”Tot ce înseamnă artă este autobiografie; perla este autobiografia scoicii.”
„Sunt destul de încurcat că trebuie să vorbesc, din nou, de circ, după ce am spus atât în toate filmele mele. Pot mărturisi că existau anumite coincidenţe, mai mult sau mai puţin misterioase, indescifrabile. Un fel de reverberaţie exaltantă, profetică, ce anticipa; iată, îmi amintesc ce am simţit prima dată când am pus piciorul sub bolta uriaşă, umedă, tăcută a unui cort de circ. Eram acasă, în golul fermecat cu rumeguşul umed, cu loviturile de ciocan, zgomote surde care veneau nu se ştie de unde, nechezatul câte unui cal… Era circul copiilor, cel pe care l-am descris în «Clovnii», un circ probabil foarte mic părându-mi însă imens, o astronavă, un aerostat, ceva în care s-ar fi putut călători.
La ora spectacolului, aşezat pe genunchii tatei, auzind explodând în jurul meu trompete, lumini, aplauze, bătăi de tobă, glumele deocheate ţipate de clovni şi iraţionalitatea lor de prostănaci bufoni, zdrenţăroşi, caraghioşi, am avut, foarte confuz, impresia că mă aşteptau pe mine. Mi se părea că mă recunosc asemeni paiaţelor lui Mangiafuoco sau când apărea pe scenă în fund, către pânză, Pinocchio pe care-l salutau ca pe unul de-al lor, strigându-l pe nume, sărutându-l, dansând cu el toată noaptea.
De fapt, am fost în fiecare zi la circ, atât cât a rămas cortul sub ferestrele noastre, urmărind repetiţiile şi toate spectacolele. Odată ai mei m-au căutat cu disperare până la miezul nopţii, nimeni nu bănuia că eram prin preajmă. S-a aflat despre fugă şi peste o săptămână, profesorul meu Riva Giovannini m-a dojenit public, în clasă: «Avem printre noi o paiaţă», a spus arătându-mă cu bastonul. Am fost gata să leşin de plăcere.”
Iată cheia descifrării celor peste 23 de filme ale sale, dintre care cele mai cunoscute sunt „La dolce vita”, „Amarcord”, „La strada”, în care se dovedește un artist complet: regizor și director de film, scenarist sau coscenarist. În multe dintre ele Giulietta Masina, soția, muza, femeia ideală din viața lui transpune „un personaj îndeajuns de misterios pentru a putea încarna, în raport cu mine, o stringentă nostalgie de inocență și perfecțiune”, spune Fellini…
Viața în ceea ce are ea exponențial ca luptă pentru frumusețea de nedescris a fiecărei zile, incluzând capacitatea omului de a suferi pentru idealurile sale… fie ea operă burlescă sau comedie, bufă uneori, dramă de idei și pasiuni, tragedie cu final neprevăzut…
Pentru modul în care a știut să cultive imageria neorealistă într-un spirit atât de strident inovator, păstrând nealterate în substratul „poveștilor” de viață frământările dintotdeauna ale ființei umane în structura ei arhetipală: căutarea sensului vieții, dreptul la fericire, hazardul care poate schimba viața într-o secundă printr-o întâlnire providențială, viața „dulce” pe care ne-o dorim și căreia îi sacrificăm sufletul și mintea noastră, regizorul a fost răsplătit cu patru premii Oscar și un al cincilea, onorific… și celebritatea, dincolo de orice repere spațio-temporale.
Citiți și Ezra Pound, acest nebun genial…
Licențiată în Filologie, Andra Tischer trăiește în Sibiu, fiind profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național ”Octavian Goga” din Sibiu. A colaborat în cadrul Cercului Literar de la Cluj cu analize critice asupra creațiilor membrilor grupării, publicate în volume antologice, publică poezie în revistele Cenaclul de la Păltiniș, Confluențe.org, Logos și Agape (Timișoara), revista ”Singur” (Târgoviște), Melidonium (Roman, Neamț). Din 2015 până în 2017 a fost Secretar general de redacție la revista online Literatura de Azi. Publică volumul de poezii „Legi nescrise” în aprilie, 2018, la editura Armanis din Sibiu. Convinsă că salvarea ființei umane stă în iubire și în artă, capabilă să transfigureze orice fel de realitate, până și cea mai sordidă, Andra Tischer e o umanistă prin excelență, această vocație fiind cartea de vizită pe care și-a asumat-o tranșant cu fiecare ocazie.