind una dintre primele femei din Sudul Statelor Unite care au ocupat un post în presă.

În timpul unei perioade de convalescență după un accident, Mitchell a început să scrie „Pe aripile vântului”, o saga epică despre viața în Sudul antebelic și în timpul Războiului Civil și Reconstrucției, văzută prin ochii unei femei tinere, Scarlett O’Hara. Romanul a fost un succes imens, a câștigat Premiul Pulitzer pentru Ficțiune în 1937 și a fost adaptat într-un film legendar în 1939, care a câștigat opt premii Oscar.

Margaret Mitchell a fost reținută în privința atenției publice și a evitat celebritatea care a venit cu succesul romanului ei. Ea a continuat să scrie, dar nu a mai publicat nicio altă carte în timpul vieții sale. Mitchell a murit la 16 august 1949, la vârsta de 48 de ani, după ce a fost lovită de un taxi în timp ce traversa o stradă în Atlanta.

Influența romanului „Pe aripile vântului” a continuat să se resimtă în literatură și cultură populară. Deși opera ei a fost și este încă subiectul unor dezbateri datorită reprezentărilor rasiale și idealizării Sudului antebelic, Margaret Mitchell rămâne o figură importantă în literatura americană și un simbol al schimbărilor culturale și sociale din timpul său.

Aici biografia în imagini

La 30 iunie 1936, apărea cartea „Pe aripile vântului”, scrisă de Margaret Mitchell. În anul 1937, în 3 mai, acest roman de dragoste despre care se poate afirma că este una din operele care a schimbat soarta literaturii și, implicit, a lumii, câștiga premiul Pulitzer.

Până la titlul care a făcut-o celebră, cartea a cunoscut mai multe versiuni: Tomorrow is Another Day, „E și mâine o zi”, ultima replică din roman, propunând o viziune optimistă asupra vieții care își continuă nestingherită calea, indiferent de dramele individuale. Alte titluri propuse au fost Bugles Sang True, Not in Our Stars și Tote the Weary Load. După cum se știe, titlul la care s-a decis autoarea este primul vers al celei de-a treia strofe a poemului „Non Sum Qualis Eram Bonae sub Regno Cynarae”, scrisă de Ernest Dowson:

I have forgot much, Cynara! gone with the wind,
Flung roses, roses riotously with the throng,
Dancing, to put thy pale, lost lilies out of mind…

Scarlett O’Hara, personajul central,  folosește această frază în momentul în care se punea întrebarea dacă plantația Tara e încă în picioare sau „e pe aripile vântului care a măturat Georgia”. De aici, titlul devine o metaforă a schimbării stilului de viață existent în Sud dinaintea Războiului civil, dar și o expresie generală a efemerității tuturor lucrurilor, un fel de vanitas vanitatum, sau, cum mai obișnuim să spunem, „vânare de vânt”.  Și a iubirii, în particular, pentru că romanul este, în primul rând, istoria unei iubiri. Și ca orice roman realist, „istoria unui eșec”. (E.M.Forster)

La 15 decembrie 1939, avea loc premiera filmului „care a schimbat pentru totdeauna istoria cinematografică a Hollywood-ului”, așa cum a fost supranumit de către criticii de specialitate, având în palmares 9 Premii Oscar, (record deținut timp de 20 de ani!), printre care și cele pentru cel mai bun film, cea mai bună actriță într-un rol principal (Vivien Leigh) și cel mai bun regizor (Victor Fleming).

Filmul a avut un impact imens atât din punct de vedere cultural, cât și istoric. Cu un buget uriaș pentru acele vremuri și o producție care a implicat un nivel de detaliu fără precedent, filmul a devenit un fenomen. Clark Gable și Vivien Leigh au interpretat rolurile principale, Rhett Butler și Scarlett O’Hara, iar performanțele lor au devenit iconice. „Gone with the Wind” a câștigat 10 premii Oscar, inclusiv cel pentru Cel mai bun film și cea mai bună actriță pentru Leigh. Hattie McDaniel, care a jucat rolul Mammy, a devenit prima persoană afro-americană care a câștigat un Oscar pentru cea mai bună actriță în rol secundar.

