Site icon Bel-Esprit

IN(toleranță)

Mic glosar:

foto din arhiva personală

Toate aceste cuvinte și expresii au fost vehiculate cu asupra de măsură în mass și social media, așa cum suntem deja familiarizați.

Mi-am propus să încerc să le contracarez în aceeași ordine alfabetică. Îmi accept cu drag și simpatie vecinii din Asia care, de aproximativ un an, locuiesc cu chirie într-un apartament dintr-un bloc construit în ultimii cincisprezece ani chiar lângă casa mea. Sunt șase tineri muncitori care lucrează la una dintre reprezentanțele auto de pe DN din apropierea orașului meu. Să mai spun că nu deranjează pe nimeni cu nimic în proximitate ? Că ne salutăm aproape zilnic și ne zâmbim reciproc ? De ce am face altfel ?

Da, sunt altfel decât noi europenii, decât noi românii, fiindcă sunt de altă rasă. Dar, sunt oameni! Suntem creați de același Dumnezeu.

Aflăm din presă că o anchetă este în desfășurare, privind evenimentele nefericite petrecute recent. Ceea ce cunoaștem este faptul că cei doi sunt angajați în România cu forme legale.

Comunitatea rurală unde s-au petrecut faptele este majoritar de confesiune creștină romano-catolică. Ei, cei doi „paria” sunt probabil de religie budistă, majoritară în țara lor.

Ceea ce s-a întâmplat acolo ne aduce aminte de defunctele imperii coloniale ale lumii din Epoca Marilor Descoperiri Geografice  cu imperiul colonial portughez, explorările spaniole – descoperirea Americii, expediția lui Magellan în jurul lumii, imperiul colonial spaniol, explorările englezilor, francezilor și olandezilor în regiunile nordice, imperiul colonial olandez, explorările rușilor.

Comunitatea rurală din satul harghitean este, evident, una conservatoare.

La mijlocul secolului al XX-lea a avut loc fenomenul decolonizării statelor din Asia și Africa. În 1947 India și Pakistanul se declară state independente față de Imperiul Britanic. Urmează Birmania (Myanmar), Indonezia, Cambogia, Sudan, Tunisia, Ghana, Singapore. În anii ’60, ’70, ’80: Somalia, Togo, Congo, Algeria, Kenya, Tanzania, Botswana, Bangladesh, Zimbabwe, Vanuatu.

Evenimentele au avut loc în comuna Ditró/ Ditrău din județul Harghita, despre care opinia publică din România nu avea cunoștință până recent când și-a dobândit o tristă celebritate.

Muncitorii sunt emigranți temporari în România, ceea ce știm cu siguranță este faptul că aparțin lumii a treia, iar pauperitatea din țara natală i-a determinat să vină într-o țară din Uniunea Europeană să muncească.

Regiunea cunoscută și sub denumirea de Har-Cov este o enclavă cu populație de origine secuiască în inima României.

S-a pus problema expulzării muncitorilor asiatici din România.

Fenomenul globalizării este în extindere pe zi ce trece, noi cei de azi suntem martori.

În social-media au apărut fel și fel de glumițe, mai mult sau mai puțin (ne)sărate, ca urmare a mediatizării evenimentelor.

Localnicii au fost instigați împotriva celor doi asiatici chiar cu sprijinul moral preotului din comună, iar manipularea este parte componentă a întregii povești.

Mentalitatea unei comunități conservatoare este de a respinge a priori ceea ce este străin, necunoscut, „celălalt.” Pe fondul acesta munca cinstită a acelor oameni este o formă clară de neocolonialism care incumbă sclavia de tip modern. Liderii locali economici, administrativi sau spirituali (patronul brutăriei, primarul localității și preotul) au avut poziții cel puțin discutabile. Și s-a vorbit, nu glumă!

Acest mesaj se vrea a fi unul categoric antirasist.

Secuii, ca și maghiarii, sunt combativi prin temperamentul lor. O spun din proprie experiență a sângelui care îmi curge prin vene.

Și totuși, există speranță. Aceea ca evenimentele din comuna Ditrău să nu se mai repete.

Citiți și Divorț în stil american…

Exit mobile version