Site icon Bel-Esprit

Dalí: Dumnezeu nu este decât un artist, ca și mine

Dalí are conştiinţa propriului geniu. Până la vertij”

Salvador Dalí, născut Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí Domenech, (11 mai 1904, Figueras, Spania – 23 ianuarie 1989, Figueras) a fost una dintre cele mai excentrice figuri artistice pe care le-a produs vreodată umanitatea, iar opera lui, încadrată în punctul culminant al suprarealismului, reprezintă imaginea vie a genialității sale. Însuși pictorul se autodeclara astfel, alegând drept titlu pentru sclipitoarea sa autobiografie „Jurnalul unui geniu”, deși cochetase și cu formulări mai cuminți: Viața secretă a lui Salvador Dalí” sau „Viața mea re-secretă”.

Același lucru îl aduce în prim-plan Michel Déon, în prefaţa volumului. „Dalí are conştiinţa propriului geniu. Până la vertij. Pare să fie un sentiment intim foarte reconfortant. Părinţii l-au numit Salvador tocmai pentru că era menit să salveze pictura ameninţată cu moartea de către arta abstractă, de suprarealismul academic, de dadaism şi, în genere, de toate „ismele“ anarhice.    Jurnalul este, deci, monumentul pe care Dali îl înalţă gloriei personale. Lipseşte din paginile lui orice urmă de modestie. În schimb, sinceritatea arde. Autorul se dezbracă de secrete cu o impudoare insolentă, cu un umor fără măsură şi cu o vervă strălucitoare.

Urmăriți și Dali, natura ascunsă a unui geniu…

Iar începutul cărții, pe care v-o recomandăm ca must-read, este mai mult decât elocvent:

Ca să scriu cele ce urmează, mi-am pus nişte pantofi de lac pe care nu i-am putut încălţa niciodată prea mult timp, pentru că mă strâng cumplit. De obicei, mi-i pun înainte de vreo conferinţă. Strânsoare lor dureroasă asupra picioarelor îmi ascute la maximum virtuţile oratorice. Durerea asta acută şi teribilă mă face să cânt ca o privighetoare sau ca acei cântăreţi napolitani care poartă, şi ei, pantofi prea strâmţi. Voluptatea fizică viscerală, tortura cotropitoare pe care mi-o provoacă pantofii mei de lac mă obligă să storc din cuvinte adevăruri condensate, sublime, cărora suprema inchiziţie a durerii din picioare le conferă valoare generalizantă. Îmi pun, deci, pantofii şi încep să scriu în chip masochist, pe îndelete, despre cum am fost exclus din grupul suprarealiştilor. Mă doare-n cot de calomniile pe care le-ar putea scorni despre mine André Breton, care nu-mi iartă că sunt ultimul şi singurul suprarealist. Dar trebuie să știe toată lumea, într-o bună zi – când vor apărea aceste pagini – cum au stat lucrurile.(…)  –  Capitolul 1952, Mai (Port Lligat 1)
De aceea, să mergem mai departe în reconstruirea portretului. Ce mai spunea Dalí despre sine și arta sa…

Jean Dutourd, scriitor francez, membru al Academiei Franceze, a înțeles poate cel mai bine esența „fenomenului Dali”: „Salvador Dalí, care era foarte inteligent, a înţeles mai multe lucruri care, în general scapă artiştilor, primul fiind acela că talentul (sau geniul) este o baracă de bâlci. Pentru a atrage clienţii trebuie să te expui, să ai limba legată, să faci pe clovnul şi alte prostii pe o estradă. Şi în acest lucru, încă de la începuturi, Dali a excelat. Se considera cel mai mare pictor al secolului XX, adică un artist clasic care a avut neşansa de a cădea într-o epocă decadentă a artei sale.”

Copyright Editura Humanitas, „Jurnalul unui geniu“ de Salvador Dali. 

 

Citiți și Guernica (Pablo Picasso), un articol de David Gurău.

Exit mobile version