Până în prezent, nicio altă adaptare a romanului nu a egalat succesul și recunoașterea versiunii din 1939. Filmul a fost restaurat și re-lansat de mai multe ori de-a lungul anilor, ajungând să fie iubit de noi generații de spectatori. Efectele sale asupra culturii populare sunt vaste, de la replici celebre până la discuții despre reprezentările rasiale și despre Sudul antebelic.

Deși au existat și alte producții care au explorat personajele sau evenimentele din sau din jurul „Gone with the Wind”, niciuna nu a atins statura culturală a filmului din 1939. Adaptarea a rămas definitivă pentru modul în care povestea lui Mitchell este percepută în imaginația publicului.

Romanul „Gone with the wind” a inspirat multe generații de femei, care au văzut în povestea frumoasei și sensibilei, dar țâfnoasei Scarlett O’Hara, și a lui Rhett Butler, una din cele mai fascinante povești de iubire, în care pasiunea și orgoliul au construit un joc aproape suprauman al aparențelor și al esențelor. Multă lume o cunoaște pe Margaret Mitchell doar ca autoare a acestei capodopere care câștigat Premiul Pulitzer pentru Ficțiune, și a făcut înconjurul lumii, devenind un punct de reper un istoria literaturii universale.

Câteva lucruri interesante despre carte:

Clark Gable

Care este mesajul acestei unice cărți a autoarei?

Îl descifrăm din câteva pasaje pe care le-am reținut:

Viaţa nu cunoaște sub nicio obligaţie de a ne da ceea ce aşteptăm noi de la ea. Noi luăm ce primim și suntem mulțumiți că nu este mai rău decât ceea ce avem.

Până când îţi pierzi reputaţia, niciodată nu vei realiza ce povară sau libertate o reprezintă.

În faţa primejdiei şi a morţii dragostea e de două ori mai dulce şi exaltarea ei mai deplină.

O doamnă rămâne întotdeauna doamnă, chiar dacă ajunge să trăiască în sărăcie.

Nimeni nu poate merge mai departe împovărat de amintiri dureroase!

Moartea, plătitul taxelor şi naşterea unui copil! Niciodată nu e momentul potrivit pentru ele!

Te-ai gândit vreodată că şi cea mai puternică dragoste poate să se sfârşească?

Nu mi-a plăcut niciodată să adun cioburile sparte şi să le lipesc la loc, spunându-mi că vasul e nou. Ceea ce s-a spart, s-a spart; şi prefer să-mi amintesc cu plăcere de vasul întreg, decât să-l am înaintea mea şi să-i văd crăpăturile, tot restul vieţii mele.

Toate fetele drăguțe își pun întrebări când bărbații nu încearcă să le sărute. Ele știu că nu ar trebui să vrea asta și știu, de asemenea, că trebuie să pară insultate dacă ei încearcă, dar cu toate acestea, ele își doresc ca bărbații să încerce.

S-a speculat, fără temei, că Margaret Mitchell s-ar fi sinucis, afectată de o adâncă depresie. Faptele, însă, elimină orice îndoială: în seara zilei de 11 august 1949, însoțită de cel de-al doilea soț, John Marsh, a fost accidentată grav de un șofer de taxi, ulterior arestat pentru consum de alcool la volan și condamnat la 18 luni pentru ucidere din culpă. După cinci zile de suferință, fără să-și mai fi recăpătat cunoștința, scriitoarea s-a stins la vârsta de 48 de ani, fiind înmormântată în Cimitirul Oakland din Atlanta, Georgia.

Fără să mai poată spune, așa cum o făcuse Scarlett,  „mâine e o nouă zi”.

Citiți și despre alt film de dragoste

Exit mobile version