În istoria modei americane, există puțini designeri care și-au păstrat o mare stimă în interiorul industriei vestimentare, și totuși care să fi căzut într-o stare atât de generală de obscuritate, cum e cazul lui Charles James (18 iulie 1906 – 23 septembrie 1978) . Talentat și temperamental, cel care a creat cele mai scumpe rochii din perioada anilor 50, devenind o obsesie pentru colecționari timp de zeci de ani, a fost una dintre figurile cele mai complicate ale designului vestimentar de la mijlocul secolului trecut, venerat ca un geniu în materie de tehnici de proiectare și realizare de îmbrăcăminte feminină. James a fost un designer râvnit de clienți importanți din clasa de sus, precum Babe Paley și Millicent Rogers, deși personalitatea lui caustică l-a pus de multe ori în contradicție cu succesul financiar, contribuind la declinul din în ultimii ani și până la moartea sa în 1978.
Dar cine a fost Charles James (1906-1978) și de ce creațiile sale – puțin peste o mie de bucăți au fost finalizate în timpul carierei sale de 40 de ani, potrivit Muzeului de Artă Metropolitană – încă fascinează designerii vestimentari din toată lumea, de la John Galliano la Zack Posen? El a fost descris ca un perfecționist și un egoist, dacă e să ne referim la acea latură umană care nu scapă privirilor critice ale celorlalți. „Sculpturile” sale complicate au durat adesea ani până la perfecțiune, construcția lor rezultând din nenumărate calcule matematice complexe, stratificarea inspirată și plasarea țesăturilor și a articolelor de mătase.
Christian Dior însuși s-a inspirat din lucrările lui James ca precursor al noului său stil artistic. O parte din recursul lor durabil, așa cum vor dezvălui probabil două expoziții de modă dedicate lui James, este faptul că desenele lui sunt la fel de remarcabile astăzi precum erau și în 1950. Cu toate că lui James îi plăcea să se gândească la desenele sale ca fiind „nemuritoare”, cu siguranță ele amintesc de o epocă foarte specifică a Societății Swanlake care, asemeni talentului și muncii sale, a fost uitată de generațiile mai tinere de designeri.
„Nu cred că lucrarea mea a fost vreodată depășită de cineva”, a spus James într-un articol din 1972.
James, care s-a născut în Anglia în 1906, și-a început cariera în Milliner, Chicago, orașul natal al mamei sale, care provenea dintr-o familie cu o foarte bună stare materială. El a creat cele mai renumite desene vestimentare din New York, între 1947 și 1955, pentru clienți, inclusiv Rogers, Dominique de Menil, Austin McDonnell Hearst și Gypsy Rose Lee, iar banii au fost adunați și donați către diverse organizații caritabile.
„Mintea omenească nu este niciodată mai bine dispusă la recunoștință și atașament decât atunci când se înmoaie de frică”.
Colecțiile de costume ale Muzeului Brooklyn au fost transferate Muzeului Metropolitan de Artă începând cu anul 2009 și au stat la baza expoziției Institutului de Costume Met („Expoziția separată” s-a deschis la Colecția Menil din Houston), și conținea rochii de seară, precum și mobilier, toate proiectate de James pentru Dominique de Menil, renumitul colecționar de artă și filantrop. (În 1950, De Menils l-au angajat pe James să decoreze interiorul casei lor proiectate de Philip Johnson în River Oaks.)
James era cunoscut pentru că a muncit intens pe structura desenelor sale. Arăta simplu, cu silueta ei perfectă, dar a luat aproximativ 30 de piese de model pentru a o construi. Momentul absolut al expoziției Met este o galerie de 15 rochii, fiecare însoțită de un afișaj video controlat cu roboți, care servește aproape ca o rază X a fiecărei rochițe, oferind modele ale tiparelor lor și randări detaliate ale conținutului lor de țesături. James a mai fost creditat, printre altele, cu introducerea unei versiuni timpurii a jachetei cu umflături și, într-un moment, pentru că a făcut fermoarul la modă.
„Cea mai rea dintre revoluții este restaurația!”
În timp ce era recunoscut pe scară largă pentru geniul său de designer vestimentar, în timpul său, James era, de asemenea, dificil de angajat. El a refuzat să-i servească pe unii clienți cu pretenții intempestive și a păgubit câțiva producători de haine și îmbrăcăminte pentru copii, ducând la litigii care aproape l-au distrus financiar. El și-a petrecut ultimii 14 ani de viață lucrând într-un studio din hotelul Chelsea.
Și nu uitați: „Moda este foarte importantă. Îmbogățeste viața si, ca orice lucru care îți conferă plăcere, merită să o faci cum trebuie.” (Vivienne Westwood – designer vestimentar)
Citiți și Yves Rocher, fondatorul frumuseții…., de același autor.