Filmul despre viața lui Sergiu Celibidache

John Malkovich (actorul care vă e deja cunoscut din serialul “The New Pope”) va juca rolul unui titan al culturii muzicale româneşti şi universale, Sergiu Celibidache, într-o peliculă intitulată “The Yellow Tie”.

Scenariul filmului e scris de Serge Ioan Celebidachi (care face şi regia) şi de James Olivier (“Octav”), iar biopicul va surprinde, în detalii fine şi ingenios orchestrate, viaţa marelui dirijor de origine română, unul dintre cei mai controversaţi oameni de mare talent din acest domeniu, considerat deopotrivă „geniu şi om atins de nebunie”…

„Simţeam că trebuie să fac ceva şi pentru România… La noi există o legătură directă cu muzica, care nu este de natură raţională, ci, mai degrabă instinctivă şi este o lipsă cronică de şcoală… Nu există o ştiinţă care se poate numi muzicologie.

Interviu despre muzică și muzicieni (rar!)

Cu o existenţă marcată de intempestive răsturnări de situaţie, Celibidache a fost alungat de acasă în momentul în care, adolescent, şi-a dorit să urmeze o carieră muzicală. Filmul „Grădina lui Celibidache”, regizat de acelaşi Serge Ioan Celibidache, fiul muzicianului,  surprinde multe dintre detaliile biografice care au contribuit la construcţia acestei personalităţi extraordinare a culturii noastre dincolo de graniţele româneşti.

Eu duc o viaţă foarte grea din punct de vedere prieteni căci n-am timp să mă ocup de nici o relaţie. Tot timpul liber (închipuie-ţi şi tu ce timp rămâne liber după ce dai 18 concerte lunar) îl sacrific Filarmonicii ca intendant. Dar lucrurile merg excelent. Opoziţia presei şi a publicului a fost complet învinsă. E greu pentru ei să vadă în fruntea Filarmonicii un tânăr şi mai ales român.

Călător prin lume de atunci, şi-a câştigat rolul de cel mai tânăr dirijor al Filarmonicii din Berlin, devenind celebru în toată lumea.

„Am mari satisfacţii în domeniul muzicii. Filarmonica din Berlin mă recheamă ca dirijor pe viaţă, cu drepturi de pensie şi autoritate de popă. Nu mă duc. Filarmonica din New York, la fel. Rămân liber şi independent.”

Un aport la stranietatea firii şi a viziunii sale despre muzică l-a avut şi refuzul său de a permite înregistrarea concertelor, pe motiv că efectul muzicii sale n-ar mai fi fost acelaşi în afara sălii de spectacol.

Rezonanţa reunită a sunetului de bază şi a familiei sale, născută involuntar din om, nu există în lumea pe care el o denumeşte naiv „natură”. Omul creează condiţii astfel încât acestea să apară. Împrumută, fură cosmosului această singură manifestare, care, fără el, nici nu există. Însă nu pentru mult timp. Până şi sunetului unic îi va fi reamintită originea sa şi îi va fi rechemată neîntârziat. Până şi acesta dispare. Şi el trebuie să ia loc în masa materiei inerte din care a fost smuls. Efectele secundare, pe care el le-a dezvăluit, nu sunt altceva decât puncte diferite, de oprire, clar delimitate, pe calea dispariţiei sale finale.”  (Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală)

Proiectul filmului va debuta în primăvara lui 2022, cu John Malkovich în rolul lui Sergiu Celibidache, surprins în anii săi de strălucire. Revista Variety include în articolul dedicat acestui eveniment şi cuvintele actorului nominalizat la Premiile Oscar, BAFTA și Globul de Aur: „Sunt emoţionat şi onorat de faptul că mi s-a oferit şansa de a juca rolul marelui dirijor Sergiu Celibidache, un talent unic, considerat drept unul dintre cei mai mari vizionari ai muzicii clasice ai secolului trecut. Acest rol va fi cu siguranţă o călătorie plină de provocări şi fascinaţie.”

“The Yellow Tie” este o producţie internaţională în care sunt parteneri  Oblique Media Film din România şi  Celi Films din Anglia.

Adela Vrinceanu Celebidachi, Cristina Dobritoiu, Titi Radoaie şi James Olivier sunt producătorii acestui film, care va intra, cu siguranţă, în galeria marilor opere cinematografice cu caracter biografic.

P.S.

Stelian Tănase face o incursiune extrem de interesantă în atmosfera epocii în care s-a lansat şi în care Celibidache a reuşit să-i surclaseze pe cei mai importanţi dirijori ai vremii, cu o celebritate care depăşise deja graniţele Europei:

In 1945 printre ruinele Berlinului cucerit de Armata roșie, Sergiu Celibidache, un necunoscut, preia Filarmonica și o salvează, Dirijează, aranjeaza turnee și concerte. Nu are o sală, cea veche fiind distrusă de bombe, etc. Are dificultăți nenumărate. Celibidache e o soluție miraculoasă, e iubit de instrumentiști, de berlinezi, etc. Era o soluție, faptul că era foarte tinăr, nelegat de vechiul regim, un necunoscut, negerman, etc l-au ajutat. Ceilalți fuseseră implicați in regimul nazist și Aliații aveau mari rezerve asupra lor. Dar Celibidache face toate lucrurile astea in absența lui Wilhelm Furtwangler, dirijorul consacrat al Filarmonicii, interzis din cauza acuzației de nazism. Se afla de altfel departe in Elvetia rezumîndu-se scrie scrisori lui Celibidache, să ii dea sfaturi pentru orchestră și să îi ceară ajutor pentru procesul de denazificare pe lîngă Aliați. Celibidache, clar, a fost o văzut ca o soluție de moment. In 1947 aceasta perioadă ia sfîrșit cînd Furtwangler primește dreptul de a dirija. Atunci și situația lui Celibidache și a Filarmonicii din Berlin se schimbă. În ciuda fidelității sale începe să fie privit cu suspiciune de Furtwangler, nu prea fericit cu succesele discipolului său. Pentru un timp Furtwangler e mulțumit de acest aranjament în care Celibidache se ocupă de orchestră iar el călătorește și dă concerte…..

Citiţi continuarea AICI